شبکه های اجتماعی نبض حیات یک برند را در دستان خود نگه می دارند. دیجیتال مارکتینگ نماد پیشبرد اهداف تجاری شما در شبکه جهانی است. امروزه بیش از 97% از بازاریابان برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان، از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. اما اگر بخواهید برای تجارتتان در یکی از شبکه های اجتماعی حساب بازکنید، ممکن است سردرگم شوید که کدام‌یک از این پلتفرم‌ها مناسب کسب و کارتان خواهد بود.

چه نکاتی در انتخاب شبکه های اجتماعی موثر خواهند بود؟

روز به روز به تعداد شبکه های اجتماعی اضافه می‌شود و پلتفرم معروفی مثل فیس بوک (Facebook) همیشه در حال به روزرسانی، تکامل و اضافه کردن ویژگی‌های جدید است. باتوجه به نیاز هرچه بیشتر به حضور در شبکه های اجتماعی و تعداد روزافزون پلتفرم‌های موجود، قطعا انتخاب یکی از آن‌ها کاری سخت خواهد بود. شاید نخواهید که تمامی وقت خود را در تمامی شبکه های اجتماعی موجود بگذرانید ولی در عین حال، نمی‌خواهید شانس دیده شدن برندتان را نیز از دست بدهید.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای  در انتخاب یکی از پلتفرم‌های موجود بگیرید و هم‌چنین شما را  در زمینه شناخت بنیان و اساس شبکه های اجتماعی راهنمائی می‎کند و به ارائه نمونه‌های  مختلفی از پلتفرم‌ها و مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها می‌پردازد.

شبکه های اجتماعی و بانویی که در حال تصمیم گیریاست و دوفلش لالای سرش دو مسیر مختلف را نشان می‌دهد.
این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای در انتخاب یکی از پلتفرم‌های موجود بگیرید

در پایان، با خواندن این مقاله به وضوح درخواهید یافت که کدام یکی از استراتژی‌های شبکه های اجتماعی برای کار شما مناسب خواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های اصلی

· فیس بوک (Facebook) :ماهیانه 38.2  میلیارد کاربرفعال دارد

· توئیتر (Twitter): روزانه 126 میلیون کاربر فعال دارد

· لینکدین (LinkedIn): بیش از 500 میلیون کاربر دارد

فیس ‌بوک، توئیتر و لینکدین به عنوان پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی محسوب می‌شوند چرا‌که به حساب‌های کاربری این امکان را می‌دهند تا به شیوه‌های گوناگونی باهم در ارتباط باشند.

می‌توانید با ایجاد یک پروفایل تجاری که شامل لینک وب‌سایت‎تان و جزئیاتی در مورد منو ارائه شده در رستورانتان است در فیس بوک شروع به فعالیت کنید. سپس، با اشتراک گذاری پست‌هایی راجع به کارتان مشتریان را ازتجارتتان آگاه کنید و به نظرات و پیام‌هایشان پاسخ دهید. یکی از ویژگی‌های پروفایل‌های تجاری این است که این امکان را به سایر کاربران فیس بوک می‌دهد تا به نقد و بررسی شما بپردازند.

برای شرکت‌هایی که بدنبال خدمات حرفه‌ای، بازاریابی صنعتی یا همکاری با شرکت‌های دیگر (b2b) می‌باشند، لینکدین (LinkedIn) یکی دیگر از راه‌هایی‌ست که می‌تواند به آن‌ها در توسعه تجارتشان کمک کند. لینکدین بر شبکه‌سازی مرتبط با حرفه‌ها تاکید دارد.

برند‌هایی که بدنبال مخاطبان حرفه‌ای در حوزه مشخصی از صنعت می‌باشند می‌توانند پروفایلی تجاری ایجاد کرده وبا به اشتراک گذاری پست‌هایی مرتبط با حوزه کاری خود به تعامل با مخاطبانشان و افرادی که نظرات خود را می‌نویسند، بپردازند.

حساب توئیتر (Twitter) می‌تواند در طیف وسیع‌تری  برای شرکت‌ها از سرگرمی گرفته تا تجارت الکترونیک مفید باشد. این پلتفرم نیز مانند سایر شبکه های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد تا پروفایلی داشته باشید و اطلاعات و لینک وب‌سایت شرکتتان را به اشتراک بگذارید.

نمایش کلمه توییتر به لاتین
حساب توئیتر (Twitter) می‌تواند در طیف وسیع‌تری برای شرکت‌ها از سرگرمی گرفته تا تجارت الکترونیک مفید باشد

توئیتر این قابلیت را دارد که در آن پستی را راجع به بروزرسانی‌های تجارتتان و اخبار مرتبط با آن به اشترک بگذارید. می‎توانید به تگ کردن یا برچسب زدن شرکت‌ها و مشتریانتان در آن پست‌ها، بازنشر کردن پست به اشتراک گذاشته (ریتوئیت کردن توئیت کاربران) توسط مشتریان بپردازید و هم‌چنین، به سوال‌های مشتریان از طریق توئیت کردن(tweet) یا پیام مستقیم(direct message) پاسخ دهید و مانند فیس بوک، می‎توانید محتوایی شامل عکس و ویدئو نیز تولید کنید.

در هر شبکه های اجتماعی نام‌برده شده، کاربران می‌توانند به آسانی با سایرین از طرق ذیل در ارتباط باشند، مانند: تگ کردن افراد، هشتگ زدن، ثبت نظر، پیام خصوصی، عکس‌العمل نشان دادن به پست منتشرشده و بازنشر محتوای تولید شده .

علاوه بر تعاملات اجتماعی، پوشش خبری در این پلتفرم‌ها به نحوه‌ای طراحی شده اند که بتوانند ترکیبی از متن و تصویر را به‌جای  ارائه تنها یک نوع محتوای اولیه نمایش دهند.

این میزان از انعطاف‌پذیری سبب می‌شود تا بتوان به راحتی استراتژی اجتماعی را اتخاذ کرد زیرا می‎توانید انواع مختلف محتوا را امتحان کنید وتشخیص بدهید که کدام نوع متناسب با این پلتفرم‎هاست و هرکدام به چه نوع خاصی محتوا احتیاج دارند.

در اینجا به نمونه ی از پوشش خبری فیس بوک اشاره می‌کنیم.

تصویر پوشش خبری فیس بوک
می توان از فعالیت های صفحاتی که دنبال می کنید توسط پوشش خبری مطلع شوید فیس بوک پلتفرم مناسبی است برا

فیس بوک پلتفرم مناسبی است برای کسانی که می خواهد به صورت غیر حرفه ای و غیر رسمی ویدئو و عکس هایی از خود به اشتراک بگذارند. با رشد بازاریابی ویدئویی، فیس بوک با اضافه کردن استوری و تویتر با افزودن پخش زنده با این رشد همراه شدند.

فیس بوک و توئیتر کاربران را هرچه بیشتر به ساخت ویدئوهای مختص به فضای خودشان  ترغیب می‎کنند. به طوری‎که فیس بوک الگوریتمش را به نحوه‎ای تنظیم کرد تا ویدئو های پخش زنده و تصاویر را تحت پوشش قرار دهد و این امر باعث شد تا این نوع ویدئوها بازدید بیشتری را به خود اختصاص دهند.

مزایا و معایب

مزایا

· بیشترین استفاده در میان شبکه های اجتماعی متعلق به فیس بوک، توئیتر و لینکدین است.

· سایت‎ پهای شبکه سازی اغلب با ابزارهای برنامه ریزی مانند هاب اسپات(HubSpot)، هوتسوت(Hootsuite) و توئیت دک(TweetDeck) ادغام می‎شوند.

· تمامی پلتفرم‎ها قابلیت بارگذاری عکس و ویدئو را دارند.

معایب

· اگرفقط بخواهید  لینکی را به اشتراک بگذارید درگیر کردن مشتری با آن پست (وایرال شدن) ممکن است برایتان دشوارتر از حالت به اشتراک گذاری تصویر و ویدئو باشد.

·  بعضی از شبکه‎های اجتماعی مثل فیس بوک در قسمت پوشش خبری، پست‎های کاربران معمولی را بالاتر از پست‎های تجاری قرار می‎دهند.

شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن تصاویر

پلتفرم‎های اصلی

· اینستاگرام(Instagram): روزانه بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد.

· پین‎ترست (pinterest): روزانه 250 میلیون کاربر فعال دارد.

· یوتیوب (Youtube): ماهانه بیش از 9/1 میلیارد کاربر فعال دارد.

· ویمئو (Vimeo): ماهانه 240 میلیون بازدید کننده دارد.

اینستاگرام و پین ترست، هردو از بزرگترین پلتفرم‎های تخصصی در زمینه اشتراک گذاری عکس‌ها هستند.

اینستاگرام پوششی بصری ارائه می‌دهد.  به صورتی‎ که می‎توان همراه با انتشار یک عکس یا ویدئویی با مدت زمان کوتاه برای آن یک پانویس نیز، اضافه کرد. کاربران هم‎چنین می‎توانند پخش زنده و یا استوری (داستانی) را به اشتراک بگذارند که بعد از 24 ساعت از صفحه کاربر حذف می‎شود و مانند سایر شبکه‎های اجتماعی نام برده شده، در اینستاگرام نیز می‎توان با دیگران از طریق تگ (برچسب‎گذاری)، هشتگ(#Name)، نظردادن (Comments) و یا پیام دادن مستقیم به فرد یا صفحه مورد نظر (Direct Message) در ارتباط بود.

اینستاگرام برای کسب و کارهایی که نیاز به تبلیغات بصری برای دیده شدن دارند، مانند رستوران‎ها، مغازه‎ها و مانند آن فضای مناسبی محسوب می‎شود. به طوری‎که، می‎توانند با اشتراک ‎گذاشتن عکس کالاهای خود و آنچه که به تازگی به محصولاتشان اضافه شده است از نظر مشتریان آگاه شوند.

هم‎چنین مکانی برای بازاریابی اینفلوئنسرها (تاثیرگذاران) نیز می‎باشد. به طوری‎که  93% از این کمپین‎ها در سال 2018  به اینستاگرام پیوستند. هم‎چنین، اینستاگرام فرصت تبلیغات و تجارت الکترونیک را به دلیل کیفیت و قابلیت بالای بصری آن به کاربران خود می‎دهد.

برخلاف بعضی از شبکه‎های اجتماعی، اینستاگرام تاکید ویژه‎ای بر روی قابلیت بصری دارد به همین دلیل، به کاربران اجازه نمی‌دهد تا به طور مستقیم لینکی را در پست‌هایشان به اشتراک بگذارند.

تنها کاربران تاییدشده می‌توانند لینکی را در قسمت بیوگرافی خود به اشتراک بگذارند و یا به اصطلاح   share کنند. کاربران تایید شده یا حساب‎هایی با بیش از 10000 دنبال کننده یافالوئر می‎توانند لینکی را در قسمت استوری خود به اشتراک بگذارند.

تصویر پوشش خبری اینستاگرام
نمونه ای از جلوه های بصری جستجوی اخبار اینستاگرام

اینستاگرام تلاش کرده است تا برای کاربرانش محیطی دوستانه‎تر و قابل استفاده‎ترفراهم کند به همین دلیل  قابلیت خرید را نیز به این پلتفرم اضافه کرده است.

پین ترست فضایی مناسب برای تجارت‎های الکترونیکی مانند شرکتهایی که وسایل خانه می‎فروشند است چرا که در آن می‎توانند تصویر کالای خود را ‎ به طور مستقل همراه با لینکهادر آنجا قرار دهند.

مانند سایر شبکه های اجتماعی‎ در پین ترست نیز امکان اشتراک گذاری عکس‎ها به همراه توضیح کوتاهی درباره آن‎ها وجود دارد. اما برخلاف اینستاگرام، به تمامی کاربران این امکان را می‎دهد تا بتوانند به طور مستقیم به وبسایت‎ها ویا صفحه ورود محصولاتشان لینکی را ارجاع دهند.

یکی از جنبه‎های جالب این پلتفرم این است که کاربران می‎توانند پست‎های دیگران را برای خود درقسمتی به‎نام  برد ذخیره کنند و حتی برد را باتوجه به علایق خود نام‎گذاری کنند و دیگران را نیز به دیدن آن دعوت کنند. به طور نمونه، کاربران ممکن است بردی را با محوریت موضوعی مثل ” نقل قول‎های الهام بخش”  ویا ” محصولات اتاق خواب” ایجاد کنند.

نمونه ای  برد (Board) پین ترست

نمونه ای  برد (Board) پین ترست
هر کسب و کار می‎تواند بردی را براساس محصولات خود ایجاد کند

زمانیکه برد ساخته شد، دیگران نیز می‎توانند آن را دنبال کنند.یک کسب و کار می‎تواند بردی را براساس محصولات خود ایجاد کند و یا محصولاتش را در برد کاربر دیگری پیدا کند.

قبل از انتخاب و ورود به هریک از این شبکه های اجتماعی‎، باید بدانید که به دنبال چه چیزی می‎گردید؟ می‎خواهید تا افراد را از وجود برندتان آگاه کنید و یا تنها با لینک دادن برای سایتتان ایجاد ترافیک کنید.

درحالی‎که اینستاگرام و پین ترست هردو می‎توانند ابزاری تاثیرگذار برای محصولات و آگاه ساختن افراد نسبت به وجود برندتان باشند، اما کاربران فعال اینستاگرام خیلی بیشتر از پین ترست می‎باشد و همچنین بیش از 25 میلیون پروفایل تجاری در اینستاگرام مشغول به فعالیت می‎باشند.

مزایا و معایب

مزایا

· پلتفرمی مانند اینستاگرام به شناساندن برند شما کمک شایانی می‎کند به طوریکه تقریبا60% از کاربران اینستاگرام بر این باورند که با خیلی از محصولات و خدمات آن‎ها در اینستاگرام آشنا شده‎اند.

· اینستاگرام و پین‎ترست، هر دو فضایی را برای نشان دادن محتوای بصری یا عکس محصولات فراهم می‎کنند.

· اینستاگرام همچنین به شما این امکان را می‎دهد تا بتوانید محتوای بصری و یا ویدئوهای کوتاهی را تهیه کنید.

معایب

· بعضی از  پلتفرم‎ها مانند اینستاگرام این امکان را برای شما فراهم می‎کند تا بتوانید از طریق نسخه  تلفن همراه نیز، پستی را به صفحه خود اضافه کنید.

· هزینه نگهداری این پلتفرم‎ها ممکن است نیازمند بودجه عکاسی و یا زمان اختصاص داده شده برای تولید محصول باشد.

شبکه های اجتماعی و اشتراک گذاری ویدئو

· یوتیوب (Youtube): ماهانه بیش از ۱.۹ میلیارد کاربر فعال دارد.

· ویمئو (Vimeo): ماهانه 240 میلیون بازدیدکننده دارد.

83% از بازاریابان معتقدند که ویدئو ها باعث بازگشت سرمایه‎هایشان می‎شود و همچنین 90% ازآن‎ها احساس می‎کنند که رقابت در ایجاد محتواهای ویدئویی افزایش یافته است. اضافه کردن پلتفرم ویدئو به استراتژی شبکه های اجتماعی شما کمک می‎کند تا بتوانید پا به پای رقبای خود پیش بروید.

ویدئوها برای طیف وسیعی از صنایع سودمند خواهد بود. درحالی که مالک یک رستوران می‎تواند وبلاگ ویدئویی حاوی نکاتی در مورد آشپزی داشته باشد، یک شرکت فناوری می‎تواند استراتژی ویدئویی خود را در تولید دموی محصولاتش متمرکز کند.

یوتیوب و ویمیو به عنوان پیشروترین پلتفرم (درمقایسه با سایر پلتفرم‎ها) برای تولید محتوای ویدئویی طولانی مدت محسوب می‎شوند. اما یوتیوب بیشترین پایگاه مخاطبان را داراست و از قابلیت‎های بهینه سازی بهتری نیز برخورداراست و این درحالی‎ست که پلتفرم کوچک ویمیو توسط انجمن‎ها اداره می‎شود.

به نظرمی‎رسد که یوتیوب فرصت‎های بهتری را برای تبلیغ‎کنندگان و درآمدزایی داشته باشد. درحالی‎که  ویمیو تبلیغات پیش از نمایش را به بازدیدکنندگان ارائه نمی‎دهد و به نظر نمی‎رسد که بخواهند این سیاست را به این زودی تغییر دهند.

همزمان با یوتیوب و ویمیو، شبکه های اجتماعی‎ سنتی تر‎ نیز پا در این عرصه نهادند و به بازاریابی ویدئویی روی آورده‎اند. در سال‎های اخیر، فیس بوک قابلیتی را اضافه نمود که شامل تولید استوری و ویدئوهای پخش زنده و هم‎چنین ایجاد تبی جدید در نسخه تلفن‎های همراه که به ساخت ویدئوها اختصاص داده شده است. درضمن، توییتر نیز به کاربران خود امکان  ایجاد ویدئو پخش زنده یا لایو را فراهم نمود که این قابلیت با استفاده از نرم‎افزار پریسکوپ طراحی شده است.

مزایا و معایب

مزایا

· ویدئوها در این دو پلتفرم نسبت به سایر پلتفرم‎ها می‎توانند طولانی تر باشند.

· هردوی آن‎ها قابلیت لینک‎دهی به وب‎سایت را دارا می‎باشند.

· هردوپلتفرم‎ شاخصه بهینه‎سازی جستجو را دارا می‎باشند.

· پلتفرم‎هایی مثل یوتیوب و ویمیو، تجزیه و تحلیل راجع به میزان بازدیدکنندگان و بهینه سازی آن‎ها را ارائه می‎دهند.

معایب

· تولید محتوا هزینه و زمان‎بر خواهد بود.

· این پلتفرم‎ها به فرآیند بهینه سازی درون سیستمی بیشتری نیاز دارند.

شبکه های اجتماعی و رسانه های تعاملی

شبکه های اجتماعی و پلتفرم‎های اصلی

· اسنپ چت (Snapchat): روزانه 190 کاربر فعال دارد.

· تیک تاک (Tik Tok): تعدادکاربرانش مشخص نیستند اما برطبق گزارشات حدود 80 میلیون بار نرم‎افزارش دانلود شده است.

این دو نرم افزار نیز مانند سایر شبکه های اجتماعی که پیشتر به آن اشاره شد، قابلیت اشتراک گذاری فیلم و عکس را دارند.تنوعی از شاخصه‎های تجربی و تعامل برانگیز را ارائه می‎دهند. حاوی فیلتر AR/VR ، پوشش موسیقی و بازی‎های آنلاین می‎باشند و مخاطباشنشان جوان ( نسل Z یعنی متولدین اواسط دهه 90 میلادی به بعد ) می‎باشند.

بازاریابانی که به تازگی به داشتن استراتژی شبکه های اجتماعی‎ روی آورده‎، نیازی نیست که برای شروع، به اولویت‎بندی این شبکه‎ها نسبت به شبکه‎های اجتماعی سنتی تر بپردازند.

TikTOK که کلیپ‎های کوتاه و تکراری را ارائه می‎دهد، مشابه vine شروع به انجام آزمایشی پیام بازرگانی برای اولین مشتری خود یعنی GrubHub   نموده‎است. این آگهی‎های تبلیغاتی ویدئویی حدود 5 ثانیه اجرا می‎شوند و این قابلیت برای کاربران فراهم است که بتوانند آن‎ها را اجرا نکنند.

مزایا و معایب

مزایا

· این پلتفرم‎ها خیلی خلاق هستند.

· مخاطبان آن از میان قشر جوان جامعه است و همین امر به برندها کمک می‎کند تا نسل جوان را مورد هدف قرار دهد.

·  در استوری‎ها می‎توانید پشت صحنه فرآیند کاری خود را به طرفدارانتان نشان دهید.

معایب

·  تولید دائمی محتوا  کاری هزینه و زمان بر است.

·  اکانت‎های بیزینس به طور مستقیم در اسنپ چت تبلیغ نمی‎شوند. چون کاربران برای پیداکردن شما به نام کاربری ویا کداسنپ شما احتیاج دارند، ممکن است بخواهید تا کانال خودرا در وب‎سایتتان و یا شبکه‎های اجتماعی دیگری تبلیغ کنید.

· اسنپ چت و تیک تاک هردو، تنها محدود به نسخه تلفن همراه می‌باشند و نمی‎شود به راحتی از آن‎ها استفاده کرد یا به عبارتی محیط دوستانه و آسانی ندارند.

شبکه های اجتماعی و انجمن های وبلاگ نویسی

پلتفرم‎های اصلی

· Tumbler

· Reddit

هردو پلتفرم برای کاربران این امکان را فراهم می‎کنند که موضوعاتی را در رابطه با حوزه کاری و یا علایقشان مانند الگوهای رفتاری، رویدادها، سیاست و فرهنگ مدرن پست کنند.زمانی که کاربران پستی را به اشتراک می‎گذارند، سایر کاربران میتوانند آن پستها را منتشرکرده و یا نظر و تفسیر خود را به آن اضافه کنند.

وبلاگ‎نویسی و پلتفرم‎های ساخت وساز انجمن‎های مختلف می‎تواند برای آنان که به صحبت در مورد موضوعی و یا صنعتی خاص علاقه دارند مناسب باشد. به طور مثال، ممکن است در این پلتفرم‎ها بحثی را پیرامون هرچیزی، از ملزومات اولیه سلامتی تا یادگیری ماشین سازی ببینید.

با کمک وبلاگ‎نویسی می‎توانید موضاعاتی را راجع به حوزه کار شرکت‎تان بنویسید و آن‎ها را به سایت و یا محصولاتتان لینک دهید. درحالی که خیلی‎ها در وب‎سایتشان یک بلاگ دارند شاید امتحان کردن tumblrکار خوبی باشد و اینکه ببینید که رقبای شما درمورد چه می‎نویسند.

با وجود یک سایت  بحث و گفتگو مثل Reddit، می‎توانید لینک و یا پستی را درمورد موضوع خاصی در قسمت برد که مرتبط با حوزه کاری شما می‎باشد  به اشتراک بگذارید و ببینید که کاربران چگونه به آن عکس‎العمل نشان می‎دهند. وحتی می‎توانید برد خودتان را بنویسید.

این پلتفرم‎ها به طورخاص، افرادی را که می‎توانند به طور آنلاین ارتباط برقرار ‎کنند یا به‎اصطلاح  web chatter ها و یا آنان که به  اشتراک گذاری پست‎هایی با موضاعات مشابه توجه نشان می‎دهند، تشویق می‎‎کند.

هردوپلتفرم به کاربرانش اجازه می‎دهد تا بتوانند بلاگتان را دنبال کنند و یا اشتراک داشته باشند تا آنچه که به اشتراک گذاشته می‎شود در پوشش خبری آن‎ها نمایش داده شود.

زمانی که محتوایی از سوی یک کاربر در Reddit منتشر می‎شود سایر کاربرها می‎توانند محتوای تولید شده را آپ وت (up vote) و یا دان وت (down vote) کنند و به این معناست کهبا up vote  کردن باعث می‎شوند تا آن پست در قسمت پوشش خبری Reddit، در جای بالاتری قرار بگیرد و اگر پستی  down vote شود برعکس آن رخ خواهد داد.

در tumblr ، پوشش خبری توسط  زمان سازمان‎دهی می‎شود. زمانی که یک پست توسط سایر کاربران بازنشر داده می‎شود در قسمت بالاتر پوشش خبری قرار می‎گیرد. زمانی که پست را بازنشر دادند می‎توانند نظرات خود را نیز به آن اضافه کنند.

شبکه های اجتماعی و بیان نظرات در بخش های آن
زمانی که یک پست توسط سایر کاربران بازنشر داده می‎شود در قسمت بالاتر پوشش ‎گیرد.

مزایا و معایب

مزایا

· درهردو پلتفرم شما می‎توانید پست‎هایی حاوی متن، عکس و ویدئو درمورد کسب وکار، برند و یا افکار فردی خود پست کنید.

· در هردو پلتفرم قابلیت شروع یک مکالمه (راجع به  هرموضوعی) وجود دارد.

· هردو به کاربر این امکان را می‎دهد تا بتواند به وب‎سایتی خارج ازهردوپلتفرم لینکی را ارجاع دهد

معایب

· برای نوشتن پست‎های وبلاگی که طولانی‎ترند، زمان بیشتری را باید صرف کرد.

· اگر در  Reddit پستی  down vote شود و یا در tumblr کاربران هیچ عکس‎العملی به آن پست نشان ندهند، ممکن است که آن پست دیگر توسط کاربری دیده نشود

· مخاطب شما ممکن است تنها به آنچه که شما در آن پلتفرم خاص استفاده می‎کنید، محدود شود.

این چند مطلب را در نظر بگیرید

قبل از ایجاد حساب در هر یک از شبکه های اجتماعی نام برده، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

· چه قدر می‎توانید از  وقت خود را به استراتژی شبکه های اجتماعی‎ اختصاص دهید؟

· آیا از عهده انجام کارهای گرافیکی و یا ساختن ویدئو برمی‎آیید؟

· آیا اهداف شما شامل آگاه‎سازی درمورد برندتان یا افزایش ترافیک و افزایش درآمد و بازگشت سرمایه می‎شود؟

· آیا شما به یک کارمند اضافه برای اجرای شبکه‎های اجتماعی و مدیریت این پلتفرم‎ها نیاز دارید و آیا حفظ این بخش نیز، کار آسانی برای شما خواهد بود؟

به محض ورود به شبکه های اجتماعی، از تغییرات و آنچه بازاریابان در این پلتفرم‎ها انجام می‎دهند آگاه و به روز باشید.