عکاسی صنعتی هنر زندگی بخشیدن به محصولات بی‌جان است، محصولاتی که اگر از طریق نگاه دوربین‌های این حوزه پنهان بمانند مشخص نیست چه زمانی به دست خریدار خواهند رسید. عکس‌های محصولات در یک فضای آنلاین همانند ویترین یک فروشگاه عمل می‎کنند و مشتریان براساس این تصاویر قضاوت می‌کنند که آیا محصول مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر! عکس‌ها شناسه تصویری یک برند هستند.

عکاسی صنعتی و تاریخچه آن

حدود 4 قرن قبل از میلاد مسیح زمانی که چینی‎ها به قدرت و تاثیر نور، این پدیده جادویی، برروی اشیا پی بردند، توانستند اولین تصاویر جهان اطراف خود را ثبت کنند. از آن لحظه به بعد محدوده زندگی شخصی برخلاف گذشته که هیچ‎کس نمی‎دانست که حتی در فاصله‎ای چند ده متری‎، مثل خانه همسایه‎اش چه می‎گذرد و به قول مامان بزرگم که همیشه می‎گفت” چهاردیواری رو برای این گذاشتن تا کسی مشکلاتتو نفهمه” معنای جدیدی پیداکرد و اکنون می‎توانیم با سرزدن به صفحات اجتماعی آن‎ها حتی از شامی که میل کردند باخبر شویم!

هیچ فرد و هیچ مکانی حتی در دورترین و صعب‎العبورترین نقاط دنیا از تیررس شکار دوربین‎ها و دیده شدن در امان نماند و دنیا با خلوت و آرامش  خداحافظی کرد. جهان گوشه دنج تنهایی خود را به یادگار عصر دیرین در موزه‎ها به ودیعه گذاشت.

عکاسی صنعتی و غواصی در حال عکاسی از زیر آب
هیچ نقطه‌ای از تیررس دوربین‌ها در امان نماند

تا جائی که حتی ماه، این سمبل زیبایی نیز نتوانست از این فرآیند بی نصیب بماند و در 15 جولای سال 1965 میلادی، اولین تصاویر از ماه به ثبت رسید و بعدها در سال 1976 میلادی اولین تصویر دیجیتالی از ماه منتشر شد. البته عکاسی دیجیتال در دهه 1950 میلادی به دنیا معرفی شد و هفت سال بعد یعنی در سال 1957، اولین عکس دیجیتال توسط راسل کریش (Russell Kirsch)مهندس بازنشسته دیوان استاندارد آمریکا ، که حاوی تصویری از پسرش بود گرفته شد.

عکاسی صنعتی به هیجان‎انگیزی عکاسی خیابانی و عکاسی مد نیست اما متناسب با دنیای امروز، هنری پراهمیت و البته چالش برانگیز محسوب می‎شود و در عین حال، هنری است که برای استارت‎آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا بسیار حیاتی است،  ما در دیجی‌دودو برای دیده شدن شما تلاش می‌کنیم. در ادامه  درباره دنیای پویا و هیجان انگیز عکاسی صنعتی می‎پردازیم.

در درون دنیای عکاسی صنعتی چه می‌گذرد؟

نگاه عکاسی صنعتی به صنعت و تجارت است ومفهومی را که می‎خواهد به بیننده القا کند، عکس گرفتن از تجهیزات، محصولات، ابزار و ماشین‎آلات و گاهی کارگران و مدیران یک کارخانه و یا یک شرکت است. معمولا ابزار و ادوات دراندازه‎های بزرگ مانند سدها، ترانسفورماتورها، جرثقیل و… هدف اصلی در انتخاب سوژه عکاسی صنعتی هستند و عکاسی در این ابعاد کار دشواری است.

توربین های بادی در یک منطقه
سوژه ها در ابعاد بزرگ هدف عکاسی صنعتی است.

در بخش تبلیغات مجلات، بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده‎ها و مراکز خرید و رسانه‎های تصویری مانند تلویزیون به تصاویری احتیاج داریم که بتوانند با مشتری ارتباط برقرار کنند و فروش را (که حق مسلم شرکت ارائه دهنده محصول مورد نظر است) افزایش دهند.

عکاسی صنعتی و بازاریابی دیجیتالی

به غیر از مجلات و پوسترها مثل مجلات بررسی تخصصی مبلمان اداری و منازل مسکونی و مانند آن که به صورت فیزیکی در اختیار افراد قرار داده‎ می‎شود ، البته باید به روز بود و برای رونق هر کسب و کار، حضوری پررنگ و آنلاین در شبکه‎های اجتماعی و وب‎سایت شرکت داشت. یکی از دلایلی که شرکت‎های بزرگ، عکاس صنعتی حرفه‎ای استخدام می‎کنند بررسی تخصصی همین موضوع است تا بتوانند وب‎سایتی را معرفی کنند که به طور حرفه‎ای و موثر محصولات و خدماتش را نشان ‎دهد.

عکاس صنعتی و عکس صنعتی به وب‎سایت آن شرکت روح تازه‎ای تزریق می‎کند و می‎تواند تصویر ذهنی خوبی را در ذهن مشتری بسازد که با دیدن عکس‎ها مشتاقانه به سمت خرید محصولات متمایل شود (که به این مرحله مرحله تبدیل گفته می‎شود که یکی از اصلی‎ترین بخش‎های بازاریابی دیجیتال است)و در واقع همان عکس محصول است که در ادامه توضیح مختصری راجع به عکس محصول خواهیم داد. عکس‎های صنعتی نه تنها باید روشن و برجسته و شفاف ودرخشان باشند، بلکه باید بتوانند مفهوم درون خود را در کمتر از یک ثانیه به بیننده انتقال دهند.

عکاسی از محیط کارخانه‎ها، ابزارآلات تولیدی و صنعتی آن‎ها، پوشاک، شرکت‎ها، مبلمان اداری، طبیعت، تنقلات، نمایشگاه‎ها، سدها، رئاکتورهای هسته‎ای، خط تولید یک کارخانه و…در حوزه عکاسی صنعتی قرار می‎گیرند.

عکس محصول

” مهم نیست که چه قدر وب‎سایت‎ موفقی دارید، آنچه که باعث می‎شود تا مشتریان‎تان را درگیر وب‎سایت شما کند در نگاه اول، المان‎های بصری در وب‎سایت شماست نه متن‎های شما”

معمولا مشتریان به دنبال مسیرهای کوتاه‎تر می‎گردند تا بتوانند وقت کمتری را صرف جستجوی بیشتر در اینترنت کنند. و سریع‎ترین راه برای جمع‎آوری اطلاعات، تصاویر هستند. عکس محصول نه تنها کیفیت محصول شما را نشان می‎دهد بلکه مثل ویترینی برای فروشگاه اینترنتی شما عمل می‎کند تا مشتریان بالقوه را به خود جذب کند و آن‎ها را به خریدار تبدیل کند.

.عکاسی محصول از تکنیک‎های ویژه‎ای استفاده می‎کند تا بتواند محصولات یک شرکت را به شیوه‎ای فریبنده و جذاب به مشتری نشان دهد.عکاسی محصول، بخش ضروری تبلیغات آنلاین و آفلاین محسوب می‎شود. 90% اطلاعاتی که به مغز ارسال می‎شود بصری است. کیفیت عکس محصول تصویری از برند شما را منعکس می‎کند. در سایتی که محصولات‎تان را ارائه می‎دهید هر ثانیه مغتنم است و تاخیر در آپلود عکس‏‎های با کیفیت نرخ تبدیل شما را کاهش خواهد داد. تصاویر باید بهینه سازی شوند تا بهترین کیفیت را داشته باشند البته به شرط اینکه سرعت بارگذاری یا لودینگ صفحه را کم نکنند. فراموش نکنید که نام درستی را برای عکس‎های خود انتخاب کنید وبه اندازه کافی از  کلمات کلیدی و متا دیتا مرتبط استفاده کنید.

چندکاربرد عکاسی صنعتی

رسالت اصلی عکاسی صنعتی، نمایش دقیق اشیاست، همانگونه که هستند و همانگونه که دیده می‎شوند. تصور کنید شما به عنوان یک فرد عادی برای خرید مبلمان مورد نظر به سایت آن شرکت مراجعه می‎کنید، با تصاویری مواجه می‎شوید که نمی‎تواند درک درستی از جنس، نوع پارچه و کیفیت مبلمان مورد نظر شما ارائه دهد و شما را دچار گمراهی می‎کند و در نهایت مجبور می‎شوید که برای خرید، نحوه حضوری را انتخاب کنید و یا به وب‎سایت‎هایی با عکس‎های تخصصی‎تر سربزنید. به همین دلیل سوژه عکاسی باید باور پذیر باشد و بتوان از زوایای مختلف به مشتری نشان داد تا حتی از دیدگاه  غیرتخصصی، فرد بیننده بتواند پیام عکس را دریافت کند.

  • فروش محصول: جزئیات و حس محصول را به نمایش می‎گذارد. مثل نمایش الیاف یک فرش برای جلب نظر مشتری و ایجاد اطمینان کردن در او و ترغیبش برای خرید.
  • برای منو غذا: تمرکز این عکس‎ها بر روی غذاست ومی‎توان از آن در بخش مجلات آشپزی و عکسبرداری از غذا در رستوران‎ها استفاده کرد تا بتواند بر فرد بیننده تاثیر بگذارد. 

نکاتی برای عکاسان صنعتی

ما با اشیایی سر و کار خواهیم داشت که ابعاد بزرگی دارند به همین دلیل اگر هنگام عکاسی مراقب نباشید خطر همیشه در کمین است. بعضی از عکاس‎ها علاقه دارند تا از نمای نزدیک(close-up shot) اشیا در محیط کار خود عکس بگیرند. به طور مثال، عکسی از نمای نزدیک یک آچارپیچ‎‎گوشتی که در حال ایجاد حفره‎ای در یک قطعه چوب است. یک نمونه دیگر می‎توان به نمای نزدیک یک چرخ‎دنده در حال بالا و پایین رفتن اشاره کرد و…به همین دلیل باید بیشتر مراقب باشند.

عکاسی صنعتی و رعایت ایمنی و آقایی که کلاه ایمنی بر سر کرده است.
اگر هنگام عکاسی مراقب نباشید خطر همیشه در کمین است
  • قبل از شروع کار باید به محیط عکاسی سرزد و از امنیت و تمیزی دستگاه‎ها یا سوژه مورد نظر مطمئن شد در این میان، گشت و گذار در یک کارخانه نیز ایده‎های جالبی برای عکاسی صنعتی می‎دهد. به طور مثال اگر شما به کارخانه ساخت تشک بروید با اتاقی روبرو می‎شوید که در آن دستگاهی قرار گرفته که عملا کل اتاق را پرمی‎کند و تشک‎ها را یکی پس از دیگری می‎سازد. در این زمان تنها یک عکاس حرفه‎ای صنعتی می‎داند که چگونه فرایند تشک سازی ازمواد ژله‎ای داخل تشک گرفته تا محصول نمایی را به طور مستند و واقعی به نمایش بگذارد.

عکاسی صنعتی مانند عکاسی تبلیغاتی کاری حساس و جدی است و نباید آن را به دست یک آماتور سپرد چرا که از طریق عکس‎هاست که مشتریان به دنبال محصولات آن کسب و کار خواهند رفت.