اینفوگرافی و اهمیت آن

مجله خبری دیجی دودو – اینفوگرافی همان محتوای تصویری است. هرگونه تصاویر و علائم و نشانه هایی که ما با متن ترکیب می کنیم و باعث راحت خوانی و درک سریع تر مفهوم می شویم، اینفوگرافی نامیده می شود.

دانشمندان دریافتند که ذهن انسان 60 هزار برابر سریع تر تصاویر را ارزیابی  می کند که 80 درصد از اطلاعات آن را در ذهن نگهداری می کند.  حالا با یک مقایسه سریع با “متن ” که این رقم به 20 درصد کاهش پیدا می کند، می توانیم بفهمیم که چرا دنیای امروز با تکنولوژی به سمت تصویر می رود.

تصویر مغز انسان
مغز انسان تصاویر را 60 هزار برابر سریع تر از متن دریافت می کند.

امروز شبکه های اجتماعی قدرت پردازش و بارگذاری تصویری بیشتری نسبت به متن را دارند و دوربین ها به سرعت در کیفیت تصویری رشد می کنند. متاسفانه یا خوشبختانه باید بپذیریم، مردم کمتر می خوانند و بیشتر می بینند. جهان امروز، جهان تصویر است و اینفوگرافی بخشی از انتقال مفهوم با استفاده از تصویر است.

اگر بخواهیم تاریخچه آن را مرور کنیم باید بگوییم اولین اینفوگرافی ها به 30 هزار سال قبل باز می گردند یعنی همان نقاشی های دوران غارنشینی پیش از پیدایش خط. تصاویری از حیوانات و موجوداتی که روی سنگها، برای ارتباط  برقرار کردن انسانهای اولیه حک می شد.

آیا اینفوگرافی یک خلاقیت مدرن است؟

مجله خبری دیجی دودو – اولین اینفوگرافی های مصریان باستان به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و تصاویر آنان حاوی مراسم مذهبی و سبک زندگی و مشاغل آنان بوده است اما بازگشت آن در تکنولوژی امروز و ابر رایانه ها، بازمی گردد به حدود ده سال قبل.

تصویر فراعنه مصر باستان
اولین اینفورگرافی مصریان باستان به هزاران سال قبل باز میگردد

دسته بندی انواع اینفوگرافی چیست؟

  • آماری
  • فرآیندی
  • اطلاعاتی
  • زمانی
  • جغرافیایی
  • قیاسی
  • رزومه
  • سلسله مراتبی

(statistical infographics) اینفوگرافی آماری

اینفوگرافی آماری که با اعداد و آمار ها و حقایق سرو کار دارد. ابتدایی ترین و قدیمی ترین شکل اینفوگرافی همان اینفوگرافی آماری است. ویلیام پلیفر خالق گرافیک آماری در سال  1786؛ برای نشان دادن وضعیت اقتصادی انگلستان اطلاعات را به شکل انواع نمودار های خطی و هیستوگرامی و دایره ای در آورد. از آن زمان تا کنون یکی از راه های سریع و تاثیر گذار انتقال آمارها همان نمودار ها، بارگراف ها و انواع چارتها هستند. از پزشکان و مهندسان تا دانشجویان، ازکنفرانس ها  تا دفاع  پایان نامه ها برای دادن اطلاعات آماری از این روش استفاده می کنند

تصویر اینفوگرافی آماری با نمودار
اینفوگرافی آماری اولین نوع اینفوگرافی است

 (informational infographic) اینفوگرافیک اطلاعاتی

تصور کنید که شما یک وبلاگ تاسیس کرده اید و مطالب شما خوانده نمی شود. در یک کنفرانس هستید و متنی را آماده کرده اید و متوجه می شوید کسی حوصله گوش دادن ندارد. اینجاست که اینفوگرافی اطلاعاتی به کار شما می آید. یعنی طبقه بندی اطلاعات مهم و خلاصه نویسی آن و گذاشتن متن داخل پلتفرم های رنگی و جذاب. در واقع شما با استفاده از تصویر باعث جذب مخاطب و انتقال مفاهیم می شوید. می توانید متن را به پنج پارگراف تبدیل کنید و هر پاراگراف را به دو خط مهم خلاصه کنید و حالا پنج پارت با رنگهای مختلف رسم کنید و هر متن را درون یکی از آن باکس ها بارگذاری کنید. از نشانه های دیگر تصویری در حاشیه و پس زمینه برای جذابیت بیشتر صفحه استفاده کنید.

تصاویر تناژ رنگ
برای دادن اطلاعات، چند باکس رنگی انتخاب کنید و خلاصه متن را درون هر کدام بنویسید

(time line infographics) اینفوگرافی زمانی

زمانی که می خواهیم تاریخ و روند و رشد یک اتفاق را به صورت تصویری درج کنیم، اینفوگرافی زمانی گزینه خوبی است. برای مثال می خواهیم به خدمات و تغییرات گوگل در طی ده سال اخیر با ذکر تاریخ شکل گیری آن اشاره کنیم. می توانیم تصویری از انواع آیکون ها، مرور گرها، تصاویر و تبلیغات گوگل و تغییر چیدمان و سیاست گذاری های صفحات گوگل در طی ده سال اخیر را تهیه کنیم و با استفاده از متن برای توضیحات، اطلاعات را به شکل تصویری درآوریم. این روش اینفوگرافی برای ارائه خدمات  شرکت های مهندسی و توضیح پروژه های مهندسی نیز کاربرد بسیاری دارد.

تصویر اینفوگرافی زمانی
در اینفوگرافی زمانی می توان به یک روند در طی سالیان پرداخت

 

(process infographics) اینفوگرافی فرآیندی یا پلکانی

این نوع اینفوگرافی یک تصویر کلی به ما می دهد و بعد از آن سعی در شرح مراحل و جزئیات وابسته به آن را دارد. که با شماره گذاری مراحل نشان داده می شود. برای مثل یک شرکت برای کارمندان خود نمووداری تصویری تهیه می کند که چطور شرکت خود را ارتقا بدهند. در این تصویر از مثبت اندیشی و نحوه پوشش کارکنان و ارتباط با مشتری تا نهایت ارتقا فروش محصول صحبت می شود.

تصویر اینفوگرافی پله ای
این نوع اینفوگرافی یک دستور العمل پله ای را توضیح می دهد

 (geographic infographics) اینفوگرافی جغرافیایی

در این نوع اینفوگرافی از نقشه به عنوان مهمترین عامل اطلاعاتی استفاده می شود. مثلا نرخ جمعیت مسلمانان و گسترش آن در کشور های اروپایی. نقشه اروپا بارگذاری می شود و در کنار آن میزان گسترش و شیوع در هر هزار نفر با یک  رنگ متفاوت به صورت آماری درج می شود.

اینفوگرافی جغرافیایی به بررسی شدت و شیوع یک جریان در یک مکان جغرافیایی می پردازد.

  (comparison infographics) اینفوگرافی قیاسی

در این نوع اینفوگرافی همانطور که مشخص است به صورت تصویری دو یا چند شاخص با هم مقایسه می شود. برای مثال در علوم پزشکی و دارویی، مقایسه دو میوه آواکادو و انبه . صفحه به دو قسمت رنگی تقسیم می شود و در یک سمت عکس آواکادو با ویتامین ها و فواید و مضرات پزشکی و در بخش دیگر تصویر انبه با فواید و مضراتش. مخاطب با یک نگاه تصویری لیستی از ویتامین ها و منع های استفاده از دو میوه رو می گیرد و این دو میوه را مقایسه می کند که برای مقایسه دو محصول و بازاریابی بسیار موثر است. مقایسه دو گوشی آیفون و سامسونگ ، مقایسه کابینت های ام دی اف و فلزی و …. در این دسته قرار می گیرند.

اینفوگرافی قیاسی یعنی مقایسه دو ابژه با همدیگر

(Resume infographics) رزومه اینفوگرافی

از نمونه های خلاقانه و کاربردی اینفوگرافی، درج رزومه است. این روزها داشتن رزومه برای پیدا کردن شغل مناسب و حتی معرفی یک شاغل نیزضروری است و هر کس باید یه رزومه آماده شده برای ارائه داشته باشد. شما می توانید از آن برای معرفی خود استفاده کنید. اطلاعاتی که از تیپ شخصیتی خودتان دارید، تجربیات و شغل های پیشین و آمال و آرزو های خودتان می تواند با تصویر خودتان و انواع آیکون ها و ستون های رنگی درج شود. به این می توانید روش در اولین برخورد حرفه ای و تاثیر گذار به نظر بیاید.

رزومه گرافی یعنی معرفی شخص به صورت تصویری و با استفاده از اشکال

 (Hierarchical infographics) اینفوگرافی سلسله مراتبی

همانطور که از اسم پیداست این گونه اینفو به مراتب یک پروژه، سازمان و … اشاره دارد. حتما به یاد دارید که در درس تاریخ باید چطور سلسله های سامانی ، قزنوی تا پهلوی را حفظ می کردیم. و دلایل شکست و پیروزی هر کدام را، که در ذهن کودکانه ما هیچ کدام با دیگری توفیری نمی کرد.

این نوع اینفوگرافی نشان دادن سلسله مراتب است و باید در نمود اول میزان اهمیت مراتب را نشان دهد. در این نوع اینفو از چند خط با چند سایز استفاده کنید. تیتر اصلی و موضوع بزرگترین نوشته و در هر پاراگراف یک هدلاینheadline  با خطی کوچکتر از تیتر و بزرگتر از بدنه پاراگرافی که در ادامه نوشته می شود. به این صورت در اولین نگاه، فرم سلسله ای به چشم می آید.

استفاده کردن از یک رنگ در تناژ های مختلف  و با شدت رنگی متفاوت می تواند به راحتی در کنار خط ، فرم سلسله مراتبی را نشان دهد.

اینفوگرافی سلسله مراتبی نشان دهنده درجه مرتبه و موقعیت در یک فرایند است

خب درس امروز دیجی دو دو تمام شد. وقت آن رسیده که اطلاعات خود را چک کنید آیا تا به حال به رزومه تصویری خود فکر کرده اید؟ آیا برای سخنرانی آینده خود احتیاج به یک اینفوگرافی مرتب دارید؟

فراموش نکنید در این هنر به کار گیری تصاویر و آیکون ها برای بهتر به خاطر سپاری مطالب بسیار مهم است. پس آیکون ها و تصاویر را به درستی استفاده کنید. اگر احتیاج به کمک داشتید دیجی دو دو در کنار شماست.

بیشتر بخوانید