با توقیف لوگوی برند باشگاه “پرسپولیس”، هواداران دو آتشه این باشگاه حالا چه پرچمی را در میان بازی ها به اهتزاز در خواهند آورد؟

باشگاه پرسپولیس که حالا یک برند پرطرفدار فوتبالی است، در سال 1342 در شهر تهران بنیان گذاری شد و اما سالها اختلاف بر سر نام باشگاه “پرسپولیس” در جریان بود تا اینکه در 27 بهمن 1365 نام باشگاه رسما به نام  “پیروزی” تغییر یافت. سالها بر سر قانونی بودن نام پرسپولیس بحث بود تا اینکه با تلاش های” محمد رویانیان” مدیر عامل وقت پرسپولیس در 22 فروردین ماه سال 1391 نام برند پرسپولیس دوباره با رای قطعی دادگاه بازگشت و دیگر برای همیشه نام “پیروزی” در داخل پرانتز، از جلوی نام پرسپولیس برداشته شد.

و حالا به نظر می رسد هنوز اقبال با باشگاه پرسپولیس نیست و طرفداران پرسپولیس این روزها با چالشی دیگر مواجه اند و اینبار تغییر لوگوی پرسپولیس با توقیف دادگاه، ضربه ای دیگر بر برند پرسپولیس است.

Smoke Behind

طرفداران باشگاه پرسپولیس این بار با چالش جدیدی مواجه شده اند

تغییر دادن نام یک باشگاه و حتی لوگوی آن چیز جدیدی نیست. لوگو باشگاه منچستر یونایتد نیز بارها در طی سالیان تغییر کرده است اما اینطور به نظر می رسد که موضوع بدهی لوگو تا کنون، چیز جدیدی باشد.

لوگوی پرسپولیس، تصویر رو در روی دو سر اسب هخامنشی و کلمه پرسپولیس به فارسی و لاتین در میان نمادی قرمز، با شکایت یک طلبکار مصادره شد. آنطور که در خبر ها آمده است شاکی در پی دفعات شکایت خود نتوانسته است طلب خود را از باشگاه پرسپولیس دریافت کند و حتی به اقساط مبلغ نیز راضی بوده است، اما باشگاه نتوانسته تا کنون 60  هزار دلاربدهی خود به طلبکار را بپردازد.

با شنیدن رقم 60 هزار دلاری لوگو شاید هر کسی به ارزش قیمت یک لوگو فکر کند. تا پیش از این شاید کمتر کسی به ارزش لوگوی یک برند توجه کرده باشد.

پس از آن توجه رسانه ها آنچنان به لوگو جلب شد، که در یک برنامه تلوزیونی مجری به مسخره کردن لوگوی استقلال پرداخت. شاید تا پیش از این حتی خود گرافیست ها هم به خودشان اجازه نمی دادند که یک لوگو را زیر ذره بین قرار دهند.

در حالی که میانگین قیمت طراحی یک لوگو چیزی در حدود 15 هزار دلار است، به نظر می رسد حتی ایرج عرب، مدیر عامل کنونی باشگاه پرسپولیس نیز در محاسبه این قیمت و ارزش، درحدس و گمان به سر می برد. وی در جواب طلبکار گفته است: هر کاری می خواهید بکیند، اگر می خواهید لوگو را توقیف کنید، بگذارید هواداران باشگاه بفهمند باشگاه چه وضعی دارد!

و اما ارزش واقعی یک برند در گام نخستین، چیزی جز طراحی لوگوی قدرتمند نیست. لوگو در اولین نگاه باید خلاقانه باشد. خلاقیت و نو بودن یک لوگو به ارزش آن می افزاید و همین عامل باعث ماندگاری اش می شود.

خلاقیت درطراحی لوگو، مهمترین اصل است

همانطور که در مقاله برندینگ گفتیم لوگو ماندگار ترین نماد برای یک برند است. دراهمیت لوگو “الینا ویلر” متخصص برندینگ می گوید: ما به قدر کافی زمان برای داستان برند خود نداریم برای همین با لوگو ارتباط فوری با مخاطب برقرار می کنیم.

لوگو می تواند یک تایپو گرافی از نام برند، مثل لوگوی معروف “گوگل” یا “eBAY” باشد، یا یک تصویر به زیبایی “پوما” و “نایک” و “پپسی” باشد. برخی لوگو ها مثل “بیک” یک شخصیت انسان یا حیوان را در بر می گیرند.

NIKE FREE
لوگو می تواند یک تایپوگرافی از نام برند یا یک تصویر باشد

لوگو می تواند تنها یک طراحی حروف باشد و به طور کامل نوشتاری باشد یا برعکس به طور کامل یک تصویر واقعی یا طراحی کاملا انتزاعی باشد. لوگو باید به قدری تاثیر گذار باشد که در اولین برخورد حس را در مخاطب بر انگیزاند. رنگها در لوگو از اهمیت خاصی بر خوردارند. به لوگوی قرمز پرسپولیس توجه کنید. قرمز رنگ هشدار، شجاعت، هیجان و تهاجم است که با هدف تیم فوتبال به راحتی همخوانی دارد.

همانطور که در مقاله تاثیر رنگها گفتیم، زرد، آبی و نارنجی، هر کدام می توان بیانگر معنایی خاص باشد. اگر در طراحی لوگو به دنبال تیمی با تجربه هستید، “دیجی دو دو” همواره در کنار شماست.