مجله خبری دیجی دودو – رابطه رنگ و افزایش نرخ تبدیل توجیه  ناپذیر است. رنگها بر روی سیستم عصبی ما چنان تاثیری می گذارند که ما نا خواسته به سمت رنگی کشیده می شویم.  وقتی ما به رنگی نگاه می کنیم، غده هیپوتالاموس ما در مغز آبشاری از سیگنال را به غده هیپوفیز و به سیستم غدد تیروئید می فرستد. انتشار هورمون در غدد تیروئید موجب نوسانات خلق و خوی، احساسات و رفتار های ناشی از آن می شود. افزایش نرخ تبدیل یعنی بالابردن تمام بازدید ها و کلیک هایی که در هر نقطه سایت انجام می پذیرد.از این رو مطالعات اخیر نشان می دهد که رنگها تا24  درصد روی افزایش نرخ تبدیل تاثیر می گذارند

روانشناسی رنگ چیست؟

علمی که به شما می گوید رنگ چگونه بر رفتار انسان تاثیر می گذارد. روانشناسی رنگ در واقع شاخه  ای از “روانشناسی رفتاری است”. شاید این مقاله برای هر ادعا شواهد علمی نداشته باشد اما این ها نمی تواند دلیلی برای از بین بردن اثر عمیق رنگ بر روی انسان ها باشد. طبق بررسی ها 62 تا 90 درصد تعاملات حسی مشتریان به وسیله رنگ مشخص می شود.

روان شناسی رنگ به ما می گوید برای موفقیت باید از چه موضوعی استفاده کنیم. افزایش نرخ تبدیل تنها یکی از این اهداف است.

Happy mess
روان شناسی رنگ به ما می گوید که در هر محیط انتظار چه رنگی داریم؟

کجا باید از رنگ استفاده کرد؟

به طور کلی وقتی از طراحی وب سایت و افزایش نرخ تبدیل صحبت می کنیم شامل رنگ اصلی پس زمینه، مرزها، زمینه، دکمه و پنجره ها می شود، نوار لوگو، شماره تلفن وستون های رنگی اطراف نیز شامل رنگها می شوند.

استفاده از رنگ درست در جایگاه درست.

رنگ باید با توجه به موقعیت و مخاطب و هدف به درستی انتخاب شود. برای مثال ساده وقتی شما دارید برای فروش محصولات کودک تبلیغ می کنید نمی توانید از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید یا “اورآل” محصولات آرایشی زنان نمی توانست از قهوه ای برای تبلیغ محصولاتش استفاده کند و از رنگ بنفش در زمینه سفید استفاد کرد. تمام ترفند ها این است:

·        راه درست

·        زمان مناسب

·        مخاطب

·        هدف

And She Realized
بنفش رنگ مناسبی برای محصولات آرایشی زنان است

حالا به چند نکات رنگی که تبدیل شما را بهبود می بخشد بپردازیم

زنان رنگ خاکستری، نارنجی و قهوه ای را نمی پسندند. آنها آبی و بنفش و سبز را بیشتر دوست دارند.

مردان رنگ نارنجی و بنفش را دوست ندارند در ازای آن آبی و سیاه و سبز را دوست دارند.

به طوری که در بررسی ها 35 درصد زنان گفته اند آبی رنگ مورد علاقه آنهاست و به دنبال آن 23 درصد رنگ بنفش را انتخاب کرده اند  و 14 درصد رنگ سبز، 33 درصد زنان اعتراف کرده اند که رنگ نارنجی آخرین رنگی است که دوست دارند و پس از آن قهوه ای و خاکستری، منفورترین رنگه های انتخابی زنان بوده اند.

با توجه به مخاطبان رنگ وب سایتتان را انتخاب کنید.

مطالعات دیگر نیز این یافته ها را تایید کردند که  زن ها رنگها زمین را میپسندند (آبی و سبز) و ترجیح آنها رنگهای اولیه است. حالا شما باید تنظیمات خود را بر این اساس بچینید که مخاطبان اصلی وب سایت شما زن هستند یا خیر؟ بر اساس این اصل صفحات اصلی وب سایت زنان نباید نارنجی و خاکستری و یا قهوه ای باشند. در روز زن بازارایاب ها سعی می کنند تبلیغات خود را با رنگ آبی و بنفش و سبز برای جلب توجه زنان طراحی کنند.

مردان بنفش، نارنجی و قهوه ای را دوست ندارند. مردان دنبال رنگ آبی، سبز و سیاه هستند.

اگر شما برای مردان بازاریابی می کنید آنها را از گروه رنگ بنفش، قهوه ای و نارنجی دور نگه دارید و در عوض از آبی و سبز و سیاه استفاده کنید.

Ombre Balloons
خیلی ها گمان می کنند صورتی رنگی زنانه پسند است اما تنها درصد کوچکی از زنان صورت را انتخاب می کنند.

برای ایجاد اعتماد کاربران از آبی استفاده کنید.

“آبی” یکی از پر کاربردترین رنگهای مورد علاقه مردم است. رنگ آبی نشان اعتماد، صلح، نظم و وفاداری است. آبی به انسان آرامش می دهد. شما می توانید با انتخاب رنگ آبی از این احساس اعتماد، به نفع خود در وب سایتتان استفاده کنید.

شاید از این رو است که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان “فیس بوک” آبی رنگ است. انتخاب این رنگ تصادفی نبوده است. در واقع رنگ آبی در بسیاری از بانکها نیز استفاده می شود، چون رنگ اعتماد است.

توجه: گرچه آبی رنگ قابل اعتمادی است اما هرگز برای غذا استفاده نشود. دیابتی ها از بشقابهای آبی استفاده می کنند تا از خوردن غذا جلوگیری کنند. از طرفی “تئوری تکاملی” نشان می دهد که رنگ آبی مرتبط با سم نیز هست و غذاهای آبی بسیار نادر اند، مثل آلو و انگور و بلوبری که فقط در پوشش بیرونی آنها این رنگ یافت می شود.

Facebook Homepage - Social Media
بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا “فیس بوک” آبی رنگ است

زرد رنگ هشدار است

“زرد” یک رنگ هشدار دهنده است. از این رو برای نشان دادن ترافیک ها و نشان های هشداری استفاده می شود. رنگ زرد به سادگی مغز را تحریک می کند.

روانشناسان می گویند انتخاب رنگ، بسیار به خاطرات و تجربیات وابسته است. اگر کسی خاطره خوبی با لباس زرد داشته باشد یا در یک فست فود با دیوار زرد تجربه خوبی داشته باشد، از این طریق زرد برایش امکان دارد یک رنگ شادی آور شود.

از حقایق دیگر در رابطه با رنگ زرد این است که باعث می شود بچه ها بیشتر گریه کنند و مردم بیشتر عصبانی شوند. گرچه این ادعا ها به صورت علمی ثابت نشدند اما شواهد زیادی نیز دارند. حتی در خاطرات بسیاری آمده است که رنگ زرد باعث تهوع در آنان می شود که البته دراین مورد نیز ما تردید داریم.

به نظر می رسد رنگ زرد اضطراب را در فرد افزایش می دهد. پس میزان اضطراب زیاد در وب سایت نشان خوبی نیست. سعی کنید از زرد، تنها از آیکونهای کوچک کلیدی  و دوز های کوچک استفاده کنید.

Slip, Trip or Fall
زرد یک رنگ هشدار دهنده است.

سبز برای محصولات محیط زیستی و فضای باز مناسب است

شاید بیشترین رنگ ارتباطی “سبز” باشد. رنگ خارج از منزل، محیط زیست و طبیعت. سبز اساسا یک نماد رنگی برای طبیعت است. رنگ سبز خلاقیت را بهبود می بخشد. یک مطالعه بر روی شرکت کنندگان یک همایش نشان می دهد که فلاش رنگ سبز روی شرکت کنندگان باعث افزایش خلاقیت آنها شده است. اگر تمرکز وب سایت شما ارتباط با طبیعت و محیط زیست است رنگ سبز اولین گزینه است.

رنگ سبز تنها در مورد طبیعت نیست. ترکیب رنگ سبز حالت انزوا را نیز نشان می دهد و اثر باز سازی را نیز القا می کند. مثل مجسمه آزادی که بلند و سبز است و چشم را به بالا هدایت می کند. در نیویورک کمتر مجسمه سبز وجود دارد. با توجه به اثر “انزوا” می توانیم وقتی از سبز استفاده کنیم که منظورمان جلب توجه به موضوعی خاص در بین رنگها و عناصر باشد.

سبز رنگ محیط زیست و رنگ انزوا است

نارنجی رنگی سرگرم کننده است که حس شتاب و سرعت یا ضربه را نیز ایجاد می کند.

حالا از مزایای “نارنجی” هم حرف بزنیم. نارنجی برای محتوای سرگرم کننده نیز می تواند رنگی مناسب باشد. نارنجی فعالیت بدنی را افزایش می دهد و به اعتماد به نفس و حس رقابت افراد نیز کمک می کند. شاید به همین منظور پرتقالی در رنگ های تیم های ورزشی و محصولات کودکان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

خیلی از وب سایت ها مثل آمازون “پیشنهادات با زمان محدود” را با نوار نارنجی رنگی نشان می دهند که سریعا قابل توجه است.

نارنجی همینطور معنای همبستگی نیز دارد. از اینجا که این رنگ گرم و تحریک کننده است. برای همین بهتر است با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد تا پیام جلب توجه را نشان دهد نه کل آگهی را.

نارنجی همچنین معنای ارزان نیز دارد و اگر پیشنهاد شما محصولات ارزان قیمت است یا می خواهید اینطور دیده شوید نارنجی به این عنوان کمک می کند.

نارنجی معنای ارزان قیمت بودن را دارد. می توانید با نارنجی ارزانی محصول را تایید کنید.

سیاه رنگ لوکس و ارزشی است.

تاریک تر، لوکس تر، این را روانشناس رنگ داخلی به ما می گوید. “سیاه” می تواند معنای ظرافت و قدرت و پیچیدگی باشد. دقیقا همان چیزی که طراحان لوکس و سایت های تجارت الکترونیک می خواهند ما احساس کنیم.

سیاه رنگ زرق و برق و پیچیدگی و انحصار طلبی است. “لوییس ویتون” در طرح های شگفت انگیز کیف های خورد ارزش جدی سیاه را می فهمد “ارزان نیست”  چیزی که به شما القا می شود. “لامبورگینی” هم در طرح سایت خود از همین رنگ استفاده کرده است. اگر شما کالای لوکسی را تبلیغ می کنید یا می خواهید ارزش بالای محصولات خود را نشان دهید، رنگ سیاه در وب سایت شما بهترین گزینه است.

سیاه رنگ لوکس و گران قیمت است از این رو وب سایت لامبورگینی سیاه است

از رنگ های اصلی روشن برای “تماس با ما” و “عمل” استفاده کنید.

در محیط های تستی و تماس با ما و عمل، ار رنگ های اولیه و یا ثانویه روشن مثل قرمز، زرد ،سبز و نارنجی استفاده کنید. رنگهای درخشان نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند و رنگها تیره و یا بنفش نرخ تبدیل پایینی دارند.

بعضی از رنگها زشت به نظر می آیند در ترکیب و همین موضوع در نرخ تبدیل می تواند معکوس عمل کند و به همین علت توجه زیادی به خود جلب کند. در دکمه های بزرگ و کوچک از زرد یا نارنجی استفاده کنید.

رنگ سفید را هرگز نادیده نگیرید.

در بسیاری از مواد روانشناسی رنگ، سفید نادیده گرفته شده شاید به این علت که نظریه پردازان نمی دانند سفید را در دسته رنگ ها جا بدهند یا نه، سفید در بسیاری مواقع خنثی نامیده می شود. ما این را به درستی نمی دانیم اما خوب می دانیم که استفاده زیاد از سفید هم نشان از قدرت در طراحی است. به عنوان مثال محبوب ترین تم وب سایت جهان یعنی گوگل (google) ) سفید است.

سفید را اغلب فراموش می کنیم چون اغلب در رنگ پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته است. امروز بسیاری از سایت ها به وفور از رنگ سفید استفاده می کنند که حس آزادی، تنفس و گستردگی را القا کنند. سفید اغلب فراموش شده است زیرا استفاده اولیه آن به عنوان یک رنگ پس زمینه است. امروزه وب سایتهایی که به خوبی طراحی شده اند از مقدار زیادی فضای سفید استفاده می کنند تا احساس آزادی، گستردگی و تنفس ایجاد کنند.

استفاده از سفید نشان قدرت در طراحی است.

نتیجه

اینترنت یک مکان رنگارنگ است  که می توان با استفاده از رنگ به درستی، در زمان مناسب، با مخاطبان مناسب و برای هدف مناسب انجام شود.

به طور طبیعی، این مقاله منجر به سوالات در مورد ایجاد تغییرات در زمینه شرکت شما می شود. اگر شرکت شما یک راهنمای سبک رنگ خاص داشته باشد چه؟ اگر رنگ لوگو رنگ خاصی را تصدیق کند چه؟

چند رنگ را آزمایش کنید . علی رغم اینکه بعضی ها ممکن است بگویند، رنگ مناسب برای یک متن یا دکمه تبدیل وجود ندارد . یک دکمه سبز، بنفش یا زرد را امتحان کنید. مزایای یک طرح زمینه سیاه را در مقابل یک زمینه سفید کاوش کنید.

تمام قدرت انتخاب رنگ وب سایت را دست طراحان خود ندهید. اجازه ندهید که طراح شما رنگ هایی را که شما باید در وب سایت خود استفاده کنید، تعیین کند. رنگ یک مسئله تبدیل است، و نه فقط “اوه، چه خوش رنگه!”  موضوع زیبایی شناسی رنگ کافی نیست، اثرات تبدیل رنگ مهم هستند! شما باید به شدت در انتخاب رنگ صفحات فرود خود درگیر شوید تا تبدیلات خود را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید