تولید محتوا ی با کیفیت، باید بتواند به کیفیت زندگی خواننده آن اثر بیافزاید. آیا آخرین باری که سوالی را در موتور جستجو گوگل تایپ کردید را به خاطر می‎آورید؟ آیا پست وبلاگی در نتایج جستجوی آن صفحه نظر شما را جلب نمود؟ آیا مطالب آن صفحه به نظر شما مفید بودند؟ آیا در آن صفحه، گام بعدی مرتبط با نحوه آموزش و به کارگیری نام تجاریتان ارائه داده شده است.

اگر پاسخ شما تاکنون به تمامی سوال‎ها “مثبت ” بوده است، پس نویسنده این مقاله کار خود را به درستی انجام داده است و به تولید محتوا یی پرداخته است، که با آنچه شما در ذهن دارید هم جهت است. این امردر سال 2019، یعنی پاسخ به نیازهای مشتری همان کاری‎. ست که برای موتور جستجویی مثل گوگل، حائزاهمیت است.

در ادامه، برای یادگیری و نحوه آگاهی از نیت کاربران هنگام جستجو (به کمک موتورهای جستجو)، به خواندن این مقاله بپردازید. محتوایی موفق و با کیفیت ایجاد کنید تا مورد پسند انسان‎ها و موتورهای جستجو باشد.

برای تولید محتوا یی کارآمد به برنامه‌ای از پیش تعیین شده نیاز دارید

قبل از آنکه وارد مبحث مورد نظر شویم، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که “چگونه می ‎توان فهمید که کاربران در جستجوی چه مطلبی می‌باشند؟

شما می‎ توانید با بیان تجربه‌ای از یک داستان واقعی و الهام بخش ‎ شروع کنید. تحولی را درون کاربران آغاز کنید، تا جایی که علاقه و نیازشان را در ارجعیت قرار بدهند. می‌توانید به آن ها کمک کنید، از آموخته‌هایشان در این زمینه استفاده کنند و به تجربه‌ای هدفمند دست یابند. ‎با این کار، کاربران به شما اعتماد می کنند و نتیجه این اعتماد، این گونه رقم خواهد خورد، که احتمالا هر زمان که تصمیم به خرید گرفتند، به برند شما فکر کنند و ترجیح دهند تا به همکاری با شما بپردازند و این یک تولید محتوا ی تاثیرگذار محسوب می‎شود.

بگذارید در اینجا به مرور 10 نکته ای که به شما  در ایجاد پیش نویس برنامه ای موفق برای پست بعدی وبلاگتان کمک می‌کند  بپردازیم.

1. تولید محتوا و انتخاب موضوع

برای جذب بازدیدکنندگان به سمت وبلاگ تان، علاوه بر نوشتن در مورد کسب و کارتان، باید بتوانید به سوال ها و مشکلاتی که برای ان به دنبال پاسخ هستند، پاسخ دهید. بنابراین، خودتان را به جای آنها قرار دهید و این سوال ها را ازخود بپرسید.

·         درجستجوی چه خواهند بود؟

·         در مورد چه چیزی می خواهند بدانند؟

·         با آن ها چه هم‎خوانی ای خواهد داشت؟

در حالی که به دنبال طرح موضوعی برای وبلاگ خود می‎باشید، این موضوع را نیز بررسی کنید که در مورد شخصیت و علایق مشتریان خود چه می‎دانید؟

دختری در حال خرید
با ارائه محتوای مناسب کاری کنید که هر زمان کاربر به فکر خرید افتاد، نام برند شما به ذهنش بیاید

نکاتی در انتخاب موضوع

هنگامی که می خواستید موضوعی را انتخاب کنید، فراموش نکنید، که آن موضوع مرتبط با حوزه کاری شما باشد و نه درمورد خودتان! به خاطر داشته باشید، که قراراست، افرادی را به وبلاگتان جذب کنید که قبلا هرگز در مورد شرکت شما نشنیده بودند. بنابراین، اگر شما فقط در مورد خودتان بنویسید، آنها هرگز قادر نخواهند بود شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. شما برای ارائه این اطلاعات در وبلاگتان  به اندازه فضای کافی خواهید داشت.

اگر به دنبال جایی برای تولید محتوا در وبلاگتان هستید، این امر تاثیر بسزایی بر بازدید کننده های وب‎سایتتان می‎گذارد.برای این کار می‌توانید از همکاران در بخش‎های دیگر مثل واحد فروش و خدمات نیز کمک بگیرید. در اینجا به تعدادی از سوال‎هایی که شما می‎توانید بپرسید و آن‎ها می‎توانند پاسخ دهند اشاره می‎کنیم.

همکاران در حال مشورت
از همکارانتان در بخش‌های دیگر کمک بخواهید تا در نظرسنجی‌ها و ایده دادن به شما بپیوندند.

·         بیشترین سوال‎هایی که از شما پرسیده می‎شود چیست؟

·         مشتریانمان و چشم انداز ما به چه چیزی نیاز دارند؟

·         دوست داشتید مردم در مورد شرکت ما چه چیزهایی را می‎دانستند؟

·         بلاگرها، شبکه های اجتماعی و حتی رقبای ما در مورد چه چیزی صحبت می‎کنند؟

قبل از اینکه چیزی بنویسید ،ابتدا باید موضوعی را انتخاب کنید.برای شروع  می‎توانید یک مطلب خیلی عام را انتخاب کنید.به طور مثال، اگر شما کفش‎های دو می‎سازید بهتر است موضوعی راجع به دویدن انتخاب کنید.موضوع را به نحوه های گوناگون بسط دهید تا بتوانید بر روی تولید محتوای خوب تمرکز کنید. به طور مثال ممکن است اینگونه بنویسید، “بهترین کفش‎ها برای دو ماراتن” و یا به فرم “طول عمر کفش‎های دو “

2. تولید محتوا وجستجو براساس کلمات کلیدی

کلمات کلیدی کلمات و یا عبارتی هستند که در موتورهای جستجو تایپ می‎شوند. موضوعاتی هستند که مردم تلاش می کنند تا یشتر درمورد آن‎ها بدانند. چه کلمات کلیدی ای کاربران استفاده می‎کنند؟ کدام یکی از آن‎ها با صنعت شما مرتبط است؟

تایپو گرافی کلمه کی ورد در یک ذره بین
چه کلمات کلیدی ای کاربران استفاده می‎کنند؟

بهینه سازی کلمات کلیدی در وبلاگتان، به این معنی نیست، که هرچه بیشتر از این کلمات استفاده کنید بهتر است. بلکه امروزه، این امر در بهینه سازی موتورهای جستجو اخلال ایجاد می کند چرا که موتورهای جستجو آن را به عنوان کلمه ای جا گیر تلقی می‎کنند.

چگونه کلمات کلیدی را در متن بگنجانیم

  • کلمات کلیدی خود را در بدنه پستتان و در سرتیتر به گونه ای بگنجانید که عاقلانه به نظر برسد. با این حال به گونه ای افراط نکنید که به دلیل ترس از زیاد استفاده کردن یک کلمه  خیلی کم از ان کلمه استفاده کنید.
  • هنگامی که محتوایی را تولید می‎کنید، اولویت شما باید مبنی بر اموزش و الهام بخشیدن به مخاطبانتان را داشته باشد نه تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی خاصی را در صفحه خود استفاده می‎کنید.
  • به جای نوشتن همان کلمه برای چندین بار میتوانید از کلمات مترادف آن استفاده کنید که این کار هم سبب تکراری نبودن ان کلمه و هم خوانا بودن و قابل فهم بودن آن می‎شود. به طور مثال، کارمند دیجیتالی موضوعی‎ست که اغلب در مورد آن نوشته می شود اما برای پرهیز از تکراربه جای آن از مترادفش یعنی “کارمند دورکار” می‎توان استفاده نمود.

3. تولید محتوا و انتخاب کلمات کلیدی طولانی کلیدی

یک قانون خوب قانونی‎ست که بر وجود یک کلمه کلیدی طولانی در هر پست تمرکز کند.یک کلمه کلیدی طولانی عبارتیست هدفمند که شامل سه کلمه و یا بیشتر می‎،شود. کلمه کلیدی طولانی اغلب شامل یک عبارت اصلی است که به طور عام شامل یک یا دو کلمه می شود.

کلمه اصلی که انتخاب می‎کنید باید با موضوعی که می‎خواهید وب‎سایتتان با ان شناخته شود همسو باشد تا بتواند حوزه قدرتمندی را برای خود بسازد.

به طور مثال، اگر می‎خواهید کسب وکارتان با واژه‎‎ای  در حوزه سئو مانند نتایج منتخب جستجوها(featured snippet) شناخته شود بنابراین پست وبلاگی در مورد “چگونگی بهینه سازی اسنیپت گوگل    (google’featured snippet) “بنویسید  که این بهترین مثال برای درک  کلیدواژه طولانی می‎باشد.

چرا هنگام نوشتن پستی در وبلاگ خود باید در عنوان پست از کلید واژه طولانی استفاده نمود؟

این کلمات کلیدی طولانی و معمولا به فرم سوالی مطرح می‎شوند، تا تمرکز مقاله شما برروی هدف مشخصی که مد نظر مخاطب شما قرار دارد باشد.

از بین بازدیدکنندگان پست‎های وبلاگ،  احتمال می ‎رود که آنهایی که کلیدواژه‎های طولانی را جستجو می‎کنند، کل پست شما را بخوانند و خواستار اطلاعات بیشتری از جانب شما باشند.به عبارت دیگر، با این کار شما دقیقا  ترافیک صحیحی را به سمت وب‎سایت تان روانه می‎کنید.

‎می توانید لیستی از ایده ها وموضاعات انتخابی خود تهیه کنید. ‎ تا بتوانید استراتژی بلاگ نویسی طولانی مدتی را با ایجاداین لیست بسازید.

تصویر یک چارت و مردی که دارد ان را تکمیل می کند
برای نوشتن مقالات چارتی را تهیه کنید تا مسیرتان روشن‌تر شود

به طور مثال، اگر شما کتاب الکترونیکی و یا راهنمایی دارید که می‌‎خواهید آن را بیشتر در معرض دید قرار دهید، باید لیستی را مطابق با محتوای راهنما و یا کتابتان تهیه کنید. با این روش می‎توانید مخاطبان خود را که به دنبال پستی با این محتوا می‎گردند را می‎توانید به سمت محصول خود جذب کنید و شانس افزایش کلیک کردن و فراخوان عمل  CTA را افزایش دهید.

4. کلیدواژه های طولانی را با عنوان خوب و کارامد بسط دهید

هنگامی که شروع به خواندن یک پست می کنید، اولین چیزی که نظر شما راجلب می کند، عنوان پست است. ‎اگر عنوان خوب باشد . کاربر را به خواندن ادامه مطلب جذب می کند.

با نوشتن یک عنوان خوب  برای پست وبلاگتان شروع کنید.

برای تولید محتوا ی با کیفیت ابتدا، انتخاب و نوشتن یک عنوان مناسب برای داشتن سئو قدرتمند امری ضروری محسوب می شود. از همین لحظه شروع کنید و به موضوع مورد نظر خود جهت بدهید و بر روی آن تمرکز کنید.

واژه‌ای مثل شبکه های اجتماعی می تواند ایده های متعددی برای وبلاگ ها ایجاد کند. یک عنوان مناسب و کارامد مانند کانال های برتر شبکه های اجتماعی برای پخش زنده در سال ۲۰۱۹ می تواند کلیدواژه ای طولانی و و خاص محسوب شود.

زمانی که کار، بر روی عنوان به پایان رسید به اصلاح ایرادهای آن بپردازید تا بتوانید بیشتر با مسیری که در نظر دارید هم راستا شوید.

رعایت نکات مهم در استفاده از کلید واژه طولانی در عنوان

تقریبا برای تولید محتوا ی یک مقاله، حدودا بین ۵ تا ۱۰ عنوان مختلف را ارایه دهید. حداقل ۵ دقیقه برای انتخاب عنوانی بکر زمان بگذارید. سپس، لیستی از عناوین مورد نظر را اماده کنید و با همکارتان در مورد آن مشورت و تبادل نظر کنید. عنوان شما باید به خوانندگان و موتورهای جستجو کمک کند، تا دریابند، که محتوای پست شما راجع به چه موضوعی است. به طور مثال، مخاطبان با خواندن پست شما به چه مطلبی در انتها دست خواهند یافت؟ چه اطلاعاتی پوشش داده شده است؟ فرمت پست وبلاگتان چه خواهد بود؟

طبق تحقیقات هاب اسپات(HubsSpot) اصول ثابتی در این خصوص  به دست آمده است، که در ادامه به آن اشاره می نماییم.

1.      طول یک عنوان ایده ال باید حاوی۶۰ حرف باشد.

2.      تیترهایی بین ۸ تا ۱۲ کلمه در اغلب موارد  در توییتر به اشتراک گذاشته می شوند.

3.      تیترهایی بین ۱۲ تا ۱۴ کلمه در اغلب موارد در فیس بوک بیشترین میزان پسندیده شدن را دریافت می کنند.

همچنین دریافتند، که پست هایی که با براکت به پایان می رسند، ۳۸٪ نسبت به حالت بدون براکت از محبوبیت بیشتری برخوردارند. گوگل به طور عادی بین ۵۰ تا ۶۰ حرف را در برچسب عنوان یا title tag   نشان می دهد. که اگر تعداد حروفی که استفاده می نمایید کمتر از ۶۰ حرف باشد انتظار می رود که گوگل تمامی عنوان شما را  به درستی نمایش دهد. البته، به این نکته توجه کنید، که قسمت اصلی پیام عنوان، در کلمات ابتدایی آن باشد. تا در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود

۵. URL کوتاهی را برای پست وبلاگتان انتخاب کنید

انتخاب  URL  اساسا نباید حتما به محتویات وبلاگ مرتبط باشد. در عوض تمرین کنید تا بتوانید یو آر ال را بدون از دست دادن محتویات صفحه کوتاه کنید. به طور مثال به URL این صفحه دقت کنید که کوتاه تر از عنوان شما می باشد.

تصویر کارتونی یو ار ال که برای تولید محتوای شناخته شده باید کوتاه استفاده شود
سعی کنید یوآر ال را بدون از دست دادن محتویات صفحه کوتاه انتخاب کنید

در URL اعداد را که به طور مثال شامل سال و تعداد می باشد را درج نکنید. با این روش اگر خواستید تا  در آینده به به روز رسانی آن محتوا بپردازید ؛ URL را به روز رسانی نکنید.

به روز رسانی یو ار ال در این شرایط باعث به وجود امدن redirect 301 می شود. که ریدایرکت ۳۰۱ شما را از یک یو ار ال به یو ار ال دیگری ارجاع می دهد و اپدیت نمودن URL باعث ضرر زدن به سئو سایت شما می شود و قطعا شما این را نمی خواهید.

۶. تولید محتوا وبهینه سازی تصویر ALT-TEXT

موتورهای جستجو تنها بدنبال تصاویر نیستند. آنها به دنبال تصاویری با تگ آلت (alt-text)  می گردند. چرا که موتورهای جستحو در واقع تصاویر را انگونه که انسان ها می بینند نمی تواند ببیند.

تصاویری با تگ آلت محتویات عکس را به موتورهای جستجو نشان می دهد. که سرانجام به این نوع تصاویر در داشتن رتبه در جستجوی نتایج کمک بسزایی می کند. به بهینه سازی تصاویرتان  با متغییرهای توصیفی کلیدواژه طولانی  بهینه سازی کنید.

۷.  توضیح متقاعدکننده‌ای برای متا ایجاد کنید

توضیحات متای(meta description) شما قرار است به مخاطبانتان و موتورهای جستجو در مورد مفاد پست وبلاگتان اطلاعاتی را ارائه دهد. بیشترین طول عبارت در نظر گرفته شده برای این بخش بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ حرف می تواند باشد. و اگر متن پیشنهادی شما شامل بیشتر از این تعداد حرف باشد سیستم به طور خودکار آن قسمت را حذف می کند.

در حالی که متا دیسکریپشن نباید مستقیما سئو شما را تحت تاثیر قرار دهد.

هرچه توضیحات متا بیشتر شما را درگیر کند و همچنین هرچه  شامل مطلب بیشتری باشد باعث می شود تا تگِ عنوان را بهتر پشتیبانی کند. به نحوی باشد که استفاده از آن برای کاربر آسان باشد و شامل کلمات کلیدی طولانی نیز باشد. اما باید بدانید که یک موتور جستجو ممکن است از محتویات متا دیسکریپشن شما در نتایج جستجوی خود به عنوان متن توصیفی استفاده نکند.

۸. تولید محتوا واستفاده استراتژیک از لینک ها در طول پست وبلاگتان

همانطور که با تولید محتوا ی جذاب، بازدید کننده های بیشتری را به وبلاگ خود جذب می کنید در واقع این ترافیک اضافه شده به جلب اعتماد و جذب خریداران منجر می‌شود.

در اینجا به مرور چندی از بهترین نمونه هایی که به طور موثر از لینک ها در وبلاگشان استفاده کرده اند می پردازیم.

برای پشتیبانی بهتر، لینک خارجی بدهید

لینک پشتیبانی و علامت ان
اگر با لینک دادن بتوانید در بین موتورهای جستجو کسب اعتبار کنید، این امر به هرچه بیشتر دیده شدن شما کمک می‌کند

زمان وتلاش زیادی لازم است تا بتوان حواس  و اعتماد  افراد را به سمت وبلاگتان جلب کرد. شما دوست دارید کاربران را تا جایی که محتویات سایتتان پشتیبانی می کند در وبلاگ خود نگه دارید. به گونه‎ای لینک دهید که سود آن نصیب خودتان نیز شود و دیده‌ها به سوی شما بیایند

نکته: زمانی که به وب سایت دیگری لینک می دهید توجه داشته باشید که آن صفحه را به گونه ای ارجاع دهید که در پیجی جدید صفحه را بتوانند باز کنند. تا بدون ارجاع دادن کاربران از سایتتان به جای دیگری کاربر در پیج شما باقی بماند.

سپس به  قسمت های دیگر وبلاگتان لینکی را ارجاع دهید

اگر در حال تایپ جمله و یا پاراگرافی هستید که می‌توانید با لینک دادن آن جمله به صفحه ای که توضیحاتی کامل و جامع برای آن ارایه می دهد، حتما این کار را انجام دهید و لینک دهید. این عمل در دو حالت می تواند مفید باشد.

هم برای خواننده که باعث می شود تا تشویق شوند وغرق در خواندن شوند و همچنین می تواند برا ی موتورهای جستجونیز مفید باشد چرا که آنها را از وجود خوشه ای از اطلاعات مرتبط در سایتان مطلع می سازد.

اگر موتورهای جستجو خوشه ای از محتوای وب را محور موضوعی خاص به عنوان یک منبع معتبر تشخیص دهند این امر می تواند به هرچه بیشتر دیده شدن شما در موتورهای جستجو بیانجامد.

و نکته آخر اینکه به سایت های مهم  لینک دهید.

فراخوان عمل یا CTA

زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که فراخوان عمل CTA را در کدام قسمت از پست وبلاگ خود قرار دهید.چهار نقطه برای آن می توان در نظر گرفت که در اینجا به آنها اشاره خواهیم نمود.

تایپوگرافی فراخوان عمل
از فراخوان عمل برای افزایش میزان نرخ کلیک بهره ببرید

می توانید فراخوان عمل را بعد از چندین پاراگراف اول قرار دهید. سعی کنید، از یک فراخوان عمل منفعل از طریق یک متن هایپرلینک به جای یک تصویر استفاده کنید.

CTA را تقریبا در بالای صفحه بگنجانید. چرا که نمی دانید که آیا مخاطبتان تا انتهای پستتان را می خواند و یا خیر. یا قدم بعدی او چیست. آیا شما تا انتهای یک پست وبلاگ را که باز می کنید را می خوانید؟ احتمالا نه. با توجه به بررسی های هاب اسپات در این حوزه، دریافتیم، که متن فراخوان عملی که در بالای یک پست قرار می گیرد، بیشترین میزان کلیک یا بازدید را دریافت می کند.

سپس عکس و یا تصویر فراخوان عمل را در اواسط پست خود قرار دهید. یا برای افرادی که تا انتهای پست شما را می خوانند، در انتهای پست تان قرار بدهید.

و یا آخرین جایگاهی که می توان برای فراخوان عمل در نظر گرفت، می تواند با اسکرول کردن پیج ظاهر شود . و این راهی عالی است، چرا که مخاطبتان دیگر نمی تواند از ان بگذرد..

برای جذب بیشتر مخاطبان، می توانید گفتگویی آنلاین و زنده در نظر بگیرید. که این chatbox برنامه کامپیوتریست که وظایف خاصی را به طور خودکار انجام می دهد. که معمولا با ورود کاربر به وبلاگتان از طریق مکالمه با کاربر وارد ارتباط می شود.

۹. از سایر اشکال رسانه برای تولید محتوا ی بهتر و ارتباط بیشتر، با مخاطبانتان استفاده کنید

اگر میخواهید مخاطبانتان را درگیر کنید می توانید از کوییزیا سوال‌های کوتاه یا ویدیو در مرحله تولید محتوا استفاده کنید. اضافه نمودن فایل ویدیویی در پیجتان  سبب می شود تا احتمال حضور در صفحه اول گوگل را تا ۵۳ برابر افزایش دهید.

این زمانی موثر خواهد بود، که تولید محتوا ی ویدیویی را به گون ای درنظر بگیرید، که در ابتدای صفحه قرار بگیرد. چرا؟ زیرا اگر کاربران زمان کافی برای دیدن ویدیو را داشته باشند و به تماشای ان بپردازند نرخ خروج از صفحه bounce rate را کاهش می دهد. bounce rate به درصدی از افرادی گفته می شود که به وبلاگ شما سر می زنند ولی سریع آن را ترک می کنند. و به هیچ چیز دیگری در صفحه شما توجه نمی کنند.

۱۰. تولید محتوا و ارتباط با افراد کارکشته صنعت و تجارت

حتی اگر در زمینه مورد نظر تخصصی نداشته باشید، می‌توانید به خلق کاری شگفت انگیز دست بزنید.

چه چیزی در آثار آنها نظر شما را جلب می کند؟ آیا به نظر شما مطلب قابل توجهی وجود دارد که بتوان در مورد آن بیشتر کاوش نمود؟ طرح سوالاتی از این قبیل به شما کمک می کند تا ابعاد مختلف یک ایده را برای نوشتن یک پست در نظر بگیرید.

زمانی که شما با افراد خوش فکر مواجه شدید سعی کنید با ان ها همکاری کنید. با صحبت کردن با افراد به مباحثه درباره پست وبلاگ خود بپردازید و کشف کنید، که به چیزی فکر می کنند؟ در مورد چه مطلبی بیشتر دوست دارند، بدانند و یا نگرانند؟

و در نتیجه…

۱۰ نکته ای که در تولید محتوا می توانید استفاده کنید. و هنگام ایجاد و بهینه سازی پست های خود این نکات را به خاطر بسپارید.