اشتباهات رایج درمورد دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در ایران تعریف روشنی ندارد، برخی آن را با بهینه سازی موتورهای جستجو SEO اشتباه می گیرند و برخی دیگر آن را یک استراتژی محتوایی می دانند. هرچند همه این ها در دل دیجیتال مارکتینگ قرار دارند، اما به خودی خود، توضیح دهنده فرایند تبلیغات اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ نیستند.

برای اینکه لقمه را دور سر خودمان نچرخانیم و یک راست برویم سراغ اصل مطلب؛ باید بگوییم در سطح حرفه ای دیجیتال مارکتینگ یعنی انجام استراتژی های آگاهی بخش تبلیغاتی از طریق کانال هایی چون موتورهای جستجو، وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل و اپلیکیشن های موبایل. در واقع هرگونه بستر سازی از طریق ابزارهای فوق برای جذب مخاطب و بدل شدن آن به مشتری در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد.

برتری دیجیتال مارکتینگ به نسبت تبلیغات محیطی و تلویزیونی

کافی است بدانیم که 67 درصد کل کلیک ها در اینترنت به پنج نتیجه اول موتورهای جستجو اختصاص دارد و 71 درصد جستجو ها در نتیجه اول موتور جستجو به کلیک ارگانیک منجر می شود، یعنی از طریق محتوای با کیفیت مخاطب را وارد صفحه می کنند. دانستن این چند نکته کفایت می کند تا ما متوجه شویم که دیجیتال مارکتینگ دقیقا به دنبال چیست؟ برخلاف تبلیغات تلویزیونی و بیلبردی که مخاطب توسط ابعاد بصری و شعارهای تبلیغاتی با محصولی که باید خریداری شود روبرو می شود. در دیجیتال مارکتینگ بسترهایی فراهم می شود که مخاطب از طریق «کسب اطلاعات جامع» و بدست آوردن «آگاهی» های لازم به سمت محصول  مناسب هدایت شود.

بارها برای تک تک ما پیش آمده است که برای خرید کالای مورد نیازمان به اینترنت مراجعه کنیم و از طریق نتایج موتورهای جستجو در مورد کم و کیف محصولی که می خواهیم خریداری کنیم، فروشگاهی که قیمت بهتر را ارائه می دهد و کیفیت انواع محصول، اطلاعات بدست می آوریم، به این ترتیب در دیجیتال مارکتینگ اطلاعات شفاف، مسئولانه و حرفه ای حرف اول را می زند، از همین جا می توانیم پی ببریم که چرا می گویند که «محتوا پادشاه است» برخی در این میان فکر می کنند که تولید محتوای پر زرق و برق بدون ارائه اطلاعات شفاف و مسئولانه کفایت می کند؛ در حالی که دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات اینترنتی به ما می گوید که معنای دیگر محتوا همان اطلاعات آگاهی بخش است.

در حقیقت چه اطلاعاتی باید به مخاطب بدهیم که او در ضمن کسب آگاهی، محصول ما را انتخاب کند. از همین رو برخلاف تبلیغات تلویزیونی و بیلبردی ، دیجیتال مارکتینگ تبلیغاتی صادقانه تر، رقابتی تر و بر مبنای آگاهی مخاطب بنا شده است. در نتیجه آن گروهی که تصور می کنند که می توانند بدون توجه به فرایند آگاهی مخاطب مطب تولید کنند یا اطلاعات دست چندم را به مخاطب تحویل دهند از همان ابتدا باید بگوییم جایی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ندارند.

دیجیتال مارکتینگ از هر بستری برای جذب مخاطب بهره می برد.

در دیجیتال مارکتینگ جنس مان باید جور باشد!

اکتفا کردن به آگاهی بخشی به مخاطب از طریق تولید محتوای با کیفیت و بهینه سازی وب سایت کار ما را در دیجیتال مارکتینگ به پایان نمی برد، بلکه گرافیک مناسب سایت، داشتن شبکه اجتماعی جذاب، ارسال ایمیل های تبلیغاتی برای مشتری ها و توجه به امکانات تلفن های هوشمند همگی لوازمی هستند که باید در یک هارمونی مناسب در کنار هم جمع شوند تا ایده دیجیتال مارکتینگ محقق شود.

بقول معروف جنس مان باید جور باشد؛ خیلی ساده برایتان بگویم، شما اگر بخواهید یک تبلیغ بیلبردی انجام دهید کافی است اندکی خلاقیت و مقداری پول داشته باشید همین! اما دیجیتال مارکتینگ یک پروژه چند بعدی است که نه یک شبه به دست می آید و نه الزاما با پول حاصل می شود، بلکه باید یک مکانسیم هوشمند از همه لوازم موجود را ایجاد کرد که هر یک از این لوازم به تخصص خاص خودش نیاز دارد.

دیجیتال مارکتینگ به معنای دقیق کلمه یک کار تیمی و سیستماتیک است. حال شاید کسی بگوید من ترجیح می دهم به جای دردسر ساختن چنین سیستمی با تبلیغات بیلبردی محصولم را معرفی کنم، اما نباید از یاد برد که تبلیغات فیزیکی عمر محدودی دارد. در یک بازه زمانی در مقابل چشم ها قرار دارد و بعد مدتی از یادها می رود. اما دیجیتال مارکتینگ یک تبلیغات پایدار است، در عین حال برپایه احترام به انتخاب مخاطب بنا شده است و در نهایت اینکه رابطه مستقیمی بین خرید محصول و آگاهی مشتری وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ یک کار دقیق تیمی است.

شبکه های اجتماعی ، برگ آس دیجیتال مارکتینگ

اهمیت شبکه های اجتماعی اغلب در دیجیتال مارکتینگ دست کم گرفته می شود.متاسفانه بخش قابل توجهی از فعالان حوزه کسب و کار اینترنتی، آنقدر به بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیت می دهند که فراموش می کنند که در فرایند دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و شبکه های چه اهمیت حیاتی دارند. برای نمونه نزدیک به 50 درصد استفاده کنندگان اینترنت در فیسبوک هستند و این برای آژانس های دیجیتال مارکتینگ ایرانی که مشتریان خارجی دارند، بسیار مهم است که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

شاید کمی باورش سخت باشد اما 88 دردصد خریداران محصول در اینترنت در «پینترست» با محصول خود آشنا می شوند! با اینهمه اکتفا کردن به انتشار یک پست در توییتر یا فیسبوک برای یک استراتژی تبلیغات اینترنتی کفایت نمی کند، بلکه باید موجی از شبکه های اجتماعی از اینستاگرام، تا تلگرام و لیندکین را ایجاد کرد، پیشتر در مقاله چرا داشتن پروفایل در لینکدین ضروریست توضیح دادیم که حضور 500 میلیون نفر از مشاغل و صاحبان حِرَف در لینکدین چه بستر مناسبی برای بازاریابی اینترنتی مهیا می کند.

با این وجود برخی تصور می کنند، ساختن چنین بنای عظیمی که از بهینه سازی موتورهای جستجو تا  تشکیل موجی از شبکه های اجتماعی را در بر می گیرد، کار ساده ای است که هر کس می تواند به سادگی آن را ایجاد کند، اما واقعیت این است که همانطور که ما دیگر خودمان سازنده خانه های مان نیستیم و ساخت آن را به متخصصان امر می سپاریم، باید پذیرفت که بنای دیجیتال مارکتینگ نیز به همت یک تیم کاربلد و متخصص امکان پذیر است، از همین رو ما در دیجی دودو دور هم جمع شده ایم تا بهترین تخصص ها را روی میز مشتری بگذاریم.

شبکه های اجتماعی نقش مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارند.

رابطه ایمیل مارکتینگ و سوخت هواپیمای جت

و اما ایمیل مارکتینگ Email Marketing پدیده ای که به واسطه دو دهه از عمر آن کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد، که تصوری اشتباه است، کافی است نگاهی به ایمیل خود بیندازید تا از دیدن ایمیل های تبلیغاتی متعدد سرسام بگیرید، بی شک کسانی که تا این اندازه فعالانه، صندوق دریافت ایمیل شما را هدف قرار می دهند، دیوانه نیستند! و بخشی از مشتریان خود را از طریق آگهی های ایمیلی جذب می کنند، اما نباید از یاد برد که استراتژی محتوایی و بصری ایمیل ها الزامات خاص خودش را دارد.

یک عنوان هوشمندانه برای ایمیل مثل سوخت یک هواپیمای جت اهمیت دارد، زیرا به سرعت می تواند مخاطب را راضی کند تا آن ایمیل بخصوص را باز کند، متاسفانه اغلب ایمیل ها به این ظرافت دقت لازم را نمی کنند، متن داخل ایمیل باید کوتاه، برنده و سرشار از اطلاعات سودمند باشد.

یک ایمیل مارکتینگ موفق باید پنج ویژگی فوق را داشته باشد: 1- ایجاد اعتماد کند 2- به موضوع ایمیل مربوط باشد، این بدترین انتخاب است که ما موضوعی هیجان انگیز و غیر مرتبط را انتخاب کنیم و بعد محتوای ایمیل چیز دیگری باشد، این خطا اغلب بدترین ضربات را به استراتژی دیجیتال مارکتینگ ما می زند.3- سعی کنید در متن از دیالوگ استفاده کنید، زیرا دیالوگ مخاطب را  کنجکاو می کند.4- متن ایمیل باید کاملا استراتژیک باشد. 5- با اهداف سایت و شبکه اجتماعی ما هماهنگی داشته باشد.

برای موبایل مارکتینگ ارنست همینگوی را استخدام کنید

موبایل مارکتینگ Mobile Marketing پدیده نوظهوری است که پیچیدگی ها خاص خودش را دارد. از آنجایی که استفاده از گوشی های هوشمند روز به روز بیشتر مورد توجه واقع می شود، در نتیجه مارکترهای حرفه ای می دانند که چطور از تاثیرات آن در دنیای دیجیتال به درستی استفاده کنند، طبیعی است که گوشی های هوشمند در هرلحظه مقابل چشم ما قرار دارند.

توی مترو، خانه و حتی رختخواب همه جا با ما هستند، پس واقعن نباید ارزندگی آن را دستکم گرفت. ساده ترین استراتژی موبایل مارکتینگ با اس ام اس SMS و MMS شروع می شوند تا نوتیفیکیشن های موبایلی که روی گوشی شما آلارم می دهد. از آنجایی که در سیستم های پیامکی چیزی جز متن و کانتنت نقش ایفا نمی کنند، در تهیه یک متن مناسب باید هوشمندی لازم را به خرج داد، برخی سعی می کنند متن شان با کلمه تخفیف شروع شود، بسیاری از مخاطبان با دیدن کلمه تخفیف کنجکاو می شوند تا متن داخل پیامک را بخوانند.

برخی نیز از عبارت هایی چون «آیا می دانید که» یا « آخرین فرصت…» برای جذب مخاطب استفاده می کنند با اینهمه باید به یاد داشت، که متن داخل اس ام اس یا نوتیفکیشن های اپلیکیشنی باید اطلاعات سودمندی به مخاطب بدهد، نوشتن یک پیامک تجاری درست، مثل نوشتن یک داستانک کوتاه می ماند، از همان دست داستان های کوتاه و دقیقی که نویسندگانی مثل ارنست همینگوی می نوشتند؛ تک تک کلماتی که انتخاب می شود باید با هوشمندی و ظرافت انتخاب شده باشد.

از همین رو مدیران شرکت های دیجیتال مارکتینگ در این بخش به نویسندگان زبردست روی می آوردند، برای مثال تبلیغ شرکت سیگارسازی مالبرو در سال 2000 در عین کوتاهی با هوشمندی و ظرافت خاصی آماده شده بود. شعاری که با ذکاوت منع تبلیغات در حوزه دخانیات را به نوعی دور زده بود، شعار این بود « سیگار نکشید، حتی اگر مالبرو باشد!» نگارش چنین متن های کوتاه و دقیقی از عهده هرکسی بر نمی آید و نباید تاثیر آن را بر مخاطب دستکم گرفت.

بعد از گوشی های هوشمند، بشر وارد دوره موبایل مارکتینگ شد

 

نقش اتوماسیون بازاریابی در پازل دیجیتال مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation اگر نگوییم حیاتی ترین باید بگوییم یکی از حیاتی ترین کارهایی است که در روند زنجیره دیجیتال مارکتینگ باید جدی گرفته شود، به طوری که پازل بازاریابی اینترنتی شما بدون آن ناقص خواهد بود. اتوماسیون بازاریابی نوعی ابزار هوشمند است، که روزانه به صورت خودکار برای مشتریان مورد نظر شما ایمیل ارسال می کند.

اطلاعات مشتریانی که به سایت شما سر زده اند و اطلاعات خود را وارد کرده اند را جمع آوری و دسته بندی می کند، به مشتریانی که از خدمات شما استفاده کرده اند پیامک ها و ایمیل های خودکار آماده ارسال می کند، به سوالات مشتریان شما از طریق سامانه های تلفنی و پیامکی پاسخ می دهد، در ارسال خبرنامه ها به مشتریان فعال، نقش ایفا می کند و خدمات دیگری که به بیزنس شما کمک می کند تا در زمان و پول صرفه جویی کنید و درآمدهای خود را به سرعت افزایش دهید.

تحقیقات مراکز معتبر نشان می دهد که اتوماسیون بازاریابی تا 45 درصد مشتریان شما را افزایش می دهد و در 25 درصد به درآمدهای شما اضافه می کند، داشتن یک سیستم اتوماسیون بازاریابی همه جانبه در پروژه دیجیتال مارکتینگ، از اهمیت زیادی برخوردار است و در بازاریابی های B2B  و B2C می تواند به اعتبار برند شما کمک زیادی بکند. با همه تفاوت هایی که بین اتوماسیون بازاریابی و ایمیل مارکتینگ و  CRM یا customer relationship management وجود دارد، اما در یک اتوماسیون بازاریابی حرفه ای می توان همه این ها را در زیر یک چتر حمایتی قرار داد، تا در هزینه و وقت صرفه جویی شود که ما در دیجی دودو با استراتژی های خاص آن را هدایت می کنیم.

یک برگ چک در وجه گوگل بکشید

Paid search  را برخی به تبلیغات در موتورهای جستجو ترجمه کرده اند، اما این تنها بخشی از کاری است، که جستجو از طریق پرداخت پول در دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد، در واقع Paid search نوعی بهینه سازی موتورهای جستجو از طریق مطالب غیر ارگانیک است، یعنی شما برای اینکه مطلب تان دیده شود، به ازای هر کلیک PPC  پول پرداخت می کنید.

در واقع به موتورهای جستجو و یا سایت های معتبر اجازه می دهید، تا شما را  به مخاطبی که هرگز نمی شناختید یا زمان زیادی لازم بود تا آنها شما را بشناسند، آشنا کند، این قابلیت به مجموعه دیجیتال مارکتینگ شما و هر آنچه در بالا گفتیم کمک می کند، تا با شتاب بیشتری بازدیدکنندگان تان را به مشتری بدل کنید.

در سال 2019 شرکت eMarkrter  54 درصد بودجه تبلیغاتی خود را به تبلیغات دیجیتال Paid search  اختصاص داد که به نسبت رقم بالایی بود، در حالی که چنین بودجه ای می توانست بخش قابل توجهی از تبلیغات تلویزیونی و بیلبردی را به خود اختصاص دهد، اما آنها اشتباه نمی کنند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که تا سال 2023 در حوزه تبلیغات 68.8 درصد از تبلیغات در این حوزه هزینه خواهد شد.

گوگل مورد اعتماد ترین بازاریاب است

ما در این مقاله سعی کردیم، به صورت جامع و علمی اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نشان دهیم، با اینهمه پرسش ها و نظرات شما به مجموعه دیجی دودو کمک می کند تا ضمن برطرف کردن ایرادات خود، مطالب غنی تری را برای استفاده شما تولید کند، برای ما بنویسید که چه تجربیاتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ داشته اید و ما چه کمکی می توانیم به شما بکنیم

بیشتر بخوانید