کلید واژه ها مانند حافظه عمل می کنند. گذشته، حال و آینده را به هم مرتبط می کنند. تاکنون، روش های گوناگونی برای انتخاب کلید واژه مناسب ارائه شده است، که استفاده از صفحه نتایج جستجوی گوگل یا به طور مختصر سرپ یکی از این روش هاست. صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP, search engine result page) صفحاتی هستند که با توجه به جستارکاربر توسط موتورهای جستجو به نمایش گذاشته می‌شوند و مهم‌ترین قسمت صفحه نتایج جستجوی گوگل، فهرست نتایجی است که موتورهای جستجو درپاسخ به کلید واژه‌ های به کاربرده شده نشان می‌دهند.

زندگی شبیه به گوگل است باید بدانید که چه می‌خواهید در آن جستجو کنید تا به آنچه می‌خواهید دست یابید.

سرچ کلید واژه سیو به لاتین
جستجوی کلید واژه مورد نظر و بررسی تعداد دفعاتی که استفاده شده است، راهی برای استفاده از آن کلمه را نشان می دهد.

تمام آن‌ چه که برای انتخاب یک کلید واژه مناسب لازم دارید رعایت سه نکته در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌باشد و آن سه شاخصه به شرح ذیل می‌باشد :

· مردم همچنین می‌پرسند (people also ask)

· جستجوی مرتبط  (Related searches)

· آنچه مردم جستجو می‌کنند (people also search)

در این مقاله توضیح خواهیم داد، که چرا باید این سه مشخصه را بررسی کنید. چگونه می‌توانید فهرست کلید واژه‌ ای رقابت برانگیز و نهایی تهیه کنید.

کلید واژه هایی که توسط جستجوی گوگل تایید شده است.

هر سه ویژگی‌ای که پیشتر به آن اشاره شد، از اهمیت بسیاری برخوردارند. هرکدام از آن‌ها، به صفحه نتایج جستجوی جدیدی که با سوال کاربر مطابقت داشته باشد  لینک  داده می‌شوند. درنتیجه، دید خوبی اعم از، نحوه پیگیری ، محدودکردن و یا اصلاح  در جستجوی کاربران و نشان دادن  موضوعات مرتبطی که ممکن است در این مسیر از آن‌ها چشم پوشی  شود ارایه خواهد نمود.

.به طورمثال، گوگل هزینه بسیاری را برای درک و ارزیابی چگونگی ارتباط موضوع‌ها وجستارها کرده است دستیابی به ویژگی‌های صفحه نتایج جستجو یا سرپ، برامد مستقیم تمامی آن تحقیقات می‌باشد. درواقع گوگل سعی دارد تا شما را به چرا و چگونگی جستجوی افراد سوق دهد. به همین دلیل، به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مردم همچنین می‌پرسند (people also ask):

شما نیز احتمالا این باکس را قبلا دیده‌اید. این کشو حاوی پرسش‌هایی مرتبط با سوال اولیه کاربراست، که با ارجاع به سایر وب‌سایت‌ها به جستار کاربر پاسخ می‌دهد.

این نوع پرسش‌ها نه تنها به عنوان کلید واژه های طولانی(کلمات کلیدی طولانی) مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه خود عاملی الهام بخش برای ایجاد محتوای جدید می‌باشند. چرا که با مطرح کردن همان سوال به شیوه‌های مختلف جرقه‌ای را در ذهن شما ایجاد می‌کنند.

اما از آن‌جاپی که هرکدام از این سوال‌ها خود یک صفحه جستجوی جدید را در دل خود نهفته دارند، مراقب باشید تا در تله هزار تو و بی انتهای این سوالات تو درتو نیفتید.

اما تمامی این سوال‌ها از کجا می‌آیند؟ آیا تمامی آن‌ها توسط کاربران پرسیده می‌شوند؟ البته، گوگل همیشه این سوالات را بر اساس جستارهای واقعی اتنخاب نمی‌کند. چرا که گوگل هنگام بررسی نتایج متوجه می‌شود که هیچ جستجوی دیگری مرتبط با آن سوال وجود ندارد.

"نمودار "مردم همچنین می پرسند
مراقب باشید تا در تله هزار تو و بی انتهای این سوالات تو درتو نیفتید

به طور مثال، با انتخاب کلید واژه و طرح سوالی در زمینه دوربین‌های نیکون با این مضمون، که کدام‌یک از مدل‌های دوربین دی اس ال آر نیکون بهتراست؟ دریافتیم که حدود ۲۸۳۸ کلید واژه بالقوه وجود دارد. که با مروری اجمالی دریافتیم، که خیلی از این سوال‌ها همان سوال را بارها تکرار کرده اند. یعنی حدود ۶۵/۵۷٪ آن‌ها تکراری بودند. بنابراین، قسمت های تکراری را حذف کردیم. در نتیجه تنها ۹۹۷ جستار مرتبط غیرتکراری باقی ماند.

جستجوهای مرتبط (Related search):

یکی دیگر از عوامل الهام بخش در ایجاد کلید واژه‌ ها، کشویی‌ست که  ۸ جستجوی مرتبط  با آنچه شما پرسیده‌اید را نشان می‌‌دهد. این کشو در پایین‌ترین مکان در سرپ قرار گرفته‌است. با استفاده از این شاخصه دیگر لازم نیست که خودتان دوباره به جستجوهای مرتبط با آنچه نیازدارید بپردازید.

به طور مثال، اگر شما سوالی در زمینه “بهترین برند تلفن همراه” و یا “بهترین مدل تلفن همراه اپل” را بخواهید جستجو کنید، خواهید دید، که صفحه نتایج گوگل  چه میزان سوال مرتبط همراه با کلید واژه مربوطه را مطابق با علاقه‌مندی شما ارایه می‌دهد.

کشویی که حاوی سرچ های مرتبط با کلید واژه شما را نشان می دهد
این کشو در پایین ترین قسمت صفحه نتایج گوگل قرار گرفته است

کشوی “کاربران هم‌چنین جستجو می‌کنند” (People also search for):

این شاخصه خودش را به جستجوی ارگانیک یوآرال‌ها متصل می‌کند و شامل جستارهای بیشتر (بیشتر از ۸ جستار در دسکتاپ‌ها و ۶ جستار در گوشی‌های هوشمند) می‌شود. در واقع جایگزین عبارت‌های “متاسفانه لینک مرتبط با جستار شما یافت نشد” و “لطفا این را امتحان کنید ” می‌باشد.

با توجه به وجود این هشت سوال در این باکس در هر صفحه جستجوی ارگانیک، ایده‌های بسیاری نیز به ذهن می‌آیند.که البته تعداد بسیاری از آنها جستجوهای تکراری هستند، که با حذف کردن آن ها، اگرچه که تعداد قابل توجه کمتری از کلید واژه ها باقی می‌ماند، اما این کلید واژه باقی مانده، کلماتی منحصربه فرد می‌باشند.

تصویر مردم همچنین جستجو می کنند در صفحه جستجوی گوگل
با کمک این باکس به راحتی می توانیم دریابیم که کلمه کلیدی مورد نظر در چه ابعادی استفاده شده است.

کلید واژه‌ ها و ارزیابی آن ها

درعین حال که ما  به نتایج ارایه شده توسط گوگل  اعتماد می‌کنیم، همچنین می‌خواهیم که سرپ گوگل کلید واژه های مناسب و درخور پروژه موردنظرمان را نیز ارایه دهد. برای رسیدن به این امر، بازبینی اندکی روی آن انجام دادیم.

تصویر گرافیکی لپ تاپ و ذره بین که نشان دهنده جستجوی کلید واژه است.
کلید واژه ها مانند حافظه عمل می کنند. گذشته، حال و آینده را به هم مرتبط می کنند.

ابتدا، تمامی جستارها را به یک لیست اصلی تبدیل کردیم. سپس، از میان آن‌ها، آنچه را که مفید بود را نگه داشتیم و اسامی تکراری و فاقد امتیاز مثل “چگونه در مراسم عروسی دوستانمان زیبا به نظر برسیم؟”  و یا ” Wallmart”  را حذف کریم. چراکه، سوال‌هایی فوق‌العاده خاص و عجیب و غریب به نظر می‌رسیدند.

جستارهای جدید باقی مانده را به گروهی از شاخصه‌های سرپ یا صفحه جستجوی گوگل برچسب‌گذاری کردیم تا بتوانیم دریابیم که کدام یک از آن‌ها بهترین پیشنهاد را ارایه می‌دهد.

سپس، کلید واژه ای را انتخاب نمودیم که هیچ نوع جستجوی مرتبطی با سوال‌های پرسیده شده نداشتند. به همین جهت، آن‌ها را نیز حذف کردیم و اگر شما نیز می‌خواهید تا به نتایج واقعی و مفید دست پیدا کنید تا بتوانید سوال‌هایی را در کلیدواژه‌های خود داشته باشید که ترافیک خوبی را برای شما به همراه می‌آورند، همین روند را طی کنید.

همچنین کلید واژه هایی را حذف کردیم، که تعداد جستجوهایی کمتر از ۱۰۰ جستار را نشان می‌دادند. البته تعداد آن کاملا نسبی‌ست و به شما و کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. این شمایید که تصمیم می‌گیرید که “کم” چه مقدار می‌تواند باشد. که البته ممکن است فقط حجم کم جستارها مد نظرتان باشد و بخواهید آن‌ها را نگه دارید و حذف نکنید.

و در نهایت به شما بستگی دارد.

اکنون که می‌دانید چگونه کلید واژه‌ های مورد نیاز خود را درسرپ گوگل بیابید. زمان آن فرا رسیده است، تا به گام بعدی خود فکرکنید. گام بعدی کاملا به استراتژی بهینه سازی موتورهای حستجو شما بستگی دارد. و در نهایت هر تصمیمی که بگیرید، با آگاهی کامل نسبت به انتخاب کلید واژه مناسب است، که در این مقاله از دیجی‌دودو ارائه شد. .