طراحی وب سایت فروشگاهی، در دنیای جدید از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر تا یک دهه آینده تجارت های فیزیکی وارد حوزه اینترنت نشوند، از گردونه کسب و کار خارج می شوند. درست همان اتفاقی که بعد از آمدن اسنپ، برای آژانش های کرایه ماشین افتاد. این اتفاق می تواند خیلی زود برای کسب و کار شما هم رخ بدهد. قرار نیست در این نوشته نگرانتان کنیم، اما کافی است نگاهی به دور و اطراف خود بیندازید، از بیمه ماشین، تا خرید لباس و وسائل الکترونیکی همه و همه در حال دیجیتال شدن هستند. یعنی فروشگاه های اینترنتی به آرامی دارند، کلیه مشاغل فیزیکی را از میدان به در می کنند.

City Market
فروشگاه های اینترنتی به آرامی کلیه مشاغل فیزیکی را از میدان به در می کنند.

چرا طراحی سایت؟

ساخت سایت فروشگاهی، یک دانش فنی، بازاریابی، محتوایی و مالی کاملا تخصصی است که اغلبِ افراد هنوز اهمیت آن را جدی نگرفته اند. بگذارید با یک مثال ماجرا را کمی روشن کنیم. تا 50 سال پیش ساختن خانه چندان حرفه تخصصی قلمداد نمی شد، اغلب افراد بالاخص در روستاها خودشان اقدام به ساختن خانه می کردند. در شهرها نیز، خیلی ها ترجیح می دادند خانه خودشان را با همت خودشان بسازند و بالا بیاورند، با اینهمه گذشت زمان نشان داد، که باید برای مصون ماندن از خطراتی چون سیل و زلزله، خانه هایی با استاندارد های بالاتری ساخت.

وضعیت طراحی سایت فروشگاهی هم در حال حاضر یک چنین وضعیتی دارد. درست است که در برخی از  سایت ها ساخت سایت فروشگاهی رایگان پیشنهاد می شود، و برخی نیز خانه آینده مجازی خود را با همان شیوه و مصالح قدیمی بالا می آوردند. اما زمان نشان خواهد داد، که سایت فروشگاهی ما چقدر در مقابل تغییرات دنیای جدید مقاوم است.

بدون استاندارد های لازم خانه های جدید نمی توانند از حوادث و بلایا مصون بمانند.

تجارت های بزرگ دنیا اینترنتی هستند

کافی است نگاهی گذرا به برندهای معروف در حوزه دیجیتال بیندازید، از Amazon(آمازون)، ebay (ای بی )، Alibaba  (علی بابا) تا walmart (والمارت) همگی آنها ضرورت طراحی یک سایت فروشگاهی حرفه ای و بی نقص را جدی گرفته اند، از یاد نبرید که باهوش ترین و خلاق ترین کار آفرین ها در این شرکت ها کار می کنند، مسلما اگر ساخت یک سایت فروشگاهی حرفه ای ضرورت نداشت، این کار آفرینانِ نخبه، تا این اندازه آن را جدی نمی گرفتند، همین شرکت والمارت نیم قرن پیش که هنوز اینترنت به این گستردگی نشده بود.

ضروت طراحی سایت فروشگاهی را درک کرده بود. و در حال حاضر سالانه 500 میلیون دلار از راه فروش محصولات فروشگاهی درآمد دارد. بی شک قرار نیست همه سایت های فروشگاهی به درآمد والمارت یا علی بابا برسند؛ اما در هر صورت تاسیس یک سایت فروشگاهی کاملا جدی است، چون کسب و کار شما در آینده وابسته به حضور شما در فضای اینترنت است.

از آنجایی که گوگل به قدمت، نوع فناوری های به کار رفته در طراحی سایت فروشگاهی، کیفیت محتوا و اصول سئو (SEO) برای قرار گرفتن در صفحات اول نمره می دهد.

هرچه دیرتر به ضرورت حضور جدی در فضای مجازی واقف شوید، سخت تر می توانید با رقبا خود رقابت کنید. ما عقیده داریم همانطور که برای ساخت خانه خود از تخصص مهندسان عمران استفاده می کنید، برای ساختِ سایت فروشگاهی خود نیز به متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ اعتماد کنید، ما در “دی جی دودو” با همکاری گروهی از این متخصصان، می توانیم به کسب و کار آینده شما رونق ببخشیم.

فروشگاه های اینترنتی همیشه باز هستند و درگیر زمان و مکان نیستند.

همانطور که در مقالات اخیر خواندیم، یکی از مزایای فروشگاه های اینترنتی، گستره وسیع مشتریان است که در بازارهای محلی امکان ناپذیر بود، از گذشته ها اینطور مرسوم بوده که شهرهایی چون تهران، مشهد و اصفهان بواسطه برخورداری از جمعیت و وسعت بیشتر امکان فروش بیشتری داشتند، اما اینترنت در دنیای جدید فضای گسترده ای را در اختیار سایت های فروشگاهی در مناطق مختلف جهان قرار داده است، تا حتی از یک نقطه دور افتاده و کوچک، مشتریان جهانی داشته باشید، از صنایع دستی تا محصولات کشاورزی و ارگانیکِ منطقه ای که در آن زندگی می کنید می تواند موضوع یک تجارت الکترونیک گسترده باشد؛ اما به شرطی که قواعد بازی را در ساختن یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای از همان ابتدا جدی بگیرید.

تصویر زنی با کیفهای خرید در دست
در فروشگاه های اینترنتی می توان منتظر مشتریان جهانی بود.

عوامل موثر در سایت فروشگاهی

برای داشتن یک سایت فروشگاهی حرفه ای و چشم نواز، عکاسی صنتعی حرفه ای، قالب وب سایت منحصر به فرد، محتوای جذاب و با کیفیت، درگاه بانکی مطمئن، سیستم ارسال به موقع و عوامل بی شمار دیگر بسیار تعین کننده است. البته نیاز نیست برای انجام این کارها سرمایه زیادی را دخیل کنید، بلکه می توانید به مرور و در فازهای مشخص شده، به آرامی هر بخش را تقویت کنید، درست مثل زمانی که از طریق پس اندازهای اندک، خانه خود را با توجه به استانداردهای لازم می سازید. اما بالاخره باید از یک جایی کار را شروع کرد و بهترین زمان برای شروع کار همین حالاست!

در طراحی وب سایت فروشگاهی توجه به نکاتی ضروری است، یک سایت فروشگاهی خوب به سیستم نظردهی مخاطبانش اهمیت می دهد، زیرا هشتاد درصد خریدها در اینترنت از طریق مطالعه نظرات دیگران حاصل می شود، همچنین قرار دادن افزونه ای که امکان مقایسه محصول را برای مخاطب فراهم بکند، به سایت شما اعتباری بیش از پیش می دهد.

شاید برای برخی این حرف باور کردنی نباشد، اما بی شک مهمترین بخش یک سایت فروشگاهی وبلاگ آن است. یعنی محیطی که در آن مقالات شما در مورد محصولاتتان منتشر می شود، واقعیت این است که مشتری های شما هنگام مطالعه و جستجو در مورد یک محصول است که وارد سایت فروشگاهی شما می شوند. بخش مقالات شما، در واقع مثل بازاریاب هایی است که محصولات شما را تبلیغ می کنند و مخاطب را اقناع می کنند که خرید را انجام دهد.

تصویر کتابهای باز کنار هم
مهمترین بخش یک وب سایت بخش وبلاگ آن است.

همانطور که در مقاله اخیر خواندید، گرافیک وب سایت فروشگاهی شما، همان کاری را می کند که ویترین یک مغازه انجام می دهد. به روانشناسی رنگها و چیدمان صفحه و آیکون ها توجه کنید. کافی است نگاهی به تحولات دنیای مجازی در همین دو سال اخیر بیاندازید، قدرت گرفتن وب سایت هایی مثل اینتستاگرام و پینترست از اهمیت تصویر و گرافیک در دنیای جدید حکایت دارد، مخاطب امروز بیش از هر عملی به دیدن و تماشا کردن اهمیت می دهد، از همین رو باید در فرماسیون گرافیک وب سایت فروشگاهی تان چشم نواز باشید. با این حال چه در تولید متن و چه تصویر باید مراقب باشید که بواسطه قوانین سفت و سخت کپی رایت، مطالب بصری و محتوایی را از اینجا و آنجا بر ندارید، زیرا گوگل به سرعت متوجه شده و اجازه رشد وب سایت شما را متوقف می کند.

تصویر پرتقالی ابی رنگ
به گرافیک وب سایتتان توجه کنید

دو پیشنهاد ساده

همه عواملی که در این نوشتار به آن اشاره کردیم، حاکی از یک دنیای جدید در تجارت آینده می کند، که هر بخش آن به دانشی تخصصی نیاز دارد. ما در این نوشتار دو پیشنهاد اساسی داشتیم.

پیشنهاد اول جدی گرفتن کسب و کارهای اینترنتی بود، اینکه باید هرچه زودتر و تا دیر نشده، کسب کار سنتی خود را در فضای مجازی پرورش دهید، چون تحقیقات نشان می دهد که اگر این گذار را جدی نگیرید از گردونه رقابت حذف می شوید.

پیشنهاد دوم ما معطوف به این امر بود، که برای تاسیس یک بنای ماندگار و اثر گذار با کارشناسان و متخصصین این حوزه مشورت کنید، کاری که ما در دیجی دودو آن را به خوبی انجام می دهیم. اگر در ایجاد کسب و کار اینترنتی خود و طراحی سایت فروشگاهی خود سوالاتی دارید که این مقاله آنها را بی پاسخ گذاشته همین حالا برای ما از مشکلات خود بنویسید، کارشناسان ما در دیجی دودو به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات شما هستند.