تنها تعداد اندکی از مردم، حتی کمتراز آنچه تصور می‌کنید محتوای وبلاگتان را می‎خوانند و می‎توان گفت که بیشتر آن‎ها به خواندن سرتیتر یاعنوان، توجه بیشتری نشان می‎دهند.

ممکن است تاکنون متوجه این موضوع نشده باشید که سرتیتری‎ که استفاده می‎کنید یکی از عوامل از دست دادن ترافیک سایتتان می‎باشد. درواقع، به طور متوسط تنها 20% ازافرادی که سرتیتر شما را می‎خوانند به خواندن ادامه‎ی محتوای مقاله مبادرت می‎ورزند و این به این معناست که  80% از مخاطبانتان  به دلیل استفاده از عناوین نا مناسب ازدست می‎روند.

از جهت دیگر عناوین خوب می‎توانند تاثیر چشمگیری داشته باشند. صرفا براساس انتخاب تیترخوب و مناسب می‎توانید ترافیک مقالاتتان را تا 500% افزایش دهید.

سرتیترها، نه تنها نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه موضوع کلیدی مقاله را نیز به‎وجود می‎آورند.

ویترین گردی
عنوان خوب مانند ویترین گردی (ویندوشاپینگ) عمل می کند. چشم نواز و دل ربا

چه عواملی در داشتن سرتیتری فوق‎العاده خوب تاثیرگذارند؟

در ابتدا، بستگی دارد که برای چه کسی می‎نویسید و در چه مکانی در حال خواندن مطالب شما می‎باشند.

محتوایی که تولید می‎کنید باید شامل دو چیز باشد:

· باید متناسب با ویژگی‎های(پرسونا) مخاطبان هدف باشد .

· باید باعث ارزشمندی ویژگی‎های مخاطبان هدف خود شود.

فردی که یک لامپ درون مغزش نمایش  داده شده
عنوانی را انتخاب کنید که با آنچه در ذهن خواننده است همخوانی داشته باشد

تعداد زیادی از بازاریابان عناوین با نمکی را برای پست‎های وبلاگ خود انتخاب می‎کنند، درحالی‎که این عناوین نه تنها تاثیرگذار نیستند بلکه  برای بخش سئو نیز مناسب نیستند و با این عناوین  کاربران نمی‎توانند محتوای ایجاد شده را با توجه به نیاز خود بیابند و بیشتر گمراه می‎شوند.

بهترین سرتیتر، سرتیتری‌ست که نقاط درد یا همان مشکلات مخاطبان هدف را نشان دهد و عنوانی را معرفی کند که به زندگی بهتر مخاطبان هدفش بپردازد و باید متقاعدکننده نیز باشد.

اگر انتخاب عنوان متقاعد کننده نباشد بیش از 80% از مخاطبانتان را از دست خواهید داد.

1. عناوینی که با “بهترین‎ها” شروع می‌شود

این نوع سرتیترها برای بهینه سازی موتورهای جستجو، سرتیتر‎های محبوب و قدرتمندی محسوب می‎شوند، چرا که به طورمستقیم با آنچه مخاطب در ذهن دارد و می‎خواهد به جستجوی آن مطلب بپردازد هم جهت می‎باشد. به طور مثال اگر شما به دنبال روش‎های اندوختن پول یا سرمایه خود باشید، آیا این سوال “بهترین راه …؟ ” به طور ناخودآگاه به ذهنتان خطور نمیکند؟

تایپوگرافی کلمه بهترین
بهترین راه برای تحقیق در مورد بازار هدف برای کسب و کارتان چیست؟

این نوع عناوین معمولا همان کلماتی هستند که در ذهن مخاطب نیز شکل می‎گیرند و مخاطب دقیقا به جستجوی همان عناوین یاد شده می‎پردازد. که با کلماتی چون: ” بهترین راه یا روش برای ….” شروع می‎شوند.

به طور مثال:

· بهترین راه برای تحقیق در مورد بازارهدف برای کسب و کارتان چیست؟

2. عناوینی که با  ” آسان‌ترین روش‎ها” شروع می‌شود

زمانی که مخاطبانتان شما دچار مشکلی شده باشند، همیشه به دنبال بهترین راه نخواهند بود بلکه گاهی به دنبال آسان‎ترین راه خواهند بود.

به طور مثال:

· آسان‎ترین راه برای نویسنده‌ای موفق شدن

3.عناوینی که با” سریع‎ترین راه‎ها”شروع می‌شوند.

گاهی اوقات افراد به دنبال بهترین و یا آسان‎ترین راه نیستند، بلکه به دنبال سریع‎ترین راه می‎باشند. در برخی از شاخه‎های صنعت، شما ممکن است شاهد افرادی باشید که همیشه وحشت زده‎اند و هراس دارند که کاری باید طی روز گذشته انجام می‎شده است اما نشده! به معنای روزمره کمی عجولند!

در این حالت، سرعت معنای جانبی دیگری به خود می‎گیرد و اگر  بتوانید به سرعت این نوع مخاطبان را برای خرید محصولات و یا خدمات خود مجاب کنید، سریعا به سمت شما خواهند آمد.

به طور مثال

· سریع‎ترین راه برای تحویل دادن پیامتان چیست؟

شاید میل انسان به یافتن سریعترین راه باعث پیدایش فست فودها شد

4.عناوینی که با  ” اگر جای تو بودم..” شروع می‎شوند.

اکثرما می‎خواهیم که  به خواسته‎هایمان برسیم. می‎خواهیم موفق تر و مفیدتر باشیم. آرزو داریم تا در زمان کمی به بهترین چیزها دست پیدا کنیم. می‎خواهیم تا در کاری که انجام می‎دهیم بهترین باشیم. این‎ها همان آزوهایی‎ست که سبب می‎شوند تا سرتیتری قوی با عنوان ” اگر جای تو بودم” را بتوان ساخت.

زمانی‎که کسی به ما می‎گوید که چگونه کاری را انجام دهیم، معمولا از انجام آن امتناع می‌کنیم. زمانی‎که شخصی پیشنهاد می‎دهد که به ما نشان دهد که چرا باید کاری را انجام دهیم، آن کار برایمان جذاب به نظر می‎رسد. واین یعنی باید در مخاطب انگیزه و دلیل انجام کاری را ایجاد کنیم پس باید ایده‎های جدیدی را به کار گیریم و یا به اصلاح ایده‎های حال حاضر بپردازیم.

به طور مثال:

· چراباید فیس بوک را فراموش کنید و ترک کنید

این سوال، سوال عجیبی به نظر می‎رسید. چرا که سوالی بود که اولا در لینکدین توسط یک بازاریاب کارکشته مطرح شد! و ثانیا نوعی ناسازگاری را با خود به همراه داشت زیرا فیس بوک یکی از بزگترین  پلتفرم‎ها‎ی موجود برای بازاریابان است اما این عنوان بیان می‎کند که باید فیس بوک را ترک نمود و سرانجام این عنوان تاثیرگذار بود وحدود 300000بار بازدید شد.

کودکی با ذره بین در دست
گر حس کنجکاوی در نوع بشر وجود نداشت، چه اتفاقی می‎افتاد؟

5.عناوینی با مضمون ” شفاف سازی “

شفافیت  نمونه الگو جدیدی در بازاریابی‎ست. برای سال‎های متمادی، بازاریابان تمامی تلاش خود را می‎کردند تا بتوانند راز کارشان و یاهمان فوت کوزه‎گریشان را از دید عموم پنهان کنند. اما در طول زمان دریافتند که اصطلاحا فوت کوزه گری در کسب و کار، همان جلب اعتماد مخاطبان می‎باشد. که اگر تجار بخواهند می‎توانند آن را بدست بیاورند.

و شفافیت روشی شگفت انگیز در ایجاد اعتماد می‎باشد. به طور نمونه، بافر، نرم افزار مدیریت شبکه‎های اجتماعی در زمینه شفاف‎سازی بسیار موفق عمل کرده‎است. سابقه‎ای شگفت انگیز برای خود ایجاد کرده است و اطلاعاتی چون درآمد شرکت و حقوق کارکنانشان را نیز را در اختیار عموم قرار داده‎است. و این امر برای کسب و کارشان موثر واقع شد.

مردی بر روی شیشه
شفافیت یک نمونه الگو جدیدی در بازاریابی است و اعتماد ایجاد می‌کند

به طور مثال:

· چرا برای قسمت‎های فنی در بافر مصاحبه تخصصی نداریم؟

· چه کاری از دستم بر می‎آید وقتی همه منظورم را اشتباه برداشت کردند؟

6.عناوینی با مضمون “اثبات‎های علمی”

انسان‎ها برای یادگیری، نیاز به پیش فرض‎هایی دارند و هرچه قدر که یک نقل قول منطقی و هوشمندانه به نظر برسد باز هم برای اینکه بتوانند به راحتی آن را بپذیرند، باید بدانند که آیا منبع این سخن، موثق و قابل اعتماد است یا خیر. علاوه بر آن، دانستن حقیقت عامل تحریک ما برای عملی کردن کاری می‎باشد.

به طور مثال، اگر بتوانید طی تحقیقی ثابت کنید که بیدارشدن ازخواب با گوش دادن به موتزارت انرژی شما را در صبح بیشتر می‎کند. آی تیونز(iTunes)   با سیل عظیمی از جستجوگران موتزارت مواجه خواهد شد.

چرا نباید همین روش را روی محصولات و یا خدمات خود اجراکنید؟ چه حسی دارد اگر بتوانید کیفیت زندگی یک نفر را بهتر کنید؟ به اشتراک بگذارید ولی ابتدا برروی آن تحقیق کنید.

به طور مثال

· علم سادگی و بی آلایشی: چرا انسان‎های موفق همان لباس‎ها را هر روز می‎پوشند؟

معلم مدرسه
چه حسی دارد اگر بتوانید کیفیت زندگی یک نفر را بهتر کنید؟

7. عنوانِ ” چرا مردم x فلان کاررا انجام می‎دهند..”

این عنوان مرتبط با این موضوع است که ما انسان‎ها خواهان بهترین بودن، می‎باشیم.  همانطور که برایان تریسی در کتاب “دیدت را عوض کن، زندگی‎ات تغییر می‎کند” در این رابطه مثالی می‎زند و می‎گوید” انسان‎هایی را که بیشتر تحسین می‎کنید و سعی می‎کنید تا بیشترین تاثیر را از آنان در زندگی خود ببینید و بر این اساس تصمیمی برای زندگی خود بگیرید.”

برایان تریسی

اگر عنوان شما بتواند به چنین افرادی که مخاطبانتان به دنبالشان می‎باشند اشاره کند، می‎توانید انگیزه‎ای قوی در آنان برای خواندن محتوای خود ایجاد کنید.

به طور مثال

· چرا استیو جابز (Steve Jobs) به فرزندانش اجازه استفاده از آی‎پد (iPads) را نمی‎داد؟ و چرا شما نیز نباید این اجازه را بدهید؟

بانویی در حال نقاشی
اگر عنوان شما بتواند به افراد معتبری اشاره کند نظر مخاطبان را به خود جلب می‎کند.

8. عناوینی با محتوای ” تجربه کردن چه چیزهایی را به من آموخت.”

تجربه بهترین معلم است. اما گاهی بهای آن بسیار سنگین است. انسان‎های باهوش از اشتباهات و هم‎چنین از موفقیت‎های دیگران درس می‎گیرند.

این عناوین مشکلاتی را که مخاطبان هدفتان با آن روبرو هستند را مورد خطاب قرار می‎دهد و سعی دارد تا این مشکلات را برطرف کند.

به طور مثال

·  یک فارغ‎التحصیل بی‎کار چه چیزهایی را به من آموخت؟

فرد بی کار
یک فارغ‎التحصیل بی‎کار چه چیزهایی را به من آموخت؟

9. عناوینی ” فهرست‎ها”

ما به دلایلی، به پست‎های  فهرست‎وار علاقه نشان می‎دهیم چرا که مخاطبان گسترده‎ای را در بر می‎گیرند و کلیک بیشتری را نسبت به سایر مقالات به خود اختصاص می‌دهند.

به طور مثال

· فهرست نهایی 95 ایده پست وبلاگ برای ایجاد محتوا برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‎های اجتماعی

10. عناوینی با محتوای ” هوشمندانه عمل کنید”

متقاعدکننده‎ترین سرتیترها، آن‎هایی هستند که مطابق با خواسته‎های پذیرفته شده ما می‎باشند. ما دوست نداریم مانند احمق‎ها به نظر برسیم. عناوینی که مطابق با این نیاز ما ‎باشند بسیار متقاعدکننده‎اند. هنگامی‎که به اشتباهات اشاره می‎کنید، می‌خواهیم مطمئن شوید که ما این اشتباهات را انجام نخواهیم داد مخصوصا اگر اشتباهات مشخصی باشند.

به طور مثال

· 9 اشتباه بازاریابی که باعث می‎شوند مانند یک تازه‎کار به نظر برسید.

11. عناوینی با محتوای ” بی‎توجه نباشید، مسائلی که باید بدانید”

ما معمولا دوست نداریم که آخرین نفری باشیم که رخ دادن چیزی مطلع می‌شویم. دوست نداریم در تاریکی باقی بمانیم مخصوصا اگر همکارانمان از مطلبی اطلاع داشته باشند، دوست داریم  ما نیز از آن مطلب مطلع شویم. این مطلب در مورد مشتریانمان نیز صدق می‎کند.

اگر مطلبی وجود دارد که آن‎ها باید بدانند، باید درموردش بنویسیم و آن‎ها را بابت آن مطلع کنیم.

به طور مثال:

· “هرآنچه را که شما برای نوشتن در10 دقیقه نیاز دارید که بدانید” با استفان کینگ

فردی در حال نوشتن
اگر مطلبی وجود دارد که آن‎ها باید بدانند، باید درموردش بنویسیم و آن‎ها را بابت آن مطلع کنیم.

12. عناوینی با محتوای “هرشخصی رقابت را دوست دارد”

این یک عنوان قدرتمند است. به شما این مکان را می‎دهد تا نه تنها بتوانید شخص سومی را جایگزین کنید. یعنی می‎توانید نظرات غیرقابل کنترل درمورد محصولات و خدمات خود را با نظرات کنترل شده در موردآن‎ها جایگزین کنید. بلکه، بتوانید ترافیک را از دستان رقبای خود بربایید. این نوع سرتیترها در فضاهای بسیار رقابتی، بسیارخوب عمل می‎کنند.

تعدادی مقاله رقابت برانگیز بنویسید و از این عنوان برای هدایت ترافیک ارگانیک از وب‎سایت رقبایتان استفاده کنید.

به طور مثال

· استخرهای زیرزمینی فایبرگلس یا بتنی؟ کدام‎یک بهترند؟

13. عناوینی با محتوای ” طعمه ای برای کلیک کردن قراردهید “

در اعماق وجود انسان‎ها، کنجکاوی موج می‎زند. سرتیترهایی که باعث برانگیختگی این حس در مخاطبان شوند، سرتیترهای قدرتمندی محسوب می‎شوند.

بعضی‎ها به هنر تسلط بر جلب نظر مخاطبان دست یافته‎اند. اگر می‎خواهید از این تاک تیک استفاد کنید باید محتوایی را تولید کنید که به اندازه عنوانش هیجان آور باشد. اگر غیراز این باشد باعث آزردن مخاطبتان می‎شوید. چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ تا نرخ کلیک را افزایش دهیم.

فردی در حال بالا و پایین پریدن
کمی هیجان به عنوان چاشنی به هدفتون اضافه کنید.

چگونه عنوانی کامل طرح کنیم؟

کدام‎یکی از عنواینی که تا اینجا نام برده شدند از بقیه عناوین بیشتر قابل استفاده می‎باشد؟ پاسخ این است البته که به محتوای آنچه که نویسنده می‎خواهد بنویسد بستگی دارد. بعضی از آن‎ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO مناسب‎ترند، درحالیکه بقیه آن‎ها برای جلب توجه مردم از آنچه در شبکه‎های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‎شود می‎باشند.

در اینجا به بررسی اینکه چه نوع عنوانی را استفاده کنیم می‎پردازیم

·از خود بپرسید که مهم‎ترین نکته‏‎ای را که می‎خواهید مخاطبانتان با خواندن این مقاله از آن دریافت کنند چیست؟

· تصمیم بگیرید که بهترین راه برای ارتباط برقرارکردن با آن نکته مهم مد نظر شما چیست؟

·25 عنوان برای هر مقاله خود بنویسید و از بین آن‎ها بهترین را انتخاب کنید

· از دیگران بپرسید. نظرات خود را با آنان درمیان بگذارید و ببینید که از بین آن‎ها به کدام‎یک تمایل بیشتری نشان می‎دهند.

· مجموعه‎ای از اینکه چه سرتیترهایی برای شاخصه‎های مخاطبان شما بهتر کار می‎کند را جمع‎آوری کنید و از آن‎ها استفاده کنید.