مجله خبری دیجی دودو _ شاید اولین تولیدکننده جسور محتوا شهرزادِ «هزار و یک شب» باشد، که جان خیلی ها را نجات داد . شاید پدربزرگ بنده که تمام داستانهای شاهنامه، هزار و یک شب، قصص انبیا را سر هم می کرد. ما که در زمستانهای پر برف انگشت به دهان پای قصه هایش می نشستیم، هیچوقت به انتهای یک قصه نرسیدم و او هر بار ما را از پشت  یک شیشه شکسته عینک مطالعه اش و آن چشم پر آب به دنیای سند باد و مرغ تخم طلا و یوسف و زلیخا و دلارام می برد .

ما یعنی  همه بچه ها در روایت دوم و سوم خابمان برده بود. همیشه قصه از آنجا شروع می شد که کوچکترین بچه نق می زد و آن زمان تنها دو کانال تلوزیون بود که سر شب تمام می شد و بوق پخش می کرد و مادرانمان می گفتند “تلوزیون را بستند رفتند بخوابند”! هیچ گیم نتی وجود نداشت و پدر بچه وظیفه تشر زدن به بچه و گاهی بدتر کردن اوضاع را داشت و اینجا بود که پدربزرگ پا در میانی می کرد و  نوه را بغل میکرد و با یک قصه شروع می شد و کم کم تمام بزرگترها هم اضافه می شدند و تمام بچه ها خوابشان می برد…

تصویر کودکی که کتاب می خواند
شنیدن قصه خوب از کودکی در همه آدمها نهادینه می شود.

محتوا چیست؟

اگر برای تعریف محتوا آمده اید بگذارید خیالتان را راحت کنم که محتوا هیچ تعریف مشخصی ندارد. می توان به کتاب های لغت نامه مراجعه کرد اما در واقع لغات به تنهایی هیچ  کمکی به ما نمی کنند. محتوا در دنیای مارکتینگ آنقد پیچیده است که من را یاد دعواهای نقاشان کلاسیک و مدرن می اندازد. اینکه چند ضربه رنگ قلمو چه معنا دارد و چقدر می تواند ارزش داشته باشد؟ چطور خورشید میتواند یک مکعب زرد باشد؟ اما پس از سالها دعوا بر سر تمام این چراها مردم پذیرفتند که یک بوم کاملا سیاه می تواند یک نقاشی گران قیمت در پذیرایی خانه شان باشد.

محتوا یعنی همین. آن چیزی که از ذهن هر انسانی تراوش می کند و تلاش او برای معنا دار کردنش. محتوا می تواند معنا دار کردن یک چیز کاملا بی محتوا باشد! مثل همان بوم کاملا سیاه روی دیوار. این ما هستیم که به محتوا اعتبار می دهیم و آنطور که در مقاله برندینگ گفتیم یک چیز معمولی را متفاوت می کنیم. محتوا می تواند یک قصه جذاب مثل پینوکیو و سیندرلا باشد یا یک تصویر و یک تبلیغ با صدای باز کردن بسته زرورق یک شکولات. اما صبر کنید، ما شما را در این مقاله نا امید نمی کنیم . در ادامه به چند مورد در باب محتوا، انواع آن و چند توصیه برای ایجاد محتوای بهتر می پردازیم.

محتوا می تواند یه قصه جذاب مثل پینوکیو باشد

تولید محتوای تصویری: دیوار نگاری یا همان بازگشت به عصر حجر

تولید محتوای تصویری می تواند اینفوگرافی یا ترکیب نوشته و تصویر باشد. آنچنان که در مقاله اینفوگرافی به طور مفصل توضیح دادیم. برای جذب مخاطب و ارائه محتوا، می توان از طریق ترکیب رنگ، تصاویر و آیکون ها مخاطب را نسبت به مطلب مورد نظر علاقمند کرد. محتوای اینفوگرفی ترکیب تصویر و متن است و باید مراقب بود که هم متن و هم تصویر در کنار هم، بهترین چیدمان و هماهنگی کیفی را داشته باشند.

 تولید محتوای متنی: شهرزادِ هزار و یک شب باشید

تولید محتوای متنی نوعی روایت کردن است. بشر از ابتدا به قصه گویی علاقه داشته است. تمام ما قصه های کودکی مان را هنوز به خاطر داریم. بهترین نمونه شفاهی آن، رانندگان تاکسی های تهران هستند! هر کدامشان یک قصه دارند و اغلب یک برچسب روی شیشه زده اند که ” لطفا با موبایل حرف نزنید” و ترجمه دیگر آن می شود: بگذارید فقط من حرف بزنم!

 بعضی از آنها واقعا قصه های جذابی برای شنیدن دارند. قصه جذاب بسازید و مخاطب را درگیر شخصیت و حوادث کنید. یکی از راه های جذاب تبلیغات نوشتن متن های سریالی است. سالها پیش راهنمایی و رانندگی با ساخت شخصیت “داداش سیا” خیلی خوب توانست نمونه بارز این نمونه را بیافریند. بررسی ها نشان داده است که تبلیغات سریالی از جذاب ترین و ماندگار ترین تبلیغات هستند. مردم آن را دنبال می کنند و راحت تر مفهوم را می گیرند.

یا شهرزاد قصه گو شوید یا در تاکسی های تهران بنشینید تا قصه جذاب بشنوید

محتوای صوتی: تنها صداست که می ماند.

با محتوای صوتی یاد “قصه ظهر جمعه” نمی افتید؟! چه کسی هست که آن صدای گرم را در ظهر های جمعه فراموش کند؟ شاید از همین رو باشد که فروغ فرخزاد می گوید: تنها صداست که می ماند.

پادکست ها یا همان محتوای صوتی از نمونه های دیگر محتوا نویسی هستند. اصوات توجه انسانها را به خود جلب می کند. کودکان به صدای جاروبرقی و ماشین لباسشویی حساسند. تمام ما حتا صدای باز کردن یک بسته پفک و چیبس را تشخیص می دهیم. اصوات با درک شنیداری، از حواس ششگانه ما هستند که مغز به آن توجهی خاص دارد. با تولید پادکست ها و انتخاب موزیک ها و صداهای پس زمینه مناسب می توانید از محتوای صوتی بهره ببرید.

تنها صداست که می ماند. به محتوای صوتی توجه ویژه کنید

 تولید محتوای وب سایت: به من بگو چرا

تولید محتوا در همه جایِ یک وب سایت نقش آفرینی می کند. از “تماس با ما” و “درباره ما” تا تمام مقالات و خبر هایی که در بخش بلاگ می آید و حتی تبلیغاتی که در حاشیه صفحه خودنمایی می کند از نمونه های محتوای وب سایت هستند. هر کدام از این ها می تواند محتوایی خلاقانه باشد. امروز هر وب سایت معتبری، حتی در بخش “درباره ما” برای هر کدام از اعضا داستانی جذاب برای معرفی دارد. اینها همان هزار تو هایی هستند که مخاطب را به دهلیز های بعدی می کشاند. یک وب سایت موفق از کوچک ترین جزئیات در تولید محتوای بخش های مختلف سایت اش نیز نمی گذرد.

محتوای ویدئویی: داداش سیا

چرا انیمیشن “داداش سیا” موفق بود؟ از نظز ما محتوای صمیمانه و نزدیک به زبان گفتاری روزمره تنها راز موفقیت این انیمیشن بود. داداش سیا یک شخصیت کامل اتو کشیده صدا و سیمایی نبود و توانست برای اولین بار مرزها را بشکند. بسیاری داداش سیا را دوست داشتند. او خطا کار بود. زشت و بد دهان بود. مگر او نمونه بارز بسیاری از شخصی های واقعی اجتماع نبود؟ یک انسان خطارکار. گاهی فراموش می کنیم که شخصیت “گربه” در موش و گربه برای بسیاری جذاب تر است از “میگ میگ ” که دائما پیروز بود و اغلب دوستش نداشتند.

باید توجه کنید که هیچ انسانی کامل نیست و مردم عادی به دنبال شخصیت های خطاکار و شکست خورده خود در کارتون ها هستند. از نظر روان شناسی نیز این راه بهتری برای تربیت و هدایت انسان هاست. فرد با شخصیت  و پایان تلخ اثرهم ذات پنداری می کند، خودش را به جای شخصیت فرض می کند و خود را اصلاح می کند. باید توجه کرده باشید که اخیرا بلاگرها سعی دارند از زبان روزمره در متن هایشان استفاده کنند. اصطلاحات روز را به کار ببرند و به این طریق به مخاطب نزدیک شوند. مخاطبان امروزی دیگر زبان کتابی خشک را نمی پذیرند. این طرز برخورد به طرز گسترده تری در مدیریت جدید هم راه باز کرده. مدیران استارت آپی سعی دارند به کارمندان خود نزدیک شوند.

خنده بر هر درد بی درمان دواست

پس طنز را چاشنی محتوایتان کنید اما فراموش نکنید که برای چه مخاطبی محتوا نویسی می کنید. همانطور که در مقاله برندهای مطرح نوشتیم “ناسا” با زبان علمی توانسته به یکی از صدر نشینان اینستاگرام تبدیل شود. پس همیشه باید به خاطر سپرد که هیچ قانونی همیشگی نیست و در نظر گرفتن مخاطبان از اولین اصول است.

خنده بر هر درد بی درمان دواست. طنز را چاشنی متنتان کنید

تولید محتوای حرفه ای؛ ادبیات را از نو بنا می کندد

در یکی از سایت های خارجی می خواندم که یک محتوا نویس برای اصول محتوا نویسی نوشته بود “گرامر را به باد فنا بدهید!” او در توضیح نوشته بود که معلمی داشته که همیشه جملاتش را با “و” and آغاز می کرده و این یک حرف به تنهایی او را چنان متفاوت و طناز کرده که در بین تمام استادان تبدیل به یک برند شده است. خلاقیت داشته باشید و ریسک کنید. گاهی عوض کردن یک بیت شعر معروف، خراب کردن یک قاعده دستوری می تواند نجات دهنده برند شما باشد. شاید تن بسیاری از شعرا توی گور بلرزد اما شما به همان قیمت برندتان را شخصی کرده اید.

تولید محتوا یعنی بالا رفتن از نردبان نوستالژیا

“من می دونستم نمی شه! ” بله شخصیت معروف کارتون “گالیور”! استفاده از جملات ماندگار فیلم ها و کتابها و کارتونهای قدیمی می تواند حس خوب صمیمیت و نوستالژیا را به مخاطب انتقال دهد. فراموش نکنید که اگر یک دهه شصتی هستید دنیا به کام شماست. هر چند ما دهه شصتی ها می خواهیم خودمان را نسل سوخته معرفی کنیم؛ اما باید دانست که نوستالژیا مثل سبک زندگی به باقی نسلها انتقال پیدا می کند. ما به نوعی بزرگترین جمعیت نسلی هستیم و کمیت باعث شده که ما به راحتی بتوانیم حرفمان را به کرسی بنشانیم. یادآوری کارتون بابالنگ دراز، مدرسه موشها، یا سریال سالهای دور از خانه برای همه جذاب است. از شخصیت های ماندگار قدیمی مفت و مجانی استفاده کنید.

تصویر شیشه های شیر قدیمی میهن
ما نسلی هستیم که نوستالژیا هایمان را به دیگر نسل ها صادر میکنیم

در تولید محتوا، به احساسات مردم توجه کنید

«جونا برگر»Jonah Berger  در کتاب خود به نام «واگیر» contagious به بررسی 7 هزار مقاله نیویورک تایمز می پردازد که بارها در شبکه های اجتماعی باز نشر شده اند. او به این حقیقت دست یافت که خبر های مثبت بیش از خبرهای منفی بازنشر می شوند و اخبار حوادثی که احساسات مثبت یا منفی مردم را دخیل می کند بسیار بیشتر از خبرهای دیگر شانس باز نشر دادن را داشته اند. مردم همچنان درگیر احساسات هستند و می توانید از این موضوع به نفع برندتان استفاده کنید. موج سواری کنید، ما دوست داریم برای مدتی غرق یک موضوع اجتماعی شویم، ابتدا احساساتی شویم بعد آن را به طنز تبدیل کنیم و در آخر فراموشش کنیم. در این میان باید باهوش باشید و بتوانید به موقع روی امواج احساسات موج سواری کنید. از خبرهای داغ روز برای جذب مخاطب و بالابردن نرخ تبدیل در محتوایتان استفاده کنید.

تصویر یک کاموا و دوربین قدیمی
احساسات مردم را در نظر بگیرید و خشک و بی جان نباشید!

خواهی تو شوی برند، ضد جماعت شو!

اگر در قدیم رسم بوده که برای رسوا نشدن همه باید همرنگ جماعت می شدند، امروز بر عکس آن رخ می دهد یعنی اگر می خواهی به چشم بیای خلاف جریان آب شنا کن. در یکی از برررسی های اخیر مشخص شد که خصوصیات منفی آدمها از شاخص های مورد توجه باقی مردم در اجتماع است.

کافی است نگاهی به شبکه های اجتماعی بیندازید تا ببینید  فارغ از خوب یا بد بودن،  متفاوت بودن تا چه اندازه نظرها را به خود جلب می کند. درست مثل اینکه در یک ارتش متحد سبز پوش، کسی قرمز بپوشد. مهم نیست که این قرمزی از نظر مخاطب زشت یا زیبا باشد، مهم این است که در بین صدها نفر او را متمایز کرده است. در محتوای تصویری و نوشتاری و ساخت محتوای تبلیغاتی سعی کنید خلاق و متفاوت باشید. در زمانی که بیلبوردها شلوغ و پر از رنگ و تصویر بود و تمام تبلیغات رنگی بود، کسانی بودند که شجاعت به خرج دهند و یک تبلیغ سیاه و سفید بسازند. خلاف جهت شنا کنید قبل از آنکه غرق شوید.   

تصویر صندلی های یک استادیوم و یک صندلی با رنگ متفاوت
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!

  

تولید محتوای خوب یعنی اطلاعات دست اول

در زمان کودکی ما مجلاتی مانند “دانشمند” و کتاب هایی چون “به من بگو چرا” منتشر می شد که حقایق و اطلاعات جدیدی به ما می داد. دادن اطلاعات، آمار و حقایق، همواره از جذابیت های محتوا بوده است. گاهی  در تولید محتوا ارئه یک آمار جذاب و بازگویی یک مسئله علمی  می تواند به جذب مخاطب کمک کند. دایره لغاتتان را وسیع کنید. قرار نیست به فارسی باستان رجوع کنید اما گاهی می توانید از لغات تکراری دوری کنید و مترادف های کمتر استفاده شده  آن را به کار بگیرید.

در آخر هیچ چیز ارزشمند تر از تجربه نیست. دوستی قدیمی می گفت ما ایرانی ها دوست داریم سرمان به سنگ بخورد و تا آخر عمر آن درد را حس کنیم. خب اگر اینطور هستید بهتر است خودتان نمونه هایی از تولید محتوا را امتحان کنید؛ اما دیجی دو دو می تواند در این زمینه همیشه به یاری شما بشتابد.                                                                                                                                                                                                                                                                                   

بیشتر بخوانید