مجله خبری دیجی دودو _ تیزر ( teaser) به معنای تبلیغات و آگهی بازرگانی است؛ اما دانستن ریشه‌های لغوی آن نیز خالی از لطف نیست. این لغت بر پایه فعل tease ساخته شده است.  فعل تیز tease در انگلیسی به معنای دست انداختن و سر کار گذاشتن کسی است و از دیگر معانی  آن، راز، معما و پازل است.

اینطور که سر جمعش می شود بازی کردن با ذهن مخاطب و برانگیختن حس کنجکاوی دیگران  برای  رسیدن به یک کل. اگر با این معانی به لغات ابتدایی “تبلیغات” برسیم؛ معنا جور دیگری خود را نمایان  می‌کند. رسالت تبلیغات همان جذب مخاطب است. بازی کردن با ذهن مخاطب و درگیر کردن او با یک موضوع، به‌طوری‌که سوژه را دنبال کند و در نهایت  پروسه خرید شکل بگیرد.

تیزر یک معما است. یک پازل نیمه تمام

هر چند اولین تیزرها به قبل از آفرینش اینستا گرام باز می گردد؛ یعنی درست سال 1978  زمانی که فیلم سوپر من ساخته “ریچارد دونر”  فیلم برداری شد؛ اما امروز نمی‌توان تاثیر متقابل اینستاگرام بر تیزر را نادیده گرفت. نسخه اولیه فیلم “سوپر من” یک سال قبل ساخته شده بود و بر سر کشمکش های بین کارگردان و تهیه کننده، فیلم‌برداری دنباله آن متوقف شد و سازندگان آن سعی کردند با ساخت تیزرِ، دوباره نظر مخاطبان را به نسخه جدید جلب کنند.

اما همانطور که گفتیم؛ قدرت اینستاگرام در گسترش امر تصویر آنقدر بزرگ است که می‌توان به راحتی آن را یک عصر طلایی تصویری نامید. دیکشنری “اوربن ”  لغتی به نام اینستاگرامیست را ثبت کرد. مردم بیش از پیش به گرفتن عکس و ویدئو سماجت ورزیدند و کمپین‌های تبلیغاتی نیز در این میان از غافله عقب نماندند.

 باید بدانیم دنیای امروز تصویریست و باید این را بپذیریم که درگیر کردن مخاطب با تصویر بارها ساده‌تر از جذب کردن  او با متن است. به نظر می‌رسد در نگاه عموم ساخت ویدئو یک پله جلوتر از تصویر باشد. امروز نرم افزارهای ساده موبایل؛ برای ساخت ویدئو و ادیت کردن آن ساخته شده است.

برای هرفیلم عروسی و جشن میلیون‌ها تومن خرج می شود. مکان‌هایی اجاره می‌شود و حتی به نظر می‌رسد فیلم نامه‌ای نوشته می‌شود، این‌طور مخاطب احساس بهتری دارد، هر چند همه ما می دانیم که تمام اینها ساختگیست؛ اما به نظر می‌رسد این نیاز جامعه است. اگر خواست جامعه تصویر و ویدئو است؛ باید از تمام امکانات موجود برای برآورده کردن این خواست استفاده کرد و ویدئو تبلیغاتی و تیزر نمونه‌هایی از این دست است.

آیا تیزر همان ترلیر است؟

تیزر در دو نوع تبلیغات ویدئویی محصول و فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری تصور می‌کنند ساخت تیزر تنها برای فیلم است؛ اما هر نوع محصولی می‌تواند تبلیغات تصویری داشته باشد.همچنین از دیگر اشتباهات رایج، یکی کردن تریلر و تیزر است. اما تیزر نمونه کوتاه تر از تریلر است.

در صورتی که تیزر برای یک فیلم باشد باید مدتی قبل از فیلم  پخش فیلم منتشر شود. اینجا  تیزر یک آگهی واضح و کامل  نیست؛ بلکه یک ترغیب کننده به‌هنگام است.  عموما مدتی قبل از تبلیغات اصلی می‌آید و پیش از آن ذهن مخاطب را درگیر می‌کند؛ هر چند به نظر می رسد، تیزر در ایران به هر نوع تبلیغات متحرک تلوزیونی و پیش نمایه فیلم  گفته  می‌شود؛ اما تیزر یک  نوع معرفی محصول آینده و پیش‌رو است که از یک محصول منتشر می‌شود.

آیا باید یک فیلم نامه بنویسیم؟

شک نکنید که این کار لازم است. فراموش نکنید که تفاوت یک کار آماتور و حرفه‌ای درست در این مهم است. اگر قرار باشد تنها چند تصویر را به هم بچسبانید تفاوت شما با یک اپلیکیشن ساده در موبایل چیست؟

سعی کنید برند خود را با فیلم نامه‌ای دقیق  شخصی کنید. از یک کاراکتر استفاده کنید و فرصت سریالی شدن تبلیغ ویدئویی را در آینده به خود بدهید. هیچ چیز برای مخاطب جذاب‌‎تر از این نیست که کارکترهای یک تیزر در تیزرهای بعدی تکرار شوند، به شرط آنکه فیلمنامه و شخصیت‌های جذابی بیافرینید.

تیزر ها به چند نمونه تقسیم می شوند.

انیمیشن animation

رئال  real

نیمه انیمیشن رئال

 تیزر انیمیشن تیزری است که متن  نوشته می‌شود و گرافیست آن را طراحی می‌کند. این نوع تیزر در درجه اول  برای کودکان و بعد تمامی اقشار جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیزر رئال به تیزری گفته می‌شود که متنی برای تیزر نوشته می‌شود، بازیگرانی برای کار استخدام می‌شوند و فیلم برداری صورت می‌گیرد. این تیزر به فیلم حقیقی نزدیک است. باید در محاسبه قیمت، از گریم و صحنه و دکور تا لباس بازیگران را مد نظر قرار داد.

تیزر نیمه رئال تیزری است که از ترکیب انیمیشن و تصویر حقیقی ساخته می‌شود. بسیاری از فیلم‌های جذاب تخیلی امروز از این نوع است.در این نوع تیزر شما هر دو مدل قبل را دارید.

آیا باید از زبان فنی استفاده کنیم؟

هدف  و مخاطب  دو عامل اصلی و سرنوشت ساز در ساخت تیزر هستند.  باید بدانید که مخاطب شما در چه گروه سنی و طبقه و تحصیلی قرار دارد. آیا بخش اعظم مخاطبان شما جنسیت خاصی از جامعه همچون زنان یا کودکان را شامل می‌شوند؟ آیا قرار است یک مدل جدید از موبایل را تبلیغ کنید؟ فراموش نکنید که حتی محصولات جدی و تیزرهای علمی هم می‌تواند برای مخاطب خاص خودش خسته کننده باشد.

این هنر شماست که چطور یک شخصیت علمی را هم جذاب نشان دهید؛ همان‌طور که در واقعیت نیز از “انیشتن” دانشمند بزرگ قرن، به‌عنوان یک شخصیت شوخ طبع و بذله گو یاد می‌شود. امروزه طنز همچون اسلحه‌ای در میدان جنگ است. از  سیاست مداران و مجری‌های تلوزیون تا مردم عادی سعی می‌کنند حرفهایشان را در لایه‌ای از طنازی به کار ببرند. باز هم تکرار  می‌کنیم  یک اثر طنز در دنیای ملال آور امروزی، می‌تواند بزرگترین کمک به  جذب مخاطب باشد.

نریتور یا گوینده کیست؟

نریتور یا گوینده کسی است که روایت می‌کند. شخصی خارج از تصویر که می‌تواند محصول را معرفی کند یا هیجان ایجاد کند. ما همچنان معتقدیم که “ تنها صداست که می ماند” صدای نریتور از اولین اصول تیزرسازی است، به‌دنبال یک صدای گرم و ماندگار باشید.

آیا مویسیقی لازم است؟

ترکیب موسیقی و تصویر همان چیزی است که شما لازم دارید، به دنبال یک موسیقی در پس زمینه باشید، بعضی حتی متن  را ریتمیک و به صورت سرود و ملودی روی فیلم می‌گذارند؛ برخی تنها دنبال یک موسیقی بی کلام در پشت صحنه هستند اینها بستگی به مخاطب و نوع تیزر دارد؛ اما پس از تصویر، صدا در اولین اولویت است. خیلی از آگهی‌‌های تبلیغاتی به خاطر ملودی و ریتمی که روی شعارشان می‌گذارند ماندگار می‌شوند و دهان به دهان می‌چرخند.

بیشتر بخوانید