بازاریابی دیجیتال ی شغلی است، که به طور مداوم با نوع آوری‌ همراه است و پلتفرمی برای تحول  و به کارگیری استراتژی‌های مدرن و نوظهور به شمار می‌رود.  

نقطه امن دقیقا کجاست؟ درست همان‌جایی است، که دیجیتال مارکتر ها قرار گرفته‌اند.

شاید شما که در حال خواندن این مقاله‌اید ، به دنبال مسیر شغلی جدیدی هستید، که در معرض یکنواختی و قدیمی شدن نباشد و یا به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی مشغول به کارید، اما نگرانید، که آینده شغلی‌تان چگونه خواهد بود و آیا شغل‌تان جای رشد و پیشرفت خواهد داشت یا خیر.

حال که صحبت از آینده شغلی به میان آمد، باید گفت، که رازی پشت پرده وجود دارد و آن چیزی جز مهارت‌هایی که در مسیر شغلی‌تان کسب می‌کنید، نیست. یعنی برای داشتن آینده شغلی خوب، مهارت‌هایی که در این راه کسب می‌کنید مهم‌اند، نه عنوان شغلی‌تان. بنابراین، به جای بهانه آوردن، وقت را هدر ندهید و مهارت‌های‌تان را (که لازمه کار دیجیتال مارکتینگ است)  پرورش دهید.  

نمایش لغت skill به معنای مهارت
برای داشتن آینده شغلی خوب، مهارت‌هایی که در این راه کسب می‌کنید مهم‌اند، نه عنوان شغلی‌تان

در این مقاله 6 مهارت اصلی بازاریابی دیجیتال و هم‌چنین، مشاغل مرتبط با آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مهارت نخست: بازاریابی محتوا

ریشه بازاریابی محتوا بازمی‌گردد به سال 1895، درست هم‌زمان با انتشار روزنامه‌ای توسط آقای John Deere. محتوای تولید شده در این روزنامه، به منظور آگاه کردن کشاورزان منطقه، برای سوددهی بیشتر محصولات تهیه شد، که اتفاقا، به تصاویر ابزار آلات نوین کشاورزی آن زمان نیز مزین شده بود. گویا با به رخ کشیدن آن تصاویر سعی در آب کردن قند در دل کشاورزان داشته اند. البته، انتشار آن روزنامه تا به امروز، ادامه پیدا کرده است و این همان آینده شغلی‌ست که کمی در مورد آن تردید داشتید! !

محتوا یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی است، که پیشرفت شغلی در آن به وفور اتفاق می‌افتد. در این شرایط، به مهارت‌هایی احتیاج داریم، که نه تنها می‌تواند، محتوایی مفید تولید کند، بلکه قابلیت به اشتراک گذاری در پلتفرم‌های مختلف را نیز دارد و هم‌چنین،  به طور هدفمند، می‌تواند، مخاطبانش را به سمت مرحله عمل یا Action، یعنی خرید، سوق دهد.

  • شاید تا به حال، پادکست‌هایی را شنیده باشید، که آموزشی هستند و یا به بررسی برندی خاص اختصاص دارند. مانند پادکست‌های آموزشی گوشی‌های تلفن همراه، که شاید تا به حال در وبلاگ‌های تخصصی تلفن‌های هوشمند، با آن‌ها مواجه شده‌اید.
  • ساخت اینفوگرافی‌ها، به روز رسانی شبکه‌های اجتماعی و حتی کتابچه‌هایی در زمینه معرفی افراد به شرکت‌تان.
  • استفاده از منابع آموزشی، تحقیق میدانی و وبینارهایی که به مشتری کمک می‌کند، که انتخاب خود را ارزیابی کند و در نهایت، تصمیم نهایی، برای خرید را بگیرد.
  • استفاده از داستان‌ها و خاطراتی، که برای مشتری در زمینه کاری شما رخ داده است، نحوه‌ای دیگر در تولید محتواست. چرا که می‌تواند او را به سمت شما متمایل کند و در او ایجاد علاقه کند.

تمام مواردی که در بالا به آن‌ها‌ اشاره شد، نحوه تولید محتوا هستند. حال، اگر بتوانید، تمامی این نکات را باهم، در تولید محتوا به گونه‌ای به کارببرید، که مانند یک راهنما، مشتری را از نقطه معرفی کالا تا خرید آن و حتی تبدیل او به یک مشتری پایدار هدایت کند، دقیقا در حوزه بازاریابی محتوا قرار گرفته‌اید.

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید، که بازاریابی محتوا را به عنوان یک مهارت برای خود در نظر گرفته‌اند، موقعیت‌های شغلی خوبی در انتظارتان خواهند بود، که به شرح زیر هستند.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت بازاریابی محتوا

Brand Journalist یا روزنامه نگار برند

در حالی‌که تمرکز روزنامه نگاری سنتی بر چرا و چگونگی و زمان و مکان وقوع حادثه‌ای دلالت می‌کند، روزنامه نگاری برند یا برند ژورنالیست، که به آن گزارشگر کسب و کار نیز گفته می‌شود، تنها بر چرایی موضوع پافشاری می‌کند و سعی دارد تا با تهیه مقالات در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های مختلف و فراهم کردن مصاحبه با صاحبین مشاغل، اطلاعاتی ژورنالیستی را برای حمایت از برندها و شناساندن جایگاه یک برند به مشتریانش مهیاکند.

برند ژورنالیست‌ها در جستجوی ماجراهایی جالبی هستند، که‌ ممکن است، بین خریدارها و صاحبان برندها رخ ‌دهد. تا با کمک این ماجراها، بتوانند داستان‌های سرگرم کننده و جذابی را برای سایر مشتریان به اشتراک بگذارند و آن‌ها را تبدیل به خریدار کنند. 

مجموعه ای از مجلات روی هم
برند ژورنالیست ها با فراهم کردن اطلاعات ژورنالیستی برندها شرایط دیده شدن آن ها را فراهم می کنند.

اگر تمایل داشتید، برای درخواست شغلی اقدام کنید، درنظر داشته باشید، که علاوه بر ویژگی‌هایی چون تجربیات افراد و دستاوردهای علمی کارجویان، ویژگی‌های شخصیتی آن ها نیز، برای کارفرمایان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که با توجه به این ویژگی‌های فردی است، که کارمندان یک شرکت متناسب با روحیات و استعدادهایشان انتخاب می‌شوند و این امر راندمان کار را افزایش خواه داد.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

یک برند ژورنالیست باید

  1. استراتژیک عمل کند: یعنی توانایی هم‌جهت کردن محتوا  با استراتژی‌های کلی شرکت را داشته باشد.  
  2. خلاق باشد: باید قلمی توانمند داشته باشد، تا بتواند داستان‌های متنوعی را برای پلتفرم‌های مختلف و به گونه‌ای جذاب و سرگرم کننده خلق کند.
  3. منظم باشد: مجموعه فعالیت هایی که به این حوزه محول می‌شوند، معمولا تاریخ سررسید دارند و باید به موقع تحویل داده شوند. بنابراین، منظم بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب این شغل است.

Managing editor یا سردبیر

نظارت بر فعالیت نویسندگان و ویراستاران یک شرکت بر عهده سردبیر است. سردبیر باید به طور روزانه فعالیت مرتبط با بخش محتوا، مانند مقالات و داستان‌هایشان را، از برنامه‌ریزی اولیه گرفته تا انتشار محتوا ، نظارت کند.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

یک سردبیر باید:

  1. منظم باشد: یعنی بتواند مسئولیت پروژه‌ها، افراد و سررسید پروژه‌ها که به آن دد لاین نیز گفته می‌شود را به موقع به عهده بگیرد.
  2. تطبیق پذیر باشد: گاهی اوقات ممکن است، که نویسندگان بخش محتوا نتوانند به موقع پروژه کاری را تحویل دهند و یا به طور کلی، در لحظه آخر، آن پروژه کنسل شود. در این شرایط، یک سردبیر موفق باید بتواند شرایط را به خوبی مدیریت کند. 
  3. ارتباطات قوی‌ای داشته باشد: روزانه، سردبیر با تعداد زیادی از نویسندگان سر وکار دارد. بنابراین، باید بتواند با کارمندان شرکت ارتباطی قوی برقرار کند و آن‌ها را با اهداف شرکت هم جهت کند.

Content Marketing Managerیا مدیر بازاریابی محتوا

مدیران بازاریابی محتوا مانند یک رهبر تیم محتوا را هدایت می‌کنند و مسئول مدیریت محتوا، تاییدیه طراحی، توسعه منابع و افزایش مخاطب هستند و سعی دارند تا تمامی امور، مانند تهیه مقالات رایگان برای جذب مشتری و یا کتاب‌های قابل فروش را در راستای اهداف و استراتژی شرکت به پیش ببرند.  

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. خلاقیت: بخشی از بازاریابی محتوا وابسته به علم است. یعنی باید آموزش‌های لازم را گذراند و در این حوزه اطلاعات کافی داشت. اما، بخش دیگر آن، وابسته به ذهنی خلاق است.
  2. رهبر بودن: توانایی رهبری و هدایت تیم یک ضرورت است. افرادی در این سمت موفق خواهند شد، که ویژگی رهبر بودن، به طور ذاتی درون آن‌ها نهادینه شده باشد.
  3. مدیریت پروژه: پروژه‌هایی که به شما محول می‌شوند، معمولا باید از یک زمان مشخصی شروع شوند و در یک زمان مشخص به پایان برسند. بنابراین، مهارت مدیریت پروژه باید بتواند این مقوله را مدیریت کند.

مهارت2: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‎های اجتماعی یکی از مجموعه مهارت‌های پرطرفداری است، که سازمان‌ها برای اجرای استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال خود، به آن نیاز دارند. در ابتدا، شبکه‌های اجتماعی برای سرگرم کردن افراد به وجود آمدند. اما در اوایل دهه 2000 میلادی تا به امروز، به محبوبیت غیر قابل انکاری در میان افراد و صاحبین کسب و کار دست یافته‌اند.

تا جایی‌که این محبوبیت بدون هیچ توقفی روزبه روز در حال افزایش است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای آگاه کردن افراد از برندشان، افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش مشتری و افزایش فروش و ارتباط مستقیم با مخاطب از وجود شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

متنی حاوی" همه انچه نیاز داریم لایک های شماست" که  به شبکه های اجتماعی اشاره می کند
بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید تاثیرگذار باشند و بتوانند با مخاطب ارتباط برقرارکنند
  • بهترین راه برای قراردادن محتوا در شبکه‌های اجتماعی(فارغ از این‌که، در چه پلتفرمی قراراست آن مطلب را منتشر کنید) را شناسایی کنید.  
  • محتوایی مناسب انتخاب کنید و آن را با مخاطبان حقیقی آن به اشتراک بگذارید. و این بدان معناست، که چه نوع مطلبی را برای چه مخاطبی قرار است، به اشتراک بگذارید.
  • با شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در ارتباط باشید. تا بتوانید، به اعتبارتان در جامعه بیافزاید و بیشتر دیده شوید یا به اصطلاح، بیشتر به چشم بیایید.
  • به مخاطبان‌تان توجه کنید. به نیازها و مشکلات آن‌ها گوش فرا دهید و محصول و یا محتوایی مرتبط با نیاز آن‌ها، تولید کنید. 
  • با مخاطبان خود ارتباطی پویا برقرار کنید و به کمک آن، زنجیره طرفداران‌تان را گسترده‌تر کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از ترکیب المان‌هایی چون، درک نیاز مخاطب وگوش دادن به او، نت ورکینگ یا شبکه‌سازی و ارتباط برقرارکردن، تاثیرگذار بودن و البته فروش تشکیل شده است و هدفش این است، که آیا محتوای ایجاد شده ملموس و جذاب است و باعث مشارکت مشتری می‌شود؟ و آیا می‌توان از محتوای تولید شده در پلتفرم‌های مختلف استفاده کرد؟ و یا خیر.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 Social Media Marketer یا بازاریاب شبکه‌های اجتماعی

بازاریابان شبکه‌های اجتماعی متصدیانی هستند، که با اعداد و ارقام و داده‌های آماری سر وکار دارند. گویی می‌خواهند، صدای یک شرکت را از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، لینکداین و مانند آن به گوش مشتری برسانند. با به اشتراک گذاشتن محتوایی چون عکس‌، ویدیو و تصاویر گرافیکی مانند اینفوگرافی و موشن گرافی و.. در این کانال‌ها به تبلیغ شرکت و محصولات آن می‌پردازند.  

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. داشتن قوه تفکر و تخیل بالا: داشتن ذهنی خلاق برای یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است. چرا که باید برای چندین شبکه اجتماعی، محتوایی خلق کند، که به کمک آن بتواند مشتری را جذب کند.
  2. محاوره نویسی: باید توانایی محاوره نویسی و به اصطلاح خودمانی‌تر شدن با مخاطب را با رعایت اصول داشته باشد، تا بتواند از نوشته‌های خیلی رسمی و تبلیغاتی فاصله بگیرد و در دل مخاطب نفوذ کند.
  3. تحلیل‌گر: بازاریابان موفق شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند، که قابلیت تحلیل داده‌ها را دارند و با تکیه بر این آمار، گام‌های بعدی را برمی‌دارند.
تصویر شبکه های اجتماعی که توسط یک نقاش بر روی دیوار به تصویر کشیده می شود.
بازاریاب شبکه های اجتماعی باید فردی خلاق و تحلیل گر باشد

Community Manager یا مدیر روابط عمومی

مدیر روابط عمومی پلی میان مشتری و شرکت‌ها است. درحالی‌که، بازاریابان شبکه‌های اجتماعی در تلاش هستند، تا برای جذب مشتری، یک برند را به مخاطبانش معرفی کنند و مشارکت مشتریان را افزایش دهند، مدیر روابط عمومی سعی می‌کند، روابط انسانی نهفته در شبکه‌های اجتماعی را تقویت کند.

گوش دادن به صدای مشتری و بررسی نظرات و تحلیل آن‌ها به طور آنلاین و هم‌چنین، دفاع از حقوق مشتری و صاحبان مشاغل از وظایف مدیر روابط عمومی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

مدیر روابط عمومی باید دارای شاخصه‌های زیر باشد

  1. درک بالا: نیاز و مشکلات مشتری را به خوبی درک کند و آن‌ها را همراه با انتقادات و پیشنهادات به واحد تولید شرکت انتقال دهد و در جهت رفع آن‌ها تلاش کند.
  2. مدیریت زمان: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کاری زمان‌بر است. بنابراین، برای کار کردن در این شاخه باید توانایی اولویت‌بندی مسئولیت‌هایی که به شما واگذار می‌شوند را داشته باشید.
  3. آداب معاشرت بالا: نه تنها بتواند با مشتری ارتباطی دوستانه برقرارکند، بلکه با اعضای شرکت نیز، ارتباطی موثر داشته باشد. تا در راستای آن، در جهت حمایت از مشتری گام بر دارد.

مهارت3: بازاریابی ویدیویی

واقعیت‌ها سخن می‌گویند، اما داستان‌ها می‌فروشند”

یک فروشنده ماهر می‌داند، که قهرمان داستان، مشتری است. بنابراین، برای اینکه محصولاتش را به فروش برساند، به جای آن‌که تنها درباره کاربرد آن‌ محصول تبلیغ کند ، باید بتواند، در خلال یک داستان به این نکات اشاره کند. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی بخشی از استراتژی بازاریابی محتواست، که البته، نمونه‌ای کامل و تمام عیار داستان سرایی نیز هست.

بازاریابی ویدیویی مهارتی است، که هم‌چنان  در بازار رقابت، محبوب باقی خواهد ماند، چرا که هیچ نوع محتوایی مانند بازاریابی ویدیویی نمی‌تواند، علاوه بر آن‌که داستانی را در دل خود پرورش می‌دهد، به نمایش آن محتوا، نیز بپردازد.

تصویری شامل قطعات عکاسی مثل دوربین و تب لت و تلفن همراه
بازاریابی ویدیویی بخشی از استراتژی بازاریابی محتواست

امروزه امکانات جدیدی مانند you tube cards، که به تولید کنندگان محتوای ویدیویی اجازه می‌دهد، تا بتوانند لینک‌های قابل کلیک و مرتبط با ویدیوی تولید شده را در انتهای آن ویدیو به اشتراک بگذارند و یا ویدیوی فیس بوک، باعث جذاب‌تر و قابل دسترس‌تر شدن فایل ویدیویی  شده‌اند.

داشتن اطلاعات کافی در زمینه استراتژی‌های مربوط به بازاریابی ویدیویی، یک ضرورت است، که بازاریابان دیجیتالی نباید از آن غافل باشند.

نکاتی که بازاریابان ویدیویی باید بدانند:

  • می‌توانید از سبک‌های متفاوت داستان‌سرایی نظیر دموها (پخش نسخه نمایشی) و مصاحبه (ترتیب دادن مصاحبه با افراد مرتبط با حوزه کاری مربوطه) استفاده کنید و با کمک آن‌ها به نیاز مخاطب پاسخ دهید.
  • ابتدا، نرم‌افزارها و پلتفرم‌‌های موجود را بررسی کنید و از میان آن‌ها، فضایی متناسب با پخش محتوای ویدئویی خود را انتخاب کنید و در آن فضا به اشتراک بگذارید.
  • به منظور بهینه سازی محتوای ویدیویی برای موتورهای جستجو، بهتر است از کلمات کلیدی و برچسب‌گذاری یا تگ کردن در فایل ویدیویی استفاده کنید.
  • روش خلق و تدوین و انیمیشن سازی محتوای ویدیویی را به خوبی بیاموزید تا محتوایی جذاب و به یادماندنی تولید کنید.

بازاریابی ویدیویی یکی از قدرتمندترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. مهارتی است، که می‌تواند از داستان سرایی بصری برای تقویت ارتباط عاطفی و افزایش تعامل یا engagement مشتری بهره ببرد.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت بازاریابی ویدیویی

Video production specialistیا متخصص تولیدمحتوای ویدیویی

بخش فنی بازاریابی ویدیویی بر عهده متخصص تولید فیلم است. متخصص تولید مسئول هدایت، سازماندهی و فراهم کردن تجهیزات لازم برای ساخت فایل ویدیویی است، که شامل برنامه‌ریزی محتوا، فیلم برداری، ویرایش، میکس و.. است.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. ایده پرداز: متخصص تولید محتوای ویدیویی باید قوه تخیل بالایی داشته باشد، تا بتواند آنچه را که می‌بیند به صورت یک داستان جذاب به تصویر بکشد.
  2. مدیریت پروژه: مدیریت پروژه یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در تولید فیلم محسوب می‌شود، چرا که،  متخصص تولید فیلم اغلب با پروژه‌هایی سرو کار دارد، که تاریخ سر رسید دارند و در زمان معینی باید تحویل داده شوند.

Video Marketing Manager یا مدیر بازاریابی ویدیویی

مدیران بازاریابی ویدیویی نیز مانند متخصصین تولید فایل ویدیویی در قسمت فنی بخش تولید محتوا فعالیت می‌کنند و مسئول رساندن محتوای تولید شده به دست مخاطبان واقعی آن اثر هستند. بررسی و ارزیابی نحوه و جایگاه قرار گیری محتوای ویدیویی در قیف بازاریابی محتوا دغدغه اصلی یک مدیر بازاریابی ویدیویی است.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. استراتژیک عمل کند: بازاریابان ویدیویی بایدبدانند، که محتوای ویدیویی تولید شده را در کدام قسمت قیف بازاریابی باید قرار دهند.
  2. جستجوگر باشد: بازاریابی ویدیویی برپایه تحقیق استوار است، تا بتواند بازار هدف را به درستی تشخیص بدهد و محتوای مناسب را متناسب با مخاطب حقیقی آن به اشتراک بگذارد.
  3. به روز باشد: بازاریابان ویدیویی خبره، افرادی هستند، که دائما  در جستجوی  جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابزار و خدمات و تکنیک‌ها و پلتفرم‌ها برای ارائه محصولات خود هستند.

مهارت4: جذب ترافیک/ مدیریت فروش

جذب ترافیک و یا مدیریت فروش موضوعی است، که به آن بسیار پرداخته می‌شود. چرا که هم مربوط به بخش درآمدزایی شرکت‌هاست و هم‌، امنیت شغلی را برای متخصصین امر به ارمغان می‌آورد.

هرچه مهارت‌های خود را در مسیر درآمدزایی شرکت‌تان بیشتر تقویت کنید، به عنوان نیرویی غیر قابل جایگزین قلمداد خواهید شد و این همان امنیت شغلی است که کمی پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

برای مدیریت فروش به چه مهارت‌هایی احتیاج خواهید داشت؟

مدیر فروش مسئولیت خرید و مذاکره بر سر قیمت تبلیغات و جایگاه آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف را برعهده خواهد داشت. این امر در عرصه بازاریابی دیجیتال به این معناست، که بدانید چگونه بیشترین خرید و فروش را با بهترین قیمت به منظور افزایش مشتری انجام دهید.  

بانویی که در حال فروختن اجناسش است.
مدیر فروش مسئولیت خرید و مذاکره بر سر قیمت تبلیغات است

  برای موفقیت در این مسیر، بهتر است موارد ذیل را نیز درنظر بگیرید.

  • توجه کنید، که خرید ترافیک قبل از آن‌که به روند افزایش فروش کمک کند، می‌تواند ارتباط محکمی را با مشتری‌ها ایجادکند و آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی کند.
  • تکنیک‌های جستجوی بازار را به خوبی بشناسید، تا به کمک آن‌ها ، پلتفرم‌های مناسب را برای قرار دادن تبلیغات‌تان انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود را در زمینه کلمات تخصصی حوزه تبلیغات افزایش دهید. به طور مثال، به لغاتی، که با کلمه “تبلیغات” ترکیب می‌شوند، به خوبی اشراف داشته باشید. کلماتی چون، “جستجو”، “نمایش”،” محلی”،  “موبایل”، “ویدیو” و “شخص ثالث”. به طور مثال می‌توان به کلمه ترکیبی “نمایش تبلیغات” اشاره کرد.
  •     انواع داده‌های خام را به اطلاعات با ارزشی مانند، میانگین خرید مشتری و یا هزینه پرداختی در هر تراکنش  و مانند آن تبدیل کنید.
  • نحوه استفاده از تگ پیکسل را بدانید. تگ پیکسل کدی است،که به کمک بررسی ترافیک وب و رفتار کاربر، به  صاحبان شرکت‌هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند کمک می‌کند، تا درک عمیقی از نحوه تعامل کاربران و پاسخ به کمپین‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی داشته باشند.
  • کمپین‌هایی در رابطه با بازاریابی محتوا ایجاد کنید.

خرید ترافیک اساس کار بازاریابی دیجیتال است. به همین دلیل، شرکت‌ها سرمایه گذاری بسیاری را در این زمینه انجام می‌دهند. یک استراتژی تبلیغات پولی موفق چرخ‌های تجارت الکترونیک را می‌چرخاند.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت جذب ترافیک/ مدیریت فروش

برنامه ریز رسانه‌های دیجیتالی یا متخصص جذب ترافیک و یا مدیریت فروش

موقعیت شغلی‌ای است، که نام‌های متفاوتی را می‌توان به آن اختصاص داد، اما حوزه کار همه آن‌ها در یک راستا است. یعنی، به معنای به کارگیری استراتژی تبلیغات پولی و انتشار آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف است. مدیران فروش کمپین‌هایی را از شروع تا پایان،  با هدف کنترل بودجه و افزایش مشتری برنامه‌ریزی می‌کنند.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. به روز بودن: مدیران فروش باید به تغییرات و به روز رسانی‌های پلتفرم‌های مختلف آگاه باشند و هم‌زمان با آن‌ها مرتبا، کار خود را مطابق با تبلیغات اخیر و شرایط ارائه خدمات به روز رسانی کنند. 
  2. 2.     داده محور رفتار کند: متخصص فروش باید دائما میزان بودجه، بازگشت سرمایه یا ROI و تبلیغات کلیکی یا PPC و مبلغی که به ازای هرکلیک پرداخت می‌کنید یا CPC و مانند آن را بررسی کند.
  3. استراتژیک عمل کند: استراتژی‌ مشخصی در به کارگیری مدیریت فروش وجود دارند، که برای رسیدن به آن باید وقت و هزینه کافی صرف کنید.

مهارت5: آزمودن و بهینه سازی کردن

بازاریابان همیشه در تلاشند، تا ایده‌های جدید را بیازمایند. نتایج حاصل از آن را بررسی کنند و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنند. بنابراین می‌توان گفت، که آن‌ها دانشمندان اجتماعی هستند. بازاریابی دیجیتالی سنتی بر پایه seo یا بهینه سازی موتورهای جستجو استوار بود، اما امروزه، اغلب شرکت‌ها استراتژی‌ای را به کار می‌برند که مقرون به صرفه‌تر است. و این استراتژی CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل نامیده می‌شود، که مخففConversion Rate Optimization   است.

به همین دلیل، تخصص یافتن در زمینه آزمون و بهینه سازی، مسیری صعودی برای کسب و کارها و صنایع محسوبب می‌شود.

بازاریابان با کمک CRO بهتر می‌توانند درک کنند، که دقیقا چه چیزی را باید بیازمایند و چگونه بیازمایند و هم‌چنین بهترین روش تحلیل نتایج به دست آمده چیست.این بدان معناست،که محبوبیت CRO روز به روز در حال افزایش است. بهینه سازی یعنی تا حد امکان وب‌سایت‌ها و صفحات فرود را کاربردی‌تر و موثرتر کنیم و این یعنی تست کردن یا آزمودن.

مجموعه مهارت‌های تعیین شده درآزمون و بهینه سازی

  • همواره بهترین و آخرین نسخه ارائه شده بهینه سازی وب‌سایت را بیابید.
  • از تست A/B و هم‌چنین، تست چندمتغیره برای صفحات فرود و وب‌سایت‌ و سایر صفحات وب استفاده کنید.
  • رابطه علت و معلولی در نرخ تبدیل وب‌سایت را به خوبی درک کنید.
  • تشخیص بدهید، که چه مقدار ترافیک برای تست ترافیک کافی است.  
  • دقت کنید، که در هر مرحله از قیف بازاریابی به چه معیارهایی باید توجه کنید.

متخصصین آزمون و بهینه سازی به طور مداوم باید به بررسی و کنترل میزان تبدیل صفحات وب و فراخوان عمل به کارگرفته شده بپردازند.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت آزمون و بهینه سازی

متخصص بهینه سازی وب‌سایت/ متخصص تبدیل

بازار رقابت در عرصه تجارت الکترونیک بسیار داغ است. بنابراین، داشتن یک وب‌سایت درجه یک در اولویت است. متخصصین بهینه سازی وب‌سایت باید به بررسی مواردی چون، سرعت بارگذاری صفحه، ایجاد کمپین‌های بهینه سازی و تضمین سهولت استفاده از فضای وب‌سایت‌ شرکت و مانند آن بپردازد.    

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. کنجکاو: همیشه کنجکاو باشید. به دنبال دلیل برای آنچه رخ می‌دهد و چرا رخ می‌دهد، بگردید.
  2. به جزئیات اهمیت دهد: کلید راه حل‌های خلاقانه در دست چشمان تیز بین شماست. تا بتوانید دلیل اصلی پشت اتفاقات را بیابید.
  3. مبتکر: متخصصین بهینه سازی و نرخ تبدیل به دنبال راه‌های جدید و خلاق هستند، تا نرخ تبدیل را بیازمایند و میزان قابلیت استفاده از وب‌سایت را افزایش دهند.

مهارت 6: Email Marketing  یا بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی موضوع جدید و نوظهوری نیست. مهارت دیگری در حوزه بازاریابی محتواست، که کسب و کارها را در جهت سوددهی بیشتر هدایت می‌کند. بنابراین هرچه در این زمینه حرفه‌ای‌تر عمل کنید، آینده شغلی، همراه با امنیت شغلی بیشتری را تجربه خواهید کرد.  

صفحه جی میل که شامل اینباکس و حالت نوشتن نامه و.. است.
متخصصین این حوزه می دانند که چگونه با فرستادن ایمیلی جذاب مخاطب را به مرحله بعد سوق دهند

مجموعه مهارت‌های تعیین شده در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

  • استراتژی بازاریابی ایمیلی در هر مرحله از قیف بازاریابی را درک کنید.
  • از اهمیت فاکتورهایی چون، عناوین و نکاتی که توجه مشتری را برای خواندن کل ایمیل جذب می‌کند، غافل نشوید.
  •     نرخ کلیک، نرخ بازکردن پیام‌های ارسال شده، نرخ تبدیل، میزان مشارکت کاربران، تحویل پیام‌های ارسال شده و حوادث غیرمترقبه مانند تغییر ناگهانی قیمت فروش و.. را بررسی و تحلیل کنید.

عناوین شغلی مرتبط با مهارت بازاریابی ایمیلی

Direct-response copywriter یا مکاتبه مستقیم کپی رایتر

متخصصین این حوزه به روش‌های جذب مخاطب آگاهند و می‌دانند، که چگونه با ارسال ایمیل‌هایی جذاب مخاطب را برای برداشتن گام بعدی، که همان کلیک کردن و مشتری وفادار شدن و یا خرید است، ترغیب کنند.

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

 

  1. متقاعد کردن: از آنجایی که بازاریابی ایمیلی باید بتواند، مخاطب را برای خرید و مشتری دائمی شدن ترغیب کند، داشتن قدرت جذب و متقاعدکردن مشتری حائذ اهمیت است.
  2. بصیرت: کپی رایترهای موفق باید مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسند و محتوایی تولید کنند، که مخاطب را به سمت کلیک کردن ترغیب کند و آن‌‌ها  را  وارد دنیای کسب و کارتان کند. 
  3. قصه پرداز: کپی رایترها مهارت خاصی در داستان گویی و استفاده از حقایق در خلال داستان‌هایشان باید داشته باشند.

متخصص یا تحلیلگر بازاریابی ایمیل

بخش اعظم هماهنگی‌های روزانه، که شامل برنامه‌های تبلیغاتی، برنامه‌ریزی کمپین‌ها و اجرای آن‌ها و حذف موانع مسیر بر عهده متخصصین بازاریابی ایمیل است. 

ویژگی‌های فردی و شخصیتی:

  1. منظم باشد: از آنجایی که متخصصین بازاریابی ایمیل باید چندین کمپین را مدیریت کنند، بنابراین، باید منظم باشند.
  2. جزئی نگر باشد: داشتن توجه بالا و چشمانی تیزبین، هنگام بررسی ایمیل‌ها بسیار مهم است.
  3. دقیق باشد: از آنجایی که متخصصان بازاریابی ایمیلی با اعداد و آمارو ارقام بسیاری مواجه می‌شوند، بنابراین، باید بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.

مهم نیست، که چه مهارتی را در خود پرورش می‌دهید. همواره شرکت‌هایی وجود دارند، که به دنبال شما هستند و سعی در پرکردن جای خالی متناسب با آموخته های شما، در استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود، هستند.