مشتریان وفادار تنها 20 درصد کل مشتریان شما را تشکیل می دهند اما نتیجه نیمی از درآمد شماست. پس باید استراتژی خاصی برای آنها در نظر گرفت.

به نظر می رسد نگرانی و تلاش خورده فروشان در دنیای دیجیتال به طور عمده بر روی مشتریان جدید است. حال آنکه آمار ها نشان می دهند مشتریان وفادار 50 درصد آمار فروش فروشندگان را تشکیل می دهند.

در یکی از خاطرات فروشندگان می خواندم که فروشندگان بعد از فصل بهار، رکود بهاری را تجربه می کنند. این نوع رکود بعد از تعطیلات در اغلب کشورها اتفاق می افتد . جالب اینجاست که طبق تحقیقات در هنگام این رکود، تنها مشتریان باقی مانده، همان مشتریان وفادار بوده اند .

مشتریان به چند قسمت تقسیم می شوند؟

مشتریان تخفیفات:

آنها که غالبا به دنبال اجناس تخفیف خورده هستند و هر چه لازم دارند را از این لیست بیرون می کشند. مشتریان تخفیفات با توجه به تخفیف اقدام به خرید و تصمیم می کنند. آنها از طرفی می توانند به شما ضربه بزنند چون همیشه به دنبال زمان تخفیف بعدی خواهند بود. تخفیفات باید به نوعی در زمان خاص و با قیمت معقول محاسبه شود تا مشتری حقیقی دچار یاس نشود. مشتری نباید احساس کند که در زمان نا مناسبی خرید کرده و کلاه سرش رفته است.

مشتریان سرگردان:

آنها که به دنبال احتیاج و تخفیف نیستند. آنها نیازهای روحی خود را با خرید تامین می کنند. این درصد کوچکی از خریداران را تشکیل می دهد که تنها دنبال گذراندن اوقات خود و پر کردن حفره های اجتماعی خود هستند.

تصویر زنی درون سبد خرید
مشتریان سرگردان آنهایی هستند که تنها برای هوس خرید می کنند

مبتنی بر نیاز:

آنها که طبق برنامه تنها با نیازهای خود به سمت خرید می روند. آنها می توانند در طولانی مدت بخش عمده فروش را تشکیل بدهند. آنها به دنبال خرید واقعی هستند. اجناس را مقایسه می کنند، کیفیت محصول و قیمتها را می سنجند .در صورت کیفیت و خدمات می توانند به مشتریان وفادار تبدیل شوند.

مشتریان وفادار:

آنها شما را بیشتر از خرید دنبال می کنند. مشتریان وفادار غالبا بعد از برند سازی به وجود می آیند. آنها که حتی محصولات جدید شما را امتحان می کنند. به شما اعتماد دارند، سلیقه و کیفیت محصولاتتان را باور کرده اند. اینها بهترین تبلیغات “دهان به دهان” برای محصولات شما هستند.

برند سازی و ساخت مشتریان وفادار:

مشتریان وفادار به طور مستقیم با برندینگ در ارتباط هستند. همانطور که قبلا در مقاله برندینگ و هوش عاطفی گفتیم، ساختن مشتریان وفادار مهم ترین بخش تجارت دیجیتال است. هوش عاطفی داشته باشید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این ارتباط به معنای شناخت مشترک است.

 فرصت گفتگو با مشتری را داشته باشید. اگر تجارت کلانی دارید باید برای گفتگو با مشتری هزینه کنید و کارمندی مخصوص به این کار را استخدام کنید. اگر خورده فروش هستید به تنهایی باید مشتری های خود را بشناسید. خرید قبلی شان را به خاطر بسپارید. در دیدار بعدی از میزان رضایت او سوال کنید. جزئیات گفتگو آخر را به خاطر بیاورید. هیچ چیز بهتر از صمیمیت نیست. مشتری می داند که مورد توجه بوده است و احساسات و اعمالش پیگیری شده است. نامش را به خاطر بسپارید و شماره تماس یا ایمیل او را ذخیره کنید.

ارسال پیامک تولد:

جز پیام تولد، اغلب پیامهایی که اس ام اس می شوند بعد از مدتی خسته کننده و نادیده گرفته می شوند. باید به خاطر داشته باشید که تولد از این قضه مبرا است. هر کسی تبریک تولد را می پذیرد و خوشحال می شود. هر چند به صورت اتوماتیک انجام شود. اگر بتوانید تبریکات را شخصی تر کنید و از تبریک های خشک و تکراری و عمومی یک قدم فراتر بروید به طور حتم برنده میدان خواهید بود.

نوشته ای امیدوار کننده به انگلیسی
برای مشتریان ثابت خود پیام بفرستید

ایمیل بزنید:

ایمیل مشتریان خود را داشته باشید و بگویید که تخفیفات و اجناس جدید را به آنها ایمیل خواهید کرد. اطلاعات مورد علاقه مشتریان را با ایمیل به آنها اطلاع دهید. ایمیل فضای گوشی را اشغال نمی کند و وارد حوزه شخصی مخاطب نمی شود. ایمیل حرفه ای تر است و برای این پیام ها مناسب تر از پیامک های تلفن است.

کارت های اعتباری بدهید:

برای ساخت مشتریان وفادار کارتهای جایزه انتخاب کنید. بگذارید مشتریان درصدی تخفیف داشته باشند. مشتریان را به خرید بعد ترغیب کنید.

آموزش بدهید:

در آخر ماهیگیری را یاد بدهید. دادن یک ماهی آدمی را سیر می کند اما آموختن ماهیگیری او را برای همیشه به شما وفادار می کند. یادتان باشد که فرستادن برخی اپیلکیشن های رایگان، پستهای آموزشی و غیره می تواند مهمترین نقش را در ارتباط بازی کند. مشتری می فهمد خارج از سیطره مالی جایی همراهی می شود.