مجله خبری دیجی دودو – گراف دانش گوگل یا Google Knowledge Graph تاثیر بسیار زیادی در دیده‌شدن شرکت یا برندتان خواهد داشت. بنابراین، اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، حضور در این فضا را حتما جدی بگیرید.

گراف دانش یک Infobox یا باکس اطلاعات است، که توسط گوگل معرفی شده است و  اطلاعات لازم را در یک نگاه، برای توصیف یا توضیح ارتباط بین یک نهاد و جستجوهای مرتبط با آن را ارائه می‌دهد و به معرفی یک برند می‌پردازد. گراف دانش گوگل، اطلاعات خود را معمولا از منابعی چون ویکی‌پدیا (Wikipedia)، ویکی دیتا (Wikidata)، Factbook، سایت‌های معتبر خبری، سایت‌های دولتی و منابع خود گوگل چون Google+، YouTube اتخاذ می‌کند و حاوی متن، تصویر، قیمت سهام و لینک شبکه‌های اجتماعی آن برند است.

گراف‌ دانش کمپانی گوگل
گراف‌ دانش کمپانی گوگل

 گراف دانش گوگل و ورود به آن در هفت مرحله

از سال 2012 تاکنون، گوگل در حال جمع‌آوری اطلاعات برای ارتقا پایگاه داده‌اش بوده است، به محض اینکه شرکت شما برای گوگل به رسمیت شناخته شود، گوگل اطلاعات پراکنده راجع به آن را در جعبه‌ای به نام گراف دانش گوگل یا knowledge Graph گردآوری می‌کند.

 از آنجایی که شما نقش مستقیمی در آنچه که گراف دانش گوگل نمایش می‌دهد، ندارید، می‌توانید با پیروی از این هفت مرحله، در این روند چالش برانگیز موثر باشید.  

برای تگ کردن وب سایت‌تان از Schema Markup استفاده کنید

برای اینکه شانس بیشتری برای حضور در گراف دانش گوگل داشته باشید، باید از مایکرودیتا entity-slash-schema markup استفاده کنید. Schema Markup نوعی کد استاندارد html است، که محتویات وب‌سایت‌تان را به صورت بهینه‌تری به خزنده گوگل یا crawler‌ها نشان‌ می‌دهد، سئو سایت را بهبود می‌بخشد و اطلاعات در سایت‌تان را نیز سازمان دهی می‌کند، هنگامی که گوگل اطلاعات مربوطه را از طریق این کد در وب‌سایت‌تان دریافت کرد، یک گراف دانش به جستجویمرتبط با شرکت‌تان اختصاص خواهد داد.

 کد html ی برای schema markup
کداستاندارد schema markup محتویات سایت را به نحوی بهینه به خزنده گوگل معرفی می‌کنند.

گراف دانش گوگل و ورود به ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا دایره المعارفی غنی و معتبر و مبتنی بر کاربر در سطح جهان است و هم‌چنین، جز 5 نتیجه جستجوی اول گوگل است. به طوری‌که، گراف دانش نیز از آن به عنوان منبعی قابل اعتماد استفاده می‌کند. برای آنکه محتوای تولید شده شما در ویکی پدیا حذف یا بازنگری نشود، باید محتوای جالب توجهی تولید کنید. بنابراین، ابتدا باید در مطبوعات معتبر، بی طرف و مستقل حضور داشته باشید. سپس، محتوایی که به ویکی‌پدیا ارسال می‌کنید باید دیدگاهی بی طرف داشته باشد و نباید خود را در آن تبلیغ کنید.

نکته: یکی از بهترین راهکارها برای ورود به ویکی پدیا، جمع آوری لیستی از اسناد و مدارک است که هنگام ارائه مقاله بتوانید با انجمن نویسندگان به اشتراک بگذارید.

گراف دانش گوگل و ورود به ویکی‌دیتا

ویکی‌دیتا مخزن داده‌ایست، که حدود  14 میلیون داده را در خود نگه‌داشته است. به‌همین دلیل، یکی از منابع اصلی اطلاعات گوگل محسوب می‌شود، بیشتر مورد استفاده ی ماشین‌ها است تا انسان‌ها، اگرچه که هم انسان و هم ماشین، هردو می‌توانند اطلاعات را در ویکی‌دیتا ویرایش کنند. شرایط ورود به Wikidata نیز مانند شرایط ورود به ویکی‌پدیاست. تنها تفاوت آن‌ها در این است، که در ویکی‌پدیا شما باید یک پاراگراف را کامل وارد کنید، اما در ویکی‌دیتا تنها ورود اطلاعاتی ساده کفایت می‌کند.

کسب‌وکارتان را در لیست کسب‌وکار محلی بگنجانید

یکی از ساده‌ترین راه‌های ورود به گراف دانش از طریق فهرست جستجوی محلی گوگل امکان‌پذیر است. فهرست جستجوی محلی که به بیشتر دیده شدن شما در اطرافتان کمک می‌کند و کاربران محلی را از وجودتان آگاه می‌کند. اطلاعات نمایش داده شده در این گراف موقعیت محوراست؛ یعنی حاوی اطلاعاتی چون نقشه، شماره تلفن و ساعات کاری است.

نکته: توجه کنید که این اطلاعات را در تمامی پلتفرم‌های آنلاین خود به طور یکسان و به حالتی استاندارد وارد کنید.

در مطبوعات آنلاین خودی نشان دهید

اگر خبری که می‌خواهید منتشر کنید توسط یک آژانس خبری معتبر آنلاین انجام شود، در این صورت احتمال بیشتری برای حضور در بخش خبری گوگل را خواهید داشت، هم‌چنین، اعتبار شرکت‌تان را برای ورود به ویکی‌پدیا دوبرابر افزایش خواهد داد. برای این کار می‌توانید از ابزار توزیع مطبوعاتی چون  Marketers Media استفاده کنید.

در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال داشته باشید

برای ارتقا گراف دانش در یکی از شبکه های اجتماعی و متناسب با مخاطب هدف‌تان، ثبت نام کنید. البته، حضور در شبکه‌های اجتماعی چون، Facebook و LinkedIn برای کسب اعتبار شرکت‌تان یک ضرورت است. در ضمن، فراموش نکنید که حتما باید در این شبکه‌ها فعال باشید تا گوگل شما را به رسمیت بشناسد و در گراف دانش قرار دهد.

یک صفحه در Google+ باز کنید

از آنجایی که، گوگل پلاس نیز هم‌چون این گراف از اعضای گوگل هستند، بنابراین، حضور در این پلتفرم یک نکته مثبت محسوب می‌شود و تاثیر بسیاری بر گراف دانش گوگل خواهد داشت.

در پایان می‌توان گفت، که این مسولیت اصلی گوگل است تا اطلاعات مورد نیاز خود در سطح وب را بررسی کرده و جمع آوری کند و وظیفه شما این است، که تاجایی که می‌توانید اطلاعات مناسب و دقیق فراهم کنید.