مجله خبری دیجی دودو – هدف بازاریابی ربایشی برخلاف بازاریابی برون‌گرا جذب مشتری و حمایت او در گام‌های بعدی چون تصمیم گیری و مانند آن است. با ظهور تکنولوژی، بازاریابی دچار تحول گسترده‌ای شده است و متعاقبا رفتار مردم نیز همراه با آن تغییر کرده است. به طوری‌که، امروزه مردم اغلب به اصول بازاریابی به خوبی اشراف دارند و این یعنی تبلیغات سنتی دیگر از پس نیاز مشتری بر نمی‌آیند و برای گسترش یک کسب و کار روشی ناکارآمد تلقی می‌شوند.

بازاریابی برون‌گرا و علل مختل شدن آن

بازاریابی برون‌گرا روش‌ تبلیغاتی سنتی است، که شامل تبلیغات در تلویزیون و رادیو، تبلیغات چاپی، تله مارکتینگ، ایمیل و تبلیغات در فضای باز می‌شود. درواقع تبلیغاتی که با تغییر کانال تلویزیون توسط بیننده، دیگر دیده نمی‌شوند یا به طور مثال، تبلیغات چاپی که توسط شبکه‌های اجتماعی جایگزین شده‌اند، ایمیل‌های تبلیغاتی‌ای که حتی باز نمی‌شوند و تبلیغات در بیلبوردها نیز برای فردی که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی است، عملا مفید نخواهد بود.  

خطای بازاریابی برون‌گرا در همانندی بسیار زیاد این نوع تبلیغات با یکدیگر است. علاوه بر آن، بسیاری از افراد که مخاطب هدف شما نیستند نیز در معرض آن تبلیغ  قرار می‌گیرند. درنتیجه، تمامی این ایرادها از میزان اثر بخشی تبلیغات می‌کاهد. در واقع، بازاریابی برون‌گرا متعلق به عصر رسانه‌های جمعی است نه عصر نوین ارتباطات یعنی بازاریابی ربایشی، که در آن به کاربر اجازه می‌دهد تا در صورت ناراضی بودن تصمیمی متناسب با نیاز خود اتخاذ کند.

بازاریابی ربایشی یا درون‌ گرا

بازاریابی ربایشی یک استراتژی کششی است، که به جای خانه به خانه بدنبال مشتری گشتن، بر جذب مشتری به کمک بهینه سازی موتور جستجو، تولید محتوای با کیفیت، فراخوان عمل و شبکه‌های اجتماعی تمرکز می‌کند. به طوری‌که، 79% از شرکت‌هایی که صاحب یک وبلاگ هستند، اذعان دارند، که به کمک بازاریابی ربایشی، بازگشت سرمایه یا ROI آن‌ها با روند افزایشی روبرو شده است.  بازاریابی ربایشی بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند، برند را در معرض دید قرار می‌دهد و با خلق محتوایی ارزشمند،  اقتدار خود را در بین مشتری‌ها افزایش می‌دهد. یعنی از طریق فراهم آوردن اطلاعات مفید و مورد نیاز مشتری، او را به کمک ابزاری چون اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به سمت محصولات خود جذب می‌کند.

از آنجایی که اینترنت، انقلابی در بنیان بازاریابی ایجاد کرده است، بازاریابی ربایشی بهترین استراتژی در بازاریابی خواهد بود. چراکه نه تنها روشی به روز و موثر است، بلکه هزینه کمتری را نیز در بر خواهد داشت. دیجی‌دودو شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد.