استراتژی بازاریابی محتوا در سال 2020

مجله خبری دیجی دودو – هر روزه روش‌ها، تاکتیک‌ها و ترندهای جدیدی درباره استراتژی بازاریابی محتوا ارائه می‌شوند، اما چالش واقعی اینجاست که انتخاب راه درست در جهت بهبود استراتژی بازاریابی محتوا چه خواهد بود؟ بهترین راه برای ماندگاری در این مسیر با کمک این پنج گام میسر خواهد شد.

استراتژی بازاریابی محتوا و استفاده از تجربه محتوا

یک راه خوب برای دستیابی به موفقیت در مسیر استراتژی بازاریابی محتوا  تمرکز بر تجربه محتوا یا Content Experience است، محتوا نه تنها باید مرتبط و آموزنده باشد، بلکه باید تجربه کاربری را نیز تسهیل کند. تجربه محتوا عبارتی است بین بازاریابی محتوا و تجربه کاربری که بهبود محتوا، بهبود وب‌سایت و حتی میزان زمان بیشتری را که کاربران به خواندن پست شما اختصاص می‌دهند را بررسی می‌کند. برای بهبود تجربه محتوا می‌توانید:

  • نسخه موبایل سایت‌تان را بررسی کنید
  • پاراگراف‌هایی تولید کنید که کوتاه باشند و به آسانی در موبایل  قابل خواندن باشد
  • به خوانایی بیشتر محتوای خود با اضافه کردن تصاویر و زیر عنوان کمک کنید
  • سرعت بارگذاری صفحه خود را بررسی کنید
  • شخصی سازی کنید

اهمیت تقویت استراتژی بازاریابی محتوا در این است که بدانید چگونه تیم، ابزار و فرایند کاری‌تان می‌تواند به سمت بهبود تجربه محتوا حرکت کند.

تصاویر جدید و نوظهور بیشتر در ذهن می‌مانند

محتوای بصری چون اینفوگرافی‌ها، موشن‌گرافی‌ها، نقل قول‌های بصری، محتوای ویدیویی و گیف‌ها تجربه خواندن را لذت‌بخش‌تر می‌کند و در رساندن مفهوم، نکات کلیدی و ساده‌تر کردن مفاهیم پیچیده به خواننده کمک شایانی می‌کنند.

محتوای طولانی تولید کنید

اگرچه که خواندن محتوای طولانی گاهی خارج از صبر و حوصله کاربر است، اما از اهمیت آن هنوز کم نشده است. به طور مثال، سایت تولید محتوای  Medium اعلام کرده است که یک محتوای طولانی حدودا باید شامل 1600 کلمه باشد که خواندن آن نیز حدودا هفت دقیقه زمان می‌برد.

نمودار مدت زمان خواندن یک مقاله
تولید محتوای طولانی رتبه شما را ارتقا می‌دهد

دلایل تولید محتوای طولانی در سال 2020 به شرح زیر است:

  • ایجاد اعتماد در خواننده
  • برررسی عمقی و پوشش جزییات موضوعی که دارید روی آن کار می‌کنید
  • نمایش سبک نویسندگی و شخصیت‌تان به بازدیدکننده
  • بهبود سئو
  • افزایش رتبه در نتایج جستجو

نکته: نه اینکه تمامی پست‌های شما محتوایی طولانی داشته باشند، اما تولید محتوایی بیش از 1000 کلمه  در ماه را در استراتژی بازاریابی محتوا بگنجانید.  

بعد از تولید محتوا، آن را با صدای بلند بخوانید

اگرچه که خواندن با صدای بلند شاید برای اطرافیانتان روشی غیرمعقولانه به نظر برسد، اما امکان دارد که گاهی در حین نوشتن تمرکز خود را از دست بدهیم و در رویاهای خود غرق شویم بنابراین، یک راه ساده برای بهبود شرایط هنگام تولید محتوا، خواندن آن متن با صدای بلند است، این کار هم‌زمان قابلیت خواندن و نوشتن را در شما تقویت می‌کند و هم‌چنین، به شما کمک می‌کند تا هرکجا که نوشته‌های‌تان نامفهوم بود را بتوانید برطرف کنید. متنی تولید کنید که طبیعی به نظر برسد و به گفتار روزمره نزدیک‌تر باشد.

سئو خود را هوشمندتر کنید

اکنون زمان آن فرا رسیده است که استراتژی بازاریابی محتوا را با بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو بهبود ببخشیم و استراتژیک‌تر عمل کنیم، با تغییراتی کوچک، تاثیر بزرگی از خود به جای بگذارید.

  • تمرکز خود را روی کلمات کلیدی پر استفاده نگذارید، بلکه بیشتر روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید
  • بیشتر وقت خود را صرف تولید محتوای با کیفیت کنید به جای اینکه فقط روی این تمرکز کنید که چندبار یک کلمه کلیدی را به کار ببرید
  • روی برنامه‌هایی که استفاده از سئو را آسان‌تر می‌کند سرمایه‌گذاری کنید
  • تنها کسب رتبه اول نتایج گوگل یا سرچ گوگل را هدف خود قرار ندهید ؛ بلکه به باکس Feature snippet و  Visual Rankingsیا رتبه‌گیری بصری یعنی توسط محتوای عکس‌ها نیز اهمیت دهید
  • برای افزایش شانس حضور در قسمت جعبه سوال و Feature snippet محتوای محاوره‌ای بیشتری تولید کنید.

گاهی تنها یک گام کوچک تغییرات عمده‌ای در روند کار ایجاد می‌کند. استراتژی بازاریابی محتوا در سال گذشته شرکت‌تان را بررسی کنید و سعی کنید بخش‌هایی را که مانند یک سد، مانع از رسیدن شما به اهدافتان هستند را حذف کنید و با روش‌های بهتر جایگزین کنید.