مجله خبری دیجی دودو – موتورهای جستجو 10 برابر ترافیک بیشتری را برای سایت‌های خرید نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کنند، حال که صحبت از جذب ترافیک شد، باید بدانیم که کدام‌یک از این دو حالت موتورهای جستجو، SEO یا  SEM ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند و کدام‌یک بهتر است و اصلا تفاوت SEO با SEM چیست ؟

تفاوت SEO با SEM ، مزایا و معایب SEO

SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو در اصل یک استراتژی است که با به‌کارگیری فناوری دیجیتال و با کمک نتایج جستجوی ارگانیک به افزایش کیفیت و کمیت وب‌سایت‌تان کمک می‌کند، یعنی ترافیک را از طریق منابع رایگانی چون جستجوی ارگانیک به سمت سایت شما روانه می‌کند. که این امر نیز مستلزم اشراف کامل بر حوزه کلمات کلیدی‌ای است که مشتریان‌تان هنگام جستجو استفاده می‌کنند که البته توجه به تفاوت SEO با SEM و بررسی مزایا و معایب آن‌ها ما را در مسیر انتخاب درست هدایت خواهد کرد.

مزایا

  • هرچه سئو هم‌گام و هم‌جهت با تغییرات روزبه‌روز الگوریتم گوگل پیش برود سئو بهتری خواهید داشت.
  • هرچه سئو بهتر عمل کند، مشتری‌ها می‌توانند سایت‌تان را در بالاترین نقطه صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) پیدا کنند و این برای سایت‌ شما اعتبار و ترافیک بیشتری به همراه خواهد آورد و این تفاوت SEO با SEM در رایگان بودن سئو است و برای کسب‌وکارهایی که در ابتدای راه هستند مفید خواهد بود.
  • سئو به یافتن کلمات کلیدی ویژه و متناسب با هدف مشتری کمک می‌کند، درنتیجه ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما روانه می‌کند.

معایب

  • سئو وقت‌گیر است و انرژی زیادی باید روی آن صرف کنید تا بتوانید به شرایط خوبی برسید و باید هزاران محتوای باکیفیت ایجاد کنید تا بتوانید رتبه بالایی در سرپ گوگل به‌دست بیاورید.
  • یکی دیگر از معایب بهینه سازی موتورهای جستجو وجود رقبایی است که ممکن است همان کلمات کلیدی مشابه شما را استفاده کنند و این یعنی کار را برای شما در گرفتن رتبه در گوگل سخت‌تر می‌کند.
  • تعداد بک‌لینک‌هایی است که وب‌سایت‌تان از وب‌سایت‌‌های دیگر باید دریافت کند، به‌همین‌ دلیل، اهمیت داشتن جستجوگر بک لینک ( Best Backlink Checker. ) ضروری است.

تفاوت SEO با SEM ، مزایا و معایب SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا به اختصارSEM، بر پایه تبلیغات پولی در گوگل استوار است، یعنی با پرداخت هزینه (که انواع و شرایط گوناگون دارد و در مقاله تبلیغات درگوگل به تفصیل به آن پرداخته شده است) می‌توانید در صدر صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید، درست جایی که مشتری‌ها صفحه شما را می‌بینند و روی آن کلیک می‌کنند.

مزایا

  • مزایای بازاریابی موتورهای جستجو در نحوه کنترل تبلیغات است، یعنی می‌توانید عنوان و بدنه محتوای تولید شده را مدیریت کنید و هم‌چنین، می‌توانید تبلیغات متفاوتی را بررسی کنید و از بین آن‌ها هرکدام که بهترین عملکرد در بهینه کردن تبلیغات را داشت را برگزینید.
  • جستجوهای پرداخت شده می‌توانند تصاویر محصولات‌تان را در اختیار مشتری‌ها قراردهند، یعنی به جای خواندن مطالب مورد دلخواه‌شان می‌توانند تصاویر آن‌ها را مشاهده کنند.
  • اگرچه که لازم است برای یک تبلیغ هزینه کنید، اما می‌توانید این هزینه را بر اساس تعداد کلیک یا تعداد تاثیر یا Impressionی که دریافت می‌کنید، می‌توانید مدیریت کنید.

معایب

  • اگر به کمک تبلیغات پولی در SEM به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنید، هزینه آن برای تکرار این مراحل برای شما گران خواهد بود و برای بهبود این وضعیت باید روی محتوا و یا مخاطب هدف خود کار کنید و تغییراتی را روی این دو فاکتور ایجاد کنید.
  • حتی اگر از طریق بازاریابی موتورهای جستجو SEM، به نتایج مطلوب دست یافتید، برای ادامه نیاز مداوم به بودجه خواهید داشت که تفاوت SEO با SEM در بخش مالی یک تفاوت تامل برانگیز خواهد بود.
  • ازآنجایی که تبلیغات پولی شما قابل رویت و در دسترس است، رقبایتان به راحتی می‌توانند از کار شما تقلید کنند و تبلیغات پولی مشابه کار شما ایجاد کنند و ترافیک سایت‌تان را کاهش دهد.

سخن آخر، بعد از بررسی تفاوت SEO با SEM ، انتخاب هرکدام از آن‌ها کاملا به نوع کسب‌وکارتان، اهداف‌تان و استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد و حداقل به عنوان نقطه شروع می‌توان گفت که SEO انتخاب مناسب‌تری است چرا که، از نظر مالی قدرت عمل بیشتری به شما خواهد داد.