مجله خبری دیجی دودو – اهمیت بررسی سئو موبایل، از آنجا سرچشمه گرفت که در سال 2019، گوگل اعلام کرد که ابتدا کیفیت نسخه موبایل را برای رتبه بندی بررسی می‌کند و بعد به سراغ نسخه دسکتاپ آن می‌رود، بنابراین، در دنیای امروز داشتن سایت موبایلی بی عیب و نقص اهمیت ویژه‌ای دارد. تمرکز سئو موبایل بر ایجاد رابط کاربری بی نقص، سرعت بارگذاری صفحه ، تولید محتوایی متناسب با جستجوی کاربران سایت موبایل و نحوه اجرای نسخه موبایل است تا گوگل بتواند به راحتی محتوای سایت موبایل‌تان را ایندکس کند، کاربران را جذب کند و آن‌ها را به مرحله خرید برساند.    

چگونه سئو موبایل را ارتقا دهیم؟

کاربران معمولا کلمات کلیدی‌ متفاوتی را در تلفن همراه نسبت به نسخه دسکتاپ جستجو می‌کنند. بنابراین، فراموش نکنید به گوگل نشان دهید که سایت موبایل شما یوزر فرندلی است.  علاوه‌ بر آن، فراموش نکنید که باید دقیقا همان اطلاعاتی را که برای نسخه دسکتاپ درنظر می‌گیرید را دقیقا روی نسخه موبایل نیز پیاده کنید تا رتبه خوبی دریافت کنید.

ابزار سئو موبایل

برای اینکه دقیقا با ساز وکار کلماتی که کاربران جستجو می‌کنند آشنا شوید و جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بیابید، باید به خوبی با Google Search Console  و Search Analytics آشنا بشوید.

در Search Console نرم‌افزاری به نام URL Inspection وجود دارد که ساز و کار گوگل در نحوه  دیدن و بررسی محتوای سایت موبایل‌تان را نشان می‌دهد. ابزار دیگری در سرچ کنسول گوگل به نام  Mobile Usability وجود دارد که سایت‌های موبایلی را که از قوانین یوزر فرندلی بودن تبعیت نمی‌کنند را نمایش می‌دهد که این راهی برای ارتقا سئو موبایل است، چرا که به شما کمک می‌کند تا مانند آن‌ها عمل نکنید.

طراحی سئو موبایل

عامل دیگری که در ارتقا سئو موبایل اهمیت زیادی دارد، قابلیت اجرایی سایت موبایل است. طراحی خوب سرعت سایت را تسریع می‌کند. درنتیجه، کاربران صفحه شما را ترک نخواهند کرد. طراحی سایت دارای سه مدل است که شامل طراحی واکنشگرا یا Responsive، داینامیک سروینگ (Dynamic Serving) و طراحی سایت مجزاست که از این میان، گوگل طراحی کنشگرا را ترجیح می‌دهد، چرا که تنها یک سایت دارید که با موبایل تطبیق داده می‌شود و تنها یک کد برای آن درنظر گرفته می‌شود، بنابراین پشتیبانی از آن کاری آسان است.

ارتقا سرعت سایت

سرعت سایت عامل مهم در نگه داشتن کاربر است و عواملی چون،  استفاده کمتر از تصاویر، بهینه سازی تصاویر، سرمایه‌گذاری در بخش  Hosting و مانند آن در ارتقا سرعت سایت موثر خواهند بود.

بهینه سازی جستجوی محلی

ازآنجایی‌که، تلفن همراه عضو جدانشدنی ماست، طی تحقیقی که توسط گوگل صورت گرفت، مشخص شد که 76% بازدیدکنندگان نسخه سایت موبایل به جستجوی محلی در اطراف خود می‌پردازند که از این میزان 28% آن‌ها به خرید منجر می‌شود، بنابراین، باید روی سئو محلی کار کرد و آن را به کمک تولید محتوایی محلی، ساخت لینک‌های محلی و… ارتقا داد.

از AMP استفاده کنید

AMP که مخفف Accelerated Mobile Pages است، توسط گوگل و به منظور بهبود سرعت صفحه به دنیا معرفی شد تا سایت‌های استاندارد را قدرتمندتر از گذشته کند و راهی برای ایجاد صفحات با سرعت بالا، سرعت بارگذاری خوب و اولویت دادن به تجربه کاربری را فراهم ‌کند.  

تنظیم محتوای موبایل

ازآنجایی‌که، صفحه موبایل کوچک است و تنها بخشی از صفحه و متن تولید شده دیده می‌شود و کاربر مدام مجبور است که صفحه را بالا و پایین کند، بنابراین محتوای تولید شده باید به گونه‌ای بسیار ساده باشد که کاربر آن را تا انتها بخواند. بنابراین، از جمله‌های طولانی استفاده نکنید، پاراگراف‌ها را در حد 4 خط درنظر بگیرید و غالبا از لیست‌ها و عناوین استفاده کنید و در انتها متن تولید شده خود را در تلفن همراه بررسی کنید و نواقص آن را برطرف کنید.

انتخاب متا دیسکریپشن و عنوان مناسب

گوگل توضیحات کمتری را در نسخه دسکتاپ نسبت به نسخه موبایل نشان می‌دهد. بنابراین، اگر متا دیسکریپشن و عنوان شما بیش از اندازه بلند باشد، در صفحه موبایل کوتاه می‌شود و دیده نمی‌شود، بنابراین در اسنیپت یوست وردپرس مدام هر دو شرایط دسکتاپ و موبایل را باهم بررسی کنید تا به نتیجه  مطلوب دست یابید.

ازآنجایی‌که، تکنولوژی و قوانین وابسته به آن دائما درحال تغییر و توسعه است، بنابراین بررسی سئو موبایل کاری است که دائما باید به آن پرداخت تا همیشه در رتبه بندی‌های گوگل قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید