مجله خبری دیجی دودو – گوگل در 22 ژانویه اعلام کرد که می‌خواهد تغییراتی را در نحوه نمایش feature snippet ایجاد کند. تغییرات جدید feature snippet، شامل حذف صفحه وبی است که در feature snippet  در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و برای بار دوم نیز نمایش داده می‌شده است، درحالی‌که قبل از این تغییرات، وب‌سایتی که به feature snippet  الحاق می‌شد در جستجوی ارگانیک نیز می‌توانست حضور داشته باشد و علاوه بر رتبه صفری که از طرف گوگل به feature snippet اختصاص داده می‌شد، بسته به جایگاهش در سرپ گوگل، آن رتبه را نیز به خود اختصاص دهد و دو فضا را اشغال کند و حضور وب‌سایتی دیگر را  در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل گویی محدودتر کند. که این خبر خوبی برای صفحاتی است که رتبه 11 را دریافت کرده‌اند و با این تغییرات یک پله به بالاتر ارتقا پیدا خواهند کرد و در صفحه اول قرار خواهند گرفت.

برای درک بهتر تغییرات جدید feature snippet می‌توانید به تصاویر زیر که قبل و بعد از تغییرات اعمال شده است، توجه کنید.

تغییرات جدید feature snippet
تغییرات جدید feature snippet ومقایسه قبل و بعد از آن

گوگل تغییرات جدید دیگری را نیز در ظاهر جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی انجام داده است که در مقاله‌ای با نام تغییرات ظاهری نتایج گوگل در ژانویه ۲۰۲۰ در وب‌سایت دیجی‌دودو می‌توانید مطالعه بفرمایید.

تغییرات جدید feature snippet و اثرش بر رتبه‌بندی گوگل

بعد از اعمال تغییرات جدید گوگل در این حوزه، گمانه‌زنی‌های بسیاری انجام شد و افراد بسیاری نگران بودند که چه اتفاقی برای ترافیک و رتبه وب‌سایت‌شان پیش خواهد آمد، آیا تمام زحماتشان بر باد خواهد رفت یا خیر؟ آیا با حذف شدن برای دومین بار در سرچ گوگل نرخ کلیک آن‌ها کاهش خواهد یافت؟

به همین جهت، مطالعات پژوهشی در دو شاخه در این حوزه انجام شد، که به فرم زیر است:

حذف لیست چندگانه از صفحه اول

وب‌سایت SeoClarity  موقعیت رتبه وب‌سایتی که به feature snippet الحاق شده بود را به همراه حدودا 250000 کلمه کلیدی که در شکل‌گیری feature snippet نقش داشته‌اند را در 22 ژانویه سال 2020 مورد بررسی قرار داده است، که نتایج آن را بررسی خواهیم کرد.

  1. 87% کلمات کلیدی لیستی تکراری در 10 جستجوی اول گوگل داشته‌اند.
  2. 28% صفحات یا URLها که در feature snippet بودند در جستجوی ارگانیک نیز  حضور داشتند و موقعیت دومی را نیز در اختیار داشتند.
  3. درکل، 60% صفحاتی که در feature snippet بودند، جایگاه یک تا سوم صفحه نتایج جستجوی گوگل را نیز اشغال کرده بودند.
Ranking بار دوم Feature Snippet
Ranking بار دوم Feature Snippet

تغییرات جدید feature snippet و پیامد آن در میزان ترافیک

برای اینکه بتوانیم  تاثیرتغییرات جدید feature snippet در ترافیک  را بررسی کنیم، مقایسه‌ای را در تاریخ‌های مختلف مانند 15ام تا 16ام ژانویه و 22ام تا 23ام ژانویه انجام دادیم تا میزان تغییرات را ببینیم، اما صفحات و کلمات کلیدی‌ای را مورد بررسی قرار دادیم که شرایط فوق را داشته باشند، بیش از 2500 بار جستجو شده باشند، صفحات بررسی شده ترافیک طبیعی (ارگانیک) ثابتی باید داشته باشد و URLی که در feature snippet قرار می‌گیرد باید برای مدت 14 روز در این قسمت نمایش داده شده باشد.

آنچه که در این مسیر به‌دست آوردیم به شرح زیر است:

  1. صنعت خودرو: از نظر آماری برای کلمات کلیدی‌ای که حاوی اطلاعات در این حوزه هستند و به صورت پاراگراف در feature snippet به نمایش در می‌آیند، هیچ تغییری در ترافیک مشاهده نشد.
  2. صنعت خودرو: افزایش جزئی در ترافیک کلمات کلیدی در این حوزه که به صورت لیست در feature snippet به نمایش در می‌آیند، مشاهده شد که از نظر آماری تغییراتی قابل توجه به حساب نمی‌آیند.
  3. صنعت گردشگری: با بررسی کلمات کلیدی و به فرم‌های مختلف در feature snippet هیچ تغییری در ترافیک نسبت به قبل مشاهده نشد.
  4. بخش دارایی: اگرچه که کاهش جزئی در تاریخ 15ام به 16ام ژانویه یعنی قبل از اعمال تغییرات جدید feature snippet رخ داده بود؛ اما تغییری در 22ام به 23ام ژانویه حس نشد.
  5. صنعت الکترونیک: هیچ تغییری برای هیچ نوع فرمتی در feature snippet رخ نداده است.

سخن پایانی، اگرچه که تغییرات جدید feature snippet برای همه امری نگران کننده بود اما طبق تحقیقات تاثیری بر ترافیک وب‌سایت‌ها و رتبه آن‌ها نگذاشت و برای اینکه درک کاملی از تغییرات اعمال شده داشته باشید می‌توانید  داده‌های خود را پی‌درپی رصد کنید تا دقیقا ببینید که چه چیزی با این به‌روز رسانی تغییر کرده است.   

ترجمه آزادی از مقاله Featured Snippet Update: Reporting, Traffic, and Tactical Implications