نباید‌ها قسمت اول

مجله خبری دیجی دودو – شبکه‎های اجتماعی SOCIAL MEDIA  ابزاری برای قدرت‌نمایی برندهاست؛ اما می‌تواند با یک اشتباه کوچک باعث ضرر شما شود. برای مثال به اسنپ‌چت توجه کنید. در سال 2018 اسنپ‌چت بازی به نام   WOULD YOU RATHER  بنیان گذاشت،  یکی از سوالات این بازی بدین‌شرح بود : آیا دوست دارید به صورت ریانا سیلی بزنید یا کریس براوون را نیشگون بگیرید؟

نتیجه این سوال احمقانه، خشم عمومی، تبلیغ خشونت خانگی و ضرر 80 میلیون دلاری اسنپ‌چت شد.  درست است این یک تبلیغ منفی است اما می‌دانستید تعداد دیگری خطای نامحسوس در شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند باعث ضرر یک برند شود؟ حالا به لیست “هرگز انجام ندهید” سری بزنیم.

از آخرین ترند‌ها تبعیت کردن

در سال 2016 “وندی” پستی در ستایش لباس قورباغه پپه در شبکه‎های اجتماعی گذاشت؛ اما هرگز تصور این‌را نمی‌کرد که اخیرا کارتون بانمک قورباغه نماد نژاد‌پرستی و برتری سفید‌پوستان شده است. برای جلوگیری از این اشتباه وندی باید از قبل یک سرچ کوچک در باب قورباغه می‌کرد. پس آخرین اخبار گاهی آن‌قدر به روز هستند که شما از اطلاعات آن جا می‌مانید و ممکن است مخاطب را دچار سوتفاهم کنید.

تبعیت برندها از ترند ها

محتوای خشن و بی‌احساس

در شبکه‎های اجتماعی با‌مزه و خنده‌دار باشید اما از جوک‌های سرد با محتوای خشن دوری کنید. همه ما به خاطر داریم yanny  در یک کلیپ  صوتی مدیر توئیتر هوایی ایالات متحده این فاجعه را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

نوشتن محتوای بی احساس

قاطی کردن حساب شخصی و کاری

خیلی مهم است که پست‌های جذاب و سرگرم‌کننده را منتشر کنید اما هرگز نباید عکس‌های شخصی خود از یک نهار خانوادگی را در اکانت کاری‌تان منتشر کنید. حرفه‌ای نیست که بین اکانت کاری و شخصی خودتان در شبکه‎های اجتماعی تفاوت قائل نشوید.

عصبانی شدن از کامنت منفی

وقتی برندتان رشد می‌کند به طور طبیعی در شبکه‏‎های اجتماعی هم کامنت منفی دریافت می‌کنید و هم مثبت، همان‌طور که در مقاله بررسی آنلاین Online review گفتیم حتی کامنت منفی گاهی باعث اعتماد به برندتان می‌شود. به‌جای عصبانیت، در فکر رفع مشکل باشید تا نقاط قوت‌تان را در آینده افزایش دهید. به شکایت یک مشتری در فیس‌بوک toblernoes نگاه کنید که از کیفیت اخیر محصول شکایت کرده بود و در جواب به جای پاک کردن کامنت، مدیر صفحه در پی رفع مشکل و نظر‌خواهی بیشتر از مشتری است.

ادیت نکردن مطالب

قبل از پست کردن مطالب خود در شبکه‎های اجتماعی به دقت آن‌را بخوانید که متوجه غلط‌های مهم دستوری و نگارشی باشید. شاید تصور کنید شما کت و شلوار می‌فروشید و زیر‌نویس یک پست چندان مهم نیست اما در هر زبانی رعایت دستور‌های نگارشی ابتدایی‌ترین ارکان حرفه‌ای بودن است.

نپذیرفتن خطا

همه ما شنیده‌ایم که انسان خطاپذیر است اما مغرورانه بر سر یک پا ایستاده‌ایم که امکان ندارد خطا کنیم. وقتی خطایی مرتکب شدید خودتان در ابتدا به آن بپردازید حتی می‌توانید آن را با طنز، خاطر نشان کنید یا عذرخواهی عمومی کنید. یکی از راه‌های حرفه‌ای بودن همین است که خطاهای‌تان را بپذیرید و جبران کنید.

پست در مواقع غیر لازم

می‌توانید در شبکه‎های اجتماعی شخصی خود هر وقت حس و حال نوشتن داشتید پست بگذارید اما در حساب کاری این‌چنین نیست. اگر به‎مقدار لازم پست نکنید و آن را به تاخیر بیندازید از چشم‌ها غایب خواهید بود.  دستورالعمل پیشنهادی برای پست‌های لینکدین تا 20 پست در ماه، توئیتر 5 تا 10 توئیت  در روز و پینترست 5 تا 30 پست در روز است.

مردم را از سر وا کردن

فراموش نکنید شما رسالتی انسانی نیز در این دنیا دارید. ماهی‌گیری را به مردم بیاموزید. ماموریت شما تنها ارتقا شغل شما و فروش محصولات نیست. همگان به راحتی این موضوع را در می‌یابند. برای جیب مشتریان کیسه ندوزید. گاهی لازم است مطالب مهم روزانه را که به کمک زندگی مشتریان می‌آید در شبکه‎های اجتماعی منتشر کنید. از استوری و لایو‌های آموزنده غافل نشوید. الهام بخش زندگی مردم باشید و به آنها روش درست زندگی را بیاموزید.

نادیده گرفتن کامنت

درگیر شدن با مخاطب در پست‌ها یکی از راه‌های ارتباط برقرار کردن با مخاطب در شبکه‎های اجتماعی است. وقتی یکی از فالو‌رهاي‌تان كامنت مي‌گذارد آن را ناديده نگيريد و جواب بدهيد.

مردم را با كامنت‌هايتان جذب كنيد و با جمله “مرسي از نظر‌تان”  آنها را از سر وا نکنید.

دوستانه جواب بدهید اما حرفه‌ای باشید. هدف شما باید رضایت مشتری باشد پس امید بخش و کمک کننده باشید.

محدود کردن خودتان

خودتان را شبکه‎های اجتماعی خاص محدود نکنید. فیس‌بوک با بیش از دو میلیارد کاربر، مادر تمام شبکه‌های اجتماعی شده است اما نباید از شبکه‌های دیگر غافل شوید. لینکدین 660 میلیون کاربر و پینترست 322 میلیون کاربر فعال دارد و مشتری‌های شما در هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی منتظرند.