مجله خبری دیجی دودو – سئو نمرده است؛ اما همیشه در طول زمان با تغییر الگوریتم گوگل (که روزانه بیش از 9 الگوریتم در گوگل در روز تغییر می‌کند) در حال تغییر بوده است. در گذشته نه چندان دور، شبکه‌های اجتماعی محلی برای کشف کردن کالا وخدمات بود و موتور جستجوی گوگل جایی برای خرید کردن؛ اما اکنون این جایگاه تغییر کرده است و گوگل محلی برای جستجو و کشف و شهود و ارائه پاسخ (بدون ورود به سایت) شده است و از زمانی که گوگل شروع به پاسخگویی کرد، فراخوان عمل به شدت کاهش یافت و این خود نگرانی را در نحوه رتبه بندی گوگل در افراد به وجود آورد.

رتبه بندی گوگل و پاسخ در گوگل
رتبه بندی گوگل و پاسخ در گوگل

اما نه تنها سئو نمرده است؛ بلکه برعکس، معیارهای آن دچار تحول شده است. یعنی آنچه تغییر کرده است نحوه استفاده از گوگل چه برای جستجوی ارگانیک و چه تبلیغات در گوگل است. که می‌توان نمونه دیگر رتبه بندی گوگل و نحوه تغییر استفاده از گوگل را در نحوه ارائه محصولات  Olay، ارائه دهنده‌ی محصولات مراقبت پوستی، دید که با تغییر استراتژی خود به موفقیت عظیمی دست یافت.

گوگل یک موتور discovery شد
گوگل یک موتور discovery شد

این‌بار Olay به جای ارائه تبلیغاتی که مستقیما محصولاتشان را به فروش می‌رساند و به مشتری فشار وارد می‌کرد تا حتما محصولاتشان را تهیه کنند، از جنبه آموزشی وارد شد و با این روش توانست نرخ کلیک را تا 87% افزایش دهد، نرخ پرداخت به ازای هر کلیک را 30% کاهش دهد و نرخ تبدیل را تا 100% همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید افزایش بدهد.    

 رتبه‌ بندی گوگل و تجربه کاربری

تمرکز اصلی الگوریتم گوگل روی بک‌لینک‌ها، تراکم کلمه کلیدی و یا عوامل دیگر سئو نیست، بلکه تمرکز آن روی تجربه کاربری است. یعنی اگر درون یک سایت هزاران بک‌لینک وجود داشته باشد اما کاربران هیچ علاقه‌ای به آن سایت نشان ندهند، این سایت در طولانی مدت رتبه خوبی به‌دست نخواهد آورد. برای روشن‌تر شدن این موضوع به مطالعه موردی این عبارت ” Best Grilled Steaks” در تصویر فوق توجه کنید تا بیشتر به اهمیت تجربه کاربری پی ببرید.

رتبه بندی گوگل و تجربه کاربری
رتبه بندی گوگل و تجربه کاربری

Rand Fishkin، مدیرعامل و بنیانگذار SEOmoz، از کاربران خواست تا در گام اول این عبارت “Best Grilled Steaks” را در گوگل جستجو کنند، سپس، روی اولین سایت نمایش داده شده در سرپ (SERP) گوگل کلیک کنند ولی سریع صفحه را ترک کنند و در گام سوم از کاربران خواست تا به وب‌سایتی که در رتبه چهارم قرار گرفته بود مراجعه کنند و زمان بیشتری را در این وب‌سایت سپری کنند.

تاثیر کاربر و رتبه‌بندی گوگل
تاثیر کاربر و رتبه‌بندی گوگل

در عرض 70 دقیقه، با نتیجه شگفت‌انگیزی روبرو شدند، وب‌سایتی که در رتبه چهارم قرار داشت به جایگاه اول صعود کرد و این قدرت تجربه کاربری را نسبت به سایر المان‌ها نشان می‌داد. که در تصاویر زیر می‌توانید این تغییرات را ببینید و این نشان می‌دهد که تا چه میزان کاربر رتبه‌بندی گوگل را تعیین می‌کند.

رتبه بندی گوگل و تک بعدی نبودن آن

گوگل می‌داند که کاربران ساعت‌ها از دستگاه تلفن همراه و سایر سایت‌ها و برنامه‌هایی که تحت کنترل او نیستند نیز استفاده می‌کنند بنابراین، هنگام بررسی نکات کلیدی در رتبه‌ بندی گوگل  تنها داده‌های برآمده از محصولات خود را در نظر نمی‌گیرد؛ بلکه داده‌های شبکه‌های اجتماعی را نیز جمع‌آوری می‌کند تا به بهبود نتایج خود کمک کند.

استفاده از وب‌سایت‌های اجتماعی نه تنها باعث ایندکس شدن سایت‌تان می‌شود؛ بلکه برندینگ را نیز برای کسب‌وکارتان به همراه می‌آورد که غیر مستقیم باعث افزایش رتبه بندی گوگل می‌شود.

گوگل عاشق برندها است

برندها راه حل مشکل هستند نه  خود مشکل و به کمک برندها خوب‌ها از بدها متمایز می‌شوند.

Eric Schmidt، مدیرعامل سابق گوگل

برای روشن شدن این مطلب، به بررسی موردی در این زمینه می‌پردازیم. این‌بار در مورد عبارت، ” Men’s Running Shoes” گوگل کردیم و همانطور که قابل رویت است، پیشنهاد گوگل بر برندهایی چون آدیداس، تایک و آسیکس می‌چرخید، همزمان با رشد برندتان خواهید دید که رتبه بندی گوگل برای برندتان نیز رشد خواهد کرد.

گوگل عاشق برندها است.
گوگل عاشق برندها است.

نکته: اگر می‌خواهید برندی را خلق کنید، بهتر است روی مقاله‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نیز وقت صرف کنید تا در این مسیر موفق شوید.

بر حوزه کاری خود تمرکز کنید

توضیح در این حیطه را با یک مثال شروع می‌کنیم، وب‌سایت About.com در طول زمان و به دلایل ذیل درحال از بین رفتن بود:

  • این وب‌سایت فقط بر روی یک موضوع تمرکز نمی‌کرد و در واقع همه چیز را تحت پوشش قرار می‌داد و به قولی در هر زمینه‌ای دست داشت.
  • محتوایی متوسط تولید می‌کرد که خیلی سطحی به بررسی یک موضوع می‌پرداخت و عمق مطالب را کنکاش نمی‌کرد.
  • محتوایی بسیار زیادی تولید می‌کرد که مورد توجه کاربران قرار نمی‌گرفت و هیچ‌کس توجهی به خواندن آن‌ها نمی‌کرد.

اما تصمیم گرفتند تا دوباره برندشان را با عنوان Dotdash احیا کنند تا بتوانند در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند بنابراین، محتوای خود را در شش دسته‌بندی مشخص قرار دادند؛ اما در این مسیر دریافتند که خیلی از مقاله‌های تولید شده در وب‌سایت‌شان را باید حذف کنند، چرا که در این دسته‌بندی جدید جای نمی‌گیرد.

تمرکز بر niche
تمرکز بر niche

با حذف محتوای نامرتبط و دسته‌بندی‌ها توانستند رتبه بندی خود در گوگل را ارتقا بدهند، چرا که برای خوب عمل کردن در سئو و در دنیای امروز باید روی یک زمینه در کار تمرکز کرد تا موفق شد.

رتبه بندی گوگل و شخصی‌سازی آینده

آیا هرگز به این توجه کرده‌اید که زمانی که عبارتی را جستجو می‌کنید، نتایج به‌دست آمده برای شما با نتایج به‌دست آمده برای همان کلمه کلیدی برای دوستان‌تان متفاوت است؟ دلیل آن این است که گوگل تلاش می‌کند تا نتایج را برای شما شخصی‌سازی کند. گوگل با کمک داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، متناسب با علاقه‌مندی‌های شما نتایج را به شما نشان می‌دهد.

اگر تجربه خود را برای هر کاربر شخصی‌سازی کنید، در طولانی مدت می‌توانید هم رتبه بندی گوگل را برای سایت‌تان ارتقا دهید و هم معیارها و توقعات کاربر را نسبت به خود افزایش می‌دهید.

سخن آخر، سئو نمرده است؛ بلکه دائما در حال تغییر است بنابراین، برای رتبه بندی گوگل نیز باید با این تغییرات هم‌مسیر و هم‌گام شد تا به نتیجه مطلوب دست یافت، در غیر اینصورت کسب‌وکارتان مانند آنچه در بالا به آن اشاره شد ممکن است دچار شکست بشود.   

ترجمه آزادی از مقاله آقای Neil Patel, با نام ?Is SEO Dead