مجله خبری دیجی دودو – امکانات جدید صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP)، مانند تبلیغات پولی (Paid Ads)، عناصر رسانه ، Feature Snippetها (اسنیپت شاخص) و هم‌چنین، گراف دانش گوگل گوی سبقت را در فراهم کردن پاسخ سریع، Zero-click searches ، برای کاربر نسبت به موقعیت‌های برتر سرپ ربوده‌اند، یعنی اگرچه که تجربه خوبی چون صرفه جویی در زمان و رسیدن به پاسخ سوال با کمترین تلاش را برای کاربر رقم زدند؛ اما باعث شدند که نرخ کلیک روی نتایج جستجوی عباراتی چون تبدیل نرخ ارز، تبدیل محدوده‌های زمانی، معنی کلمات و هم‌چنین سوال‌هایی چون چگونه یا “ How to x” کاهش پیدا کند یا کلا روی جستارهای وابسته به این عبارات کلیکی روی ندهد.

در حقیقت، این پدیده در سرپ گوگل نه‌تنها روی سئو بلکه روی برندها و تولیدکنندگان محتوا نیز اثر گذاشته است، چرا که محتوای تولید شده در این شاخه با ایمپرشن و نرخ کلیک (CTR) کمتر و پیامد آن ترافیک کمتر مواجه شده است و هم‌چنین، سئوکارانی که ترافیک سایت خود را از طریق جستجوی ارگانیک به‌دست می‌آورند نیز دچار مشکل شده‌اند. در ادامه به بررسی چالش‌ها و راه حل‌های Zero-click searches خواهیم پرداخت.

ماهیت Zero-click searches چیست؟

Zero-click searches در سرپ گوگل دقیقا جایی است که پاسخ سوال کاربر به‌طور مستقیم و بدون اینکه روی لینکی در سرپ کلیک کند و در بالای نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود و ازآنجایی‌که، امروزه کاربرها بیشتر به‌دنبال پاسخی کوتاه و در عین حال کاربردی هستند، استفاده از Zero-click searches در موبایل‌ها و جستجوهای صوتی بسیار رایج است.

Zero-click search و نمایش زمان
Zero-click search و نمایش زمان

نمونه‌هایی از Zero-click searches شامل موارد ذیل است:

  • جستجوهای مبتنی بر تاریخ: عبارات جستجو شده مربوط به تاریخ، زمان، تبدیل مناطق زمانی، تبدیل ارز، سن و نام افراد و محصولات و مانند آن را شامل می‌شود.
  • جستجوی مرتبط با یافتن معنی کلمات یا دایره‌المعارف‌ها: عبارت‌هایی مربوط به “What is,یا چه چیزی” یا “معنی … ”  و مانند آن را شامل می‌شود.
  • جستجویی در رابطه به نقشه و مسیریابی: عبارت جستجوی محلی مانند “نزدیک من”، ” رستوران گیاه‌خواران” و مانند آن را شامل می‌شود.

طی تحقیقات انجام شده، در طی دو سال گذشته با پیشرفت در قسمت Zero-click searches   34.4 درصد از کل نتایج جستجو در دسکتاپ هیچ کلیکی را به خود اختصاص نداده‌اند و این میزان برای موبایل برابر با 62.5 درصد است.

Zero-click search و کاهش کلیک
Zero-click search و کاهش کلیک

Zero-click searches و نحوه دریافت کلیک

با وجود ویژگی جدید سرپ، Zero-click searches ، متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا باید استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کنند و همچنین، خود را با شرایط جدید وفق بدهند تا بتوانند در این رقابت هم‌چنان در صدر توجه کاربران و گوگل باقی بمانند. اما ناگفته نماند که هدف اصلی سئو تغییر نکرده است و آن حضور در صفحه اول و دریافت بالاترین رتبه در سرپ است، که در ادامه سه استراتژی اساسی که به شما در این مسیر کمک خواهد کرد را معرفی خواهیم کرد:

  • هنگامی که می‌خواهید تصمیم بگیرید که از چه کلمات کلیدی‌ای استفاده کنید، معیارهای به‌دست آوردن کلیک را نیز در نظر بگیرید.
  • برای حضور در صفحه اول (سرپ گوگل)، از استراتژی On-SERP (استراتژی بهینه‌سازی کل صفحه اول ) کمک بگیرید.
  • محتوای خود را بهینه‌سازی کنید تا در Feature Snippet قرار بگیرد و به عبارتی Zero-click searchesرا ببرد.

رفتار نرخ کلیک (CTR)

ازآنجایی که Zero-click searches  باعث کاهش کلیک در جستجوی ارگانیک می‌شود، خیلی از ابزارهای سئو از معیارهای نرخ کلیک (CTR) استفاده می‌کنند و این در حالی است که Ahref از معیار CPS (کلیک به‌ازای هر جستجو) استفاده می‌کند که CPS، روشی برای برآورد پتانسیل وجود ترافیک نسبت به حجم ترافیک در یک جستجوی ساده است و از نظر Ahref ، CPS باید یکی از معیارهای اصلی در انتخاب کلمه کلیدی باشد تا با کمک آن بتوان تشخیص داد که کدام کلمه کلیدی دارای پتانسیل جذب ترافیک بیشتری است و به بازگشت سرمایه یاROI منجر می‌شود.

بهینه‌سازی Feature Snippet

حضور در Feature Snippet بسیار مهم است چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید ترافیک بیشتری را بدون تولید محتوای جدید یا استفاده از بک لینک‌ها جذب کنید و به اصطلاح در Zero-click searches قرار بگیرید ؛ اما برای حضور در آن قطعا باید در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید که Ahref اعلام کرد که گوگل در حال حاضر Feature Snippet را تنها برای 12 درصد کل جستجوهای انجام شده، نمایش می‌دهد.

 موبایل vs دسکتاپ
موبایل vs دسکتاپ

بنابراین، برای رتبه گرفتن در Feature Snippet ابتدا این سه گام را بررسی کنید:

  • گزارشی بر مبنای کلمات کلیدی مرتبط که در رتبه بندی سهیم‌اند تهیه کنید.
  • لیست جستجوی خود را با توجه به کلمات کلیدی که در رتبه بندی یک تا ده سرپ قرار می‌گیرند، فیلتر کنید.
  • لیست جستجوی خود را به کلمات کلیدی که در حال حاضر Feature Snippet را نشان می‌دهند ، محدود کنید.

موفقیت دربخش معانی کلمات در Zero-click searches   

اگر کلمه کلیدی موردنظر شما درباره توضیح یا معنی یک عبارت باشد بنابراین، احتمالا متن خود را با عبارت ” X یعنی …” شروع خواهید کرد تا بتوانید پاسخی مختصر ارائه بدهید البته می‌توانید در ادامه مطالب بیشتری را به آن اضافه کنید؛ اما بهتر است از ساختار هرمی معکوس (قسمت مهم در بالاترین نقطه و نکات عمومی و کم‌اهمیت در انتهای مقاله قرار می‌گیرند) که ژورنالیست‌ها استفاده می‌کنند، بهره ببرید. این استراتژی بهترین راه برای به‌دست آوردن پاسخ به سوال “آن چیست یا What is” است.

موفقیت در بخش لیست‌ها و جداول در Zero-click searches  

جداول یکی از بهترین گزینه‌ها در به نمایش در آوردن عباراتی هستند که رقابت در آن‌ها بیشتر است ازآنجایی‌که، پست‌هایی که در قالب لیست و جداول هستند راهنمایی گام‌به‌گام ارائه می‌دهند بهتر می‌توانند پاسخ عبارت‌های جستجو شده و مرتبط با ” چرا یا Why” و ” چگونه یا How to” را فراهم کنند. Feature Snippetها تنها جستارهای مرتبط با زمان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند؛ بلکه جستجوهای پیچیده‌تری چون ” apple pie recipe ” را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

Feature Snippet
Feature Snippet

Structured Data را در به‌روزرسانی محتوای‌تان بگنجانید

اگرچه که اضافه کردن یک اسکیما به قسمت پاسخ احتمال رتبه بندی را برای‌ سایت شما افزایش نمی‌دهد؛ اما به گوگل کمک می‌کند تا ماهیت محتوای تولید شده توسط شما را بهتر درک کند.

چگونه در بخش تصویر موفق شوید

احتمالا متوجه شده باشید که عکس و متن از وب‌سایت‌های مختلفی انتخاب شده است بنابراین، برای اینکه عکس مورد نظرتان دیده شود، مستقیما عکسی که حاوی Alt Tag است را زیر پاراگراف، لیست و یا جدول قرار دهید. 

امروزه استفاده از جستجوی صوتی بیشتر شده است و هم‌چنین، میزان استفاده از دستگاه تلفن همراه نیز نسبت به دسکتاپ‌ها پیشی گرفته است و همه این‌ها یعنی رفتار کاربرها تغییر کرده است بنابراین، برای تسلط بر سئو در آینده Zero-click searches   مانند گوگل که خود را با تغییرات به‌وجود آمده در نحوه جستجو تطابق داده است، باید تطبیق دهید.