مجله خبری دیجی دودو – Rich Results حالت ویژه‌ای از نتایج جستجو است که به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که هر قسمت‌ سایت‌تان به چه معنا است و هدف آن فراهم کردن پاسخ سریع برای آنچه کاربران در ذهن دارند، اطلاع رسانی و جذب آن‌ها برای کلیک کردن روی آن لینک در نتایج جستجوی گوگل است.   

امروزه نتایج جستجو برخلاف گذشته که شکل ساده‌ای داشت، مخصوصا برای موبایل‌ها، بسیار متفاوت‌تر از گذشته به‌نظر می‌رسد، یعنی نتایج جستجو بسته به آنچه مدنظر کاربر است، اطلاعات بیشتری مانند لینک‌ها، محتوای غنی چه محتوای بصری چه محتوایی Action-oriented (عمل محور) را ارائه می‌دهند. این نتایج می‌تواند از دستور آشپزی گرفته تا ساعت پرواز و مانند آن باشد، ازآنجایی‌که Rich Results در رتبه صفر قرار دارد بنابراین،  حضور یافتن در آن به عنوان یک پاداش تلقی می‌شود.

ارائه محصول وsnippet غنی
ارائه محصول وsnippet غنی

نگاهی دقیق‌تر به Rich Results

 Rich Results اصطلاحی است که موتورهای جستجو برای قسمتی از نتایج جستجو که به فرم ویژه‌ای ارائه می‌شود، استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو همواره در تلاشند تا بهترین و سریع‌ترین پاسخ را برای کاربر فراهم کنند، به همین دلیل، شما بسته به آنچه جستجو می‌کنید پاسخی را دریافت خواهید کرد.

 به طور مثال، اگر شما به دنبال یک محصول باشید، نتایج نمایش داده شده برای شما شامل موجود بودن آن محصول در اطراف شما و یا نظرات کاربران راجع به آن محصول خواهد بود، درحالی‌که اگر شما به طور مثال در موبایل خود، در مورد پربیننده‌ترین فیلم اخیر جستجو کنید، آنچه برای شما نمایش داده خواهد شامل مکان سینما، ساعت پخش و یا حتی رزرو بلیط برای سانس مورد نظر شما خواهد بود.

Rich Results و موبایل
Rich Results و موبایل

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع نتایج جستجوی دسکتاپ را برای محصولی آمریکایی به‌نام Fender American Professional Precision Bass  بررسی کردیم که اطلاعات ذیل در نتایج جستجو مشاهده شد.

  • بررسی و نظرات ارائه شده در مورد فایل ویدیویی آن محصول
  • یک پنل پشتیبانی برای خرید آنلاین محصول نام‌ برده
  • نظرات کاربران
  • ارائه Snippetی قوی در جستجوی ارگانیک برای لیست محصولات
  • موقعیت مکانی اطراف شما که می‌توانید آن محصول را تهیه کنید
  • بررسی اجمالی آن محصول با سایر محصولات مشابه
  • جستجوهای مرتبط
Rich Results و ارائه محصول
Rich Results و ارائه محصول

فواید Rich Results برای سئو

اگرچه که اضافه کردن structured data به‌طور مستقیم در رتبه‌بندی تاثیرگذار نیست ولی قبل از آن، برای اینکه بتوانید شانس قرارگرفتن در Rich Results را افزایش دهید، ابتدا باید structured data را که در Schema.org قرار دارد را به سایت خود اضافه کنید که این امر به روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر خواهد بود.  

البته، گاهی اوقات حتی بدون داشتن structured data در سایت‌تان نیز می‌توانید در Rich Results حضور پیدا کنید،  حضور در Rich Results باعث بیشتر دیده شدن سایت‌تان در نتایج جستجو خواهد شد و موتورهای جستجو سایت‌تان را بهتر درک می‌کنند بنابراین، به نحو بهتری می‌توانند سایت‌تان را به نمایش دربیاورند در نتیجه، نرخ کلیک بیشتر (CTR)، ترافیک بیشتر، فروش بیشتر، مشتری بیشتر ونتایج بهتری را برای سایت‌تان به‌همراه خواهند آورد و با این کار گویا تافته جدا بافته خواهید شد و توجه کاربران را به سمت خود جلب خواهید کرد، علاوه‌برآن، در صورت خوب بودن سطح Snippets، میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش خواهد داد.  

نکته: فراموش نکنید که فرآیند حضور در Rich Results کاملا به موتورهای جستجو بستگی دارد و گارانتی برای آن، با وجود رعایت نکات اشاره شده، وجود ندارد.

انواع Rich Results

دوره و زمانه عوض شده است و برخلاف گذشته که اضافه کردن این داده‌ها به Rich Results کار دشواری محسوب می‌شد، امروزه Yoast SEO گام بزرگی را در راحت‌تر کردن این مسیر انجام داده است که در ادامه به بررسی این داده‌ها می‌پردازیم:  

محصولات (products)

محصولات‌تان را با Schema.org/Product علامت‌گذاری کنید تا بتوانید Rich Results را برای نتایج جستجوی خود به‌دست بیاورید، به‌طوری‌که، می‌توانید نتایج جستجوی محصولات خود را با رتبه‌دهی، قیمت‌گذاری و موجود بودن آن کالا بهبود ببخشید.

بررسی نظرات و رتبه بندی (Reviews and Rating)

با استفاده از Schema.org/Review می‌توانید نظرات و رتبه دهی کاربران را به محصولات خود در وب‌سایت‌تان اضافه کنید، توجه کنید که بخش نظرات برای بازدیدکنندگان سایت‌تان قابل رویت باشد،  در نتیجه، موتورهای جستجو نظرات و رتبه‌ دهی کاربران را بررسی می‌کنند و امکان دارد آن را به نتایج جستجو اضافه کند.

کسب‌وکارها و سازمان‌ها (Businesses and organizations)

کسب‌وکار محلی شما باید structured data مناسبی را به موتورهای جستجو ارائه بدهد (Schema.org/LocalBusiness). اگر شما از این داده استفاده کنید، موتورهای جستجو آن را انتخاب خواهند کرد و در نایج جستجو قرار خواهند داد.

دستور پخت غذا (Recipe)

امروزه می‌توانید مستقیما و به راحتی دستورپخت غذا را در نتایج جستجو ببینید که این کار با اضافه کردن دیتای  Schema.org/Recipe به یک وب‌سایت‌ آشپزی فعال خواهد شد.  

رویدادها (Events) در Rich Results

لیست رویدادها مدتی است که توسط گوگل بازسازی و گسترش پیدا کرده است که در صورت اجرا کلوپ‌ها، اماکن یا نهادهای اجتماعی و فرهنگی می‌توانند چندین رویداد پیش رو را به کمک دیتای Schema.org/Event مستقیما در نتایج جستجو نشان دهند.

شغل‌ها (Jobs)

شغل‌تان را با استفاده از اسکیمای آگهی استخدام همراه کنید چرا که ممکن است با این روش شغل‌تان وارد قسمت رابط Google JOBS بشود.

دوره‌های آموزشی (Courses)

با اضافه کردن دیتای  Schema.org/Course می‌توانید دوره‌های آموزشی خود را در نتایج جستجوی هایلایت کنید، علاوه‌برآن، می‌توانید شرحی از نحوه آموزش، آموزش به طور خصوصی، قیمت و موسسه‌ای که این خدمات را  ارائه می‌دهد را نیز در نتایج جستجو نشان دهید

FAQ و HOW-to در Rich Results

با استفاده از فرمت‌های جدیدی که گوگل در Rich Results بکار می‌برد، آخرین موارد اضافه شده به این فهرست دو قسمت FAQ و HOW-to هستند.

بیشتر بخوانید

 سخن آخر، اگرچه که اضافه کردن structured data به‌طور مستقیم در رتبه‌بندی تاثیرگذار نیست؛ اما باعث خواهد شد که موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان درک بهتری از ماهیت سایت‌تان داشته باشند اما می‌توانند تعیین کنند که یک سایت Rich Results بگیرد یا خیر.