مجله خبری دیجی دودو – بحث‌ها و سرگردانی‌های بسیاری بر سر تغییرات الگوریتم گوگل و به‌روزرسانی آن در سال 2020 پیش آمد که بعضی از آن‌ها توسط افرادی که تغییراتی در روند رتبه بندی سایت خود در صفحه نتایج گوگل دیده بودند، اعلام شد و بعد از چند روز که نتیجه‌ی این نوسانات معکوس شد و تقریبا به حالت قبل خود بازگشت، نظرشان راجع به تغییرات الگوریتم گوگل دچار تردید شد.

 این تغییرات توسط آقای دنی سالیوان، روزنامه‌نگار و متخصص موتورهای جستجو، اینگونه بیان شد که گوگل همواره در حال به‌روزرسانی و اعمال تغییرات بر الگوریتم خود است؛ اما این به‌روزرسانی در دو حالت به‌روزرسانی روزانه (Daily Update) و به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل (Core Algorithm update) انجام می‌شود و تفاوت‌هایی بین این دو به‌روزرسانی و نحوه‌ی برخورد با این تغییرات وجود دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تغییرات الگوریتم گوگل : به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل

به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل رویداد بسیار مهمی است که در آن تغییرات قابل توجهی در جهت بهبود الگوریتم کلی گوگل برای درک بهتر کاربران (هنگام جستجو)، وب‌سایت‌ها و افزایش دقت گوگل ایجاد می‌شود تا با فراهم کردن پاسخ‌های دقیق و مرتبط با جستجوی کاربران تجربه کاربری را بهبود ببخشد و رضایت هرچه بیشتر کاربران را جلب کند.

 تغییرات الگوریتم گوگل: به‌روزرسانی روزانه

نواساناتی که اخیرا کاربران در رتبه بندی خود در سرپ گوگل احساس کردند، در دسته به‌روزرسانی روزانه قرار می‌گیرد چرا که گوگل هر روز الگوریتم خود را به‌روزرسانی می‌کند، به‌طور مثال، هنگامی که تغییراتی در یک قسمت ایجاد می‌شود، می‌توان اثر تغییرات آن قسمت را در پست‌های شبکه‌های اجتماعی مشاهد کرد.

در صورت از دست دادن رتبه بندی چه باید کرد؟

صبرکنید

چند روز صبر کنید تا ببینید که آیا تغییرات اعمال شده به حالت قبل برگشته است یا خیر، چرا که گاهی گوگل تغییرات اعمال شده را بعد از دریافت بازخوردها کمی به عقب برمی‌گرداند.

دلیل تغییرات را درک کنید

تغییرات الگوریتم گوگل برای این انجام می‌شود تا میزان مرتبط بودن (Relevance) پاسخی که در قبال یک عبارت جستجو شده می‌دهد را بسنجد بنابراین، هنگامی که رتبه بندی شما به دلایل مربوطه جایگاه خود را از دست می‌دهد، به‌جای اینکه از خود بپرسید که “چه کار اشتباهی انجام دادم؟” بپرسید که ” رقبای من چگونه گامی درست در جهت این تغییرات برداشته‌اند؟”

یعنی به جای اینکه تصور کنید که مسائلی مانند کیفیت پایین لینک‌ها، کیفیت پایین محتوا و مانند آن است که باعث شده است تا رتبه بندی شما دچار تغییر شود، بدانید که اینگونه نیست، چرا که شاید دلایل و معیارهای گوگل در نوع انتخاب تغییر کرده‌ است، به طور مثال، تصور کنید که عبارت جستجو شده کلمه “بستنی” است و سایت شما در رابطه با “نحوه تولید بستنی” فعالیت می‌کند و بعد از تغییرات الگوریتم گوگل ، رتبه بندی سایت‌تان تغییر کرده و جایگاه‌تان را از دست داده‌اید، دلیل آن می‌تواند این باشد که گوگل ترجیح می‌دهد صفحاتی را برای کاربر نمایش دهد که به‌طور مثال، از کجا بستنی بخرند و یا وب‌سایت‌هایی را نشان دهد که برندهای مختلف بستنی را بررسی می‌کنند.

بیشتر بخوانید