مجله خبری دیجی دودو – شاید یکی از دلایل دلسرد شدن کسب‌و کارها در ارتقا و توسعه‌ی سئو وب‌سایت‌هایشان این است که از بین حدود 1.8 میلیون صفحه جدیدی که طی 24 ساعت به وب اضافه می‌شوند، تنها 5.7% از آن‌ها حداقل برای یک بار جستجو در طی یک سال انتشار، در بین ده صفحه برتر نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرند و این یعنی 94.3% از آن‌ها نتوانستند ترافیک گوگل را جذب کنند و بازدیدکننده‌ای داشته باشند بنابراین، برای جذب ترافیک گوگل بایدها و نبایدهایی را باید درنظر گرفت تا بتوان در دسته 5.7%ی قرار گرفت.

جذب ترافیک گوگل
جذب ترافیک گوگل

صدها نکته در سئو وجود دارد که اهمال در اعمال آن‌ها مانع از رتبه بندی سایت‌تان در گوگل خواهد شد، که در ادامه به بررسی چهار عامل مهم و اساسی که در جذب ترافیک گوگل موثرند، خواهیم پرداخت.

عدم وجود بک‌لینک مانعی برای جذب ترافیک گوگل

بک‌لینک‌ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل محسوب می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در گوگل رتبه بندی بالاتری داشته باشید، طی تحقیقی، تعداد لینک‌های موجود در صفحات تازه پیوسته‌ به وب بررسی شده است که از این میان 66.31% از صفحات هیچ بک‌لینکی ندارند و 26.29% آن‌ها تنها شامل لینک‌هایی از سه وب‌سایت و یا کمتر از آن هستند.

در تصویر زیر نیز روند ترافیک جستجوی ارگانیک ماهانه این صفحات و بک‌لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های معتبر دریافت کرده‌اند، نمایش داده شده است که نشان می‌دهد، هرچه میزان بک‌لینک‌ها در یک صفحه بیشتر باشد جذب ترافیک گوگل در آن صفحه بیشتر خواهد بود.

عدم وجود بک‌لینک
عدم وجود بک‌لینک

البته این نمودارها مستقیما نشان نمی‌دهند که عدم وجود بک‌لینک در یک صفحه الزاما مانع از رتبه گیری آن صفحه در گوگل خواهد شد چرا که، طبق آنچه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید بیش از 4 میلیون صفحه بدون داشتن بک‌لینک توانسته‌اند در جستجوی ارگانیک رتبه بگیرند که شاید به ظاهر مقدار زیادی باشد؛ اما این تنها 5% از جامعه آماری ما را دربر می‌گیرد، یعنی تنها یک صفحه در بین 20 صفحه، بدون داشتن هیچ بک‌لینکی ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند که مقدار بسیار ناچیزی را در مقایسه با کل صفحات به خود اختصاص داده است.

جذب ترافیک گوگل
جذب ترافیک گوگل

جذاب نبودن موضوع و عدم جذب ترافیک گوگل

با توجه به تصویر فوق، همانطور که مشخص است، با وجود اینکه تقریبا 70k صفحه حاوی بیش از 200 بک‌لینک است (یعنی با وجود داشتن مقدار قابل توجهی بک‌لینک) این صفحات همچنان هیچ ترافیکی از سمت گوگل دریافت نمی‌کنند و دلیل عدم جذب ترافیک گوگل در این صفحات این است که:

کلمه کلیدی نامناسب
کلمه کلیدی نامناسب
  1. به دلیل استفاده از بک‌لینک‌های بد و غیر واقعی توسط گوگل جریمه شده‌اند.
  2. از موضوعاتی که مورد نظر کاربران است، استفاده نمی‌کنند، در نتیجه نمی‌توانند ترافیک گوگل را جذب کنند چرا که، زمانی که کاربران از وجود چیزی اطلاع نداشته باشند، چگونه می‌توانند آن را بررسی کنند! درنتیجه آن صفحه نمی‌تواند ترافیک گوگل را جذب کند.

به‌طور مثال، اگر به تصویر صفحه فوق با مضمون “جستجوی ترافیک ارگانیک ” توجه کنید، خواهید دید که با 337 بک‌لینک از 132 وب‌سایت، هیچ ترافیک ارگانیکی ندارد.

کلمه کلیدی نامناسب
کلمه کلیدی نامناسب

دلیل آن این است که موضوع مورد بحث آن یعنی “جستجوی ترافیک ارگانیک ” کلمه‌ای است که تقریبا جستجو نمی‌شود و همانطور که در بالا گفته شد، کاربران از وجود این صفحه اطلاعی ندارند تا بتوانند آن مقاله را جستجو کنند و این مشکل اغلب برای صفحات جدید به وجود می‌آید که با وجود تعداد زیادی بک‌لینک، همچنان ترافیک بلند مدتی را از سمت گوگل جذب نمی‌کنند.

کلمه کلیدی
کلمه کلیدی

بنابراین، برای برطرف کردن این مشکل باید روشی سریع و موثر در بهینه‌سازی موتورهای جستجو اعمال کرد:

  • با کمک گزارش” Best By Links”  که توسط جستجوگر سایت Ahref (Ahref’s Site Explorer) ارائه شده است صفحاتی را که حاوی بیشترین وب‌سایت (دامنه ارجاع) برای بک‌لینک  هستند را بر روی وب‌سایت‌تان بیابید سپس، ترافیک آن‌ها بررسی کنید و با انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب دوباره آن‌ صفحات را بهینه سازی کنید.
  • کلمات کلیدی‌ای را بیابید که پتانسیل جذب ترافیک گوگل را داشته باشند.  

ناهم‌خوانی با هدف جستجوی کاربر

تمام هدف گوگل این است که بتواند نتایج مرتبط با عبارت جستجو شده توسط کاربر را برایش فراهم کند، به همین دلیل است که به‌طور مثال با جستجوی عبارت ” بهترین تشک یوگا “، نتایج نمایش داده شده در رابطه‌ با پیشنهادات ارائه شده در نحوه انتخاب تشک یوگا است و نه معرفی محصولات مرتبط با آن چرا که، گوگل می‌داند که در این حالت کاربران صرفا به دنبال جستوی یک کالا هستند و نه خرید آن.

هدف جستجو
هدف جستجو

به همین دلیل است که علارغم داشتن بک‌لینکی هفت برابر بیشتر از صفحاتی که در بین 10 جستجوی برتر گوگل قرار گرفته‌اند، این صفحات مرتبط با فروش تشک یوگا برای آن عبارت نمایش داده نمی‌شوند.

جذب ترافیک گوگل
جذب ترافیک گوگل

اما این صفحات اگرچه که برای عبارت ” بهترین تشک یوگا ” ترافیکی جذب نمی‌کنند؛ اما برای هزاران کلمه کلیدی مرتبط دیگر بازدید ارگانیک دریافت می‌کنند.

نحوه جذب ترافیک گوگل
نحوه جذب ترافیک گوگل

بیشتر بخوانید

ایندکس نشدن صفحه

گوگل صفحاتی که ایندکس نشده باشند را رتبه بندی نمی‌کند، اگر احساس کردید که دلیل رتبه نگرفتن سایت‌تان این است که گوگل صفحه شما را ایندکس نکرده است و صفحه شما نتوانسته است به جذب ترافیک گوگل بپردازد،  عبارت  site:[url] را در گوگل جستجو کنید، در این حالت باید حداقل یک نتیجه را برای شما نمایش داده شود، اگر حتی یک نتیجه برای این جستجو نمایش داده نشد یعنی گوگل سایت‌تان را ایندکس نکرده است.

ایندکس نشدن صفحه
ایندکس نشدن صفحه

اما علل ایندکس نکردن صفحه شما می‌تواند به دلیل یک عامل بسیار متداول مانند متا تگ Noindex (Noindex Meta Tag) رخ دهد، متا تگ Noindex قطعه کد کوتاهی است که به موتورهای جستجو می‌گوید صفحه فوق را ایندکس نکنند، علل دیگری چون تگ کانونی Canonical، ریدایرکت و robot.txt نیز از ایندکس کردن گوگل جلوگیری می‌کنند، برای اینکه بتوانید صفحاتی را که به دلایل فوق ایندکس نشده‌اند را ببینید، می‌توانید به تب “Excluded ” در گزارش ” Coverage” در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) مراجعه کنید.

تگ Noindex
تگ Noindex

البته، گوگل لینک‌های خراب را نیز رتبه بندی نمی‌کند، به طور مثال، همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است، اگر گزارش مربوط به ” Best By Links” در جستجوگر سایت Ahref (Ahref’s Site Explorer) را برای سایت‌های معتبر و معروف در حوزه بازاریابی محتوا را با فیلتر کردن لینک‌های خراب بررسی کنیم،

جستجوگر Ahref
جستجوگر Ahref

 با صفحاتی مواجه خواهیم شد که با وجود بک‌لینک گرفتن، دیگر ایندکس نمی‌شوند.

ایندکس
ایندکس

در پایان می‌توان گفت که برای جذب ترافیک گوگل نکاتی چون ساخت بک‌لینک‌ها، اطمینان از ایندکس شدن صفحه‌تان در گوگل، انتخاب درست موضوع و کلمه کلیدی که پتانسیل جذب ترافیک ارگانیک را داشته باشد و به هدف جستجوی کاربر مرتبط باشد را درنظر بگیرید و به این قوانین عمل کنید.