مجله خبری دیجی دودو – آپدیت جدید گوگل در 4ام ماه می 2020 به دنیا معرفی شد، آپدیتی که از نقطه نظر خیلی از افرادی که تحت تاثیر این به‌روز رسانی قرار گرفته‌اند، به منزله کشتار دسته جمعی است چرا که، به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و به اغما رفتن شهرها، جهان از نظر اقتصادی در شرایطی بحرانی قرار دارد و اعمال تغییرات جدید که بر روی نتایج جستجو نیز اثر گذاشته است، شوک جدیدی را به کسب‌وکارها وارد کرده است، تغییراتی که از سال 2003 تاکنون بی‌سابقه گزارش شده است.

 تغییرات آپدیت جدید گوگل کدام قسمت را تحت تاثیر قرار داده است؟

گزارش‌های بسیاری مبنی بر مشاهده نوسانات بعد از آپدیت جدید گوگل بر حوزه‌های زیر ارسال شده است.

  • جستجوی محلی
  • وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه سلامت
  • حوزه زبان (Multiple languages)
  • اعمال تغییرات در سطح جهانی

چرا آپدیت جدید گوگل باعث عدم ثبات در رتبه بندی شده است؟

طبق بررسی‌ها مشخص شد که تاکنون به‌روز رسانی‌های گوگل با کمترین تغییرات و به سرعت اعمال می‌شد درحالی‌که، آپدیت جدید گوگل این‌بار کاملا متفاوت ظاهر شده است که به شرح زیر است:

 آپدیت جدید گوگل
آپدیت جدید گوگل
  • گوگل اعلام کرد که شاید چندین هفته طول بکشد تا این به‌روز رسانی به‌طور کامل در تمامی پایگاه‌های داده در سراسر جهان اعمال شوند و تغییرات جدید ساعت ‌‌به ‌ساعت و روز به روز اثر خود را نشان بدهد و همین دلیلی بر مشاهده نوسانات بر نتایج جستجو و رتبه بندی شده است بنابراین، هنگامی که مطلبی را جستجو می‌کنید، ممکن است داده‌هایی را دریافت کنید که متعلق به بعد از اعمال به‌روز رسانی باشد و یا همان داده‌های قبلی باشند که هنوز آپدیت جدید گوگل روی آن اعمال نشده است!
  • علاوه‌برآن، دلیل دیگر این نواسانات این است که گاهی بعد از یک به‌روز رسانی، دوره‌ای از یک آرامش نسبی به‌وجود می‌آید و سپس با تغییراتی که بتواند ضررهای پیش آمده را جبران کند، دوباره شرایط به تعادل باز‌می‌گردد که با نام تغییرات مثبت کاذب (False Positive) شناخته می‌شود، تغییرات مثبت کاذب معکوس معمولا بر روی بعضی از وب‌سایت‌هایی رخ می‌دهد که محتوایی مرتبط تولید می‌کنند؛ اما ناخواسته تحت تاثیر آپدیت جدید گوگل قرار می‌گیرند.  

بعد از اعمال آپدیت جدید، متخصصین گوگل فیدبک‌هایی که دریافت می‌کنند را به همراه صفحه نتایج جستجو بررسی کرده و سعی می‌کنند تا خطاهای کاذب به‌وجود آمده رابرطرف کنند.

هدف گوگل از این به‌روز رسانی چیست؟

به‌روز رسانی هسته الگوریتم گوگل صنعت خاصی را تعمدا مورد هدف قرار نمی‌دهد و تنها هدف از آپدیت جدید گوگل درک بهتر نیت کاربر (User Intent) هنگام جستجو است که این خود بر تولید محتوای با کیفیت اثر مثبت می‌گذارد به‌طور مثال، اگر گوگل تشخیص بدهد که کاربران به‌دنبال اطلاعات “علمی” در حوزه سلامت هستند بنابراین، بر روی رتبه بندی سایت‌هایی که محتوایی در حوزه داروهای خانگی تولید می‌کنند که علمی نیستند اثر منفی می‌گذارد و در حقیقت محتوای نامرتبط این سایت است که باعث افت رتبه بندی سایت شده است.

بیشتر بخوانید

قبل از اعمال تغییرات بر روی سایت‌تان بهتر است کمی تامل کنید تا آپدیت جدید گوگل کاملا روی سایت‌تان اعمال شود، سعی کنید دلیل موفقیت برخی از سایت‌ها بعد از به‌روز رسانی را بررسی کنید و در نهایت، برای درک بهتر این پروسه بهتر است این تغییرات را از منظر سایت‌هایی که محتوایی مرتبط با جستجوی کاربر تولید می‌کنند، را بررسی کنید.