مجله خبری دیجی دودو – از میان 3.5 میلیارد جستجویی که روزانه در گوگل انجام می‌شود، بیشترین میزان جستجوها به یافتن محصولات و مشاغل در حوالی محل زندگی افراد اختصاص دارد و ازآنجایی‌که، 80% از جستجوها با هدف “جستجوی محلی” به مرحله تبدیل (Conversion ) ختم می‌شود بنابراین، شاید این سوال پیش بیاید که مهم‌ترین راه برای جلب نظر مشتریان محلی و بیشتر دیده شدن در گوگل چیست؟ قطعا پاسخ آن تمرکز بر بازاریابی گوگل مپ برای ربودن گوی سبقت و قرار گرفتن در رتبه بندی گوگل مپ خواهد بود.

چرا بازاریابی برای رتبه بندی در گوگل مپ مهم است؟

بازاریابی گوگل مپ به فرآیند بهینه‌سازی حضور برندها در گوگل مپ و به‌منظور بیشتر دیده شدن آن‌ها به‌طور آنلاین گفته می‌شود، یک مطالعه نشان داد که تقریبا 70% از کاربران تلفن‌های هوشمند اغلب از گوگل مپ استفاده می‌کنند بنابراین، هر کسب‌وکاری برای استفاده از این ویژگی بالقوه در دیده شدن و قرار گرفتن در گوگل مپ باید بر روی بازاریابی در این حیطه سرمایه‌گذاری کند، بنابراین قبل از اینکه برای رتبه بندی اقدام کنید، ابتدا، پروفایل‌تان را در Google My Business یا به اختصار (GMB) تنظیم و بهینه‌سازی کنید.

(Google My Business (GMB چیست؟

 Google My Business یا به اختصار (GMB) پلتفرم رایگانی است که گوگل در اختیار کسب‌وکارهای محلی قرار داده است تا بتوانند پروفایلی در آن ایجاد کنند که در تمامی محصولات گوگل قابل نمایش باشد و هدف از ایجاد پروفایل در (GMB) ارتقا رتبه بندی در گوگل مپ ، جذب ترافیک و بازگشت سرمایه است. 

 پروفایل (GMB) اطلاعات گوناگونی در مورد ماهیت کسب‌وکارتان ارائه می‌دهد، اطلاعاتی مانند نام شرکت‌تان، توضیحاتی در مورد فعالیتی که انجام می‌دهید، شماره تلفن، آدرس، وب‌سایت، دسته‌بندی کسب‌وکارتان و یا صنعتی که در آن فعال هستید، ساعات کاری، تصاویری از فضای کاری موجود و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، ممکن است این اطلاعات بسته به شاخه‌ای که در آن مشغول به کار هستید بیشتر یا کمتر ارائه شود.

البته قبل از ایجاد پروفایل در (GMB) باید با دستورالعمل‌های گوگل (Google Guidelines) آشنا شوید، ایجاد یک لیست جعلی نه تنها یک تجربه کاربری بسیار بدی را برای مشتریان بالقوه شما به‌وجود می‌آورد، بلکه ممکن است پروفایل‌تان را نیز تعلیق کند و هم‌چنین، در نظر داشته باشید که برای ارزیابی نتایج سئو و بازاریابی آنلاین و آنالیز GMB وارد حساب کاربری‌تان بشوید و بر روی گزینه ” Insight” در سمت چپ کلیک کنید.

نحوه تنظیم Google My Business  برای رتبه بندی در گوگل مپ

گام 1. به صفحه (GMB) بروید، روی دکمه آبی رنگ که کلمه ” Manage Now” را نشان می‌دهد، کلیک کنید.

 Google My Business
Google My Business

گام2. یک لیست ایجاد کرده و پروفایل تجاری‌تان را نامگذاری کنید.

  • لیست‌ جدیدتان را نام‌گذاری کنید و اطلاعات مهم کسب‌وکارتان را وارد کنید.
  • البته قبل از ایجاد پروفایل در (GMB) باید با دستورالعمل‌های گوگل (Google Guidelines) آشنا شوید، ایجاد یک لیست جعلی نه تنها یک تجربه کاربری بسیار بدی را برای مشتریان بالقوه شما به‌وجود می‌آورد، بلکه ممکن است پروفایل‌تان را نیز تعلیق کند.
 نام شرکت
نام شرکت

گام3. تا حد امکان اطلاعاتی مرتبط با حوزه کسب‌وکارتان را اضافه کنید.

  • تا حد امکان اطلاعات Google My Business را دقیق و متناسب با وب‌سایت‌تان وارد کنید.

گام4. پروفایل‌تان را تایید کنید.

رتبه بندی در گوگل مپ
رتبه بندی در گوگل مپ
  • اگر حسابی که باز می‌کنید یک حساب کاربری جدید باشد، باید آدرسی را که به ایمیل‌تان ارسال می‌شود را تایید کنید.
  • اما اگر لیستی را دارید که در حال حاضر در گوگل مپ قرار دارد؛ اما تایید نشده است، می‌توانید پروفایل‌تان را از طریق ایمیل و یا تلفن تایید کنید.

بعد از تنظیم حساب کاربری در Google My Business، گام بعدی، بررسی فاکتورهای مهم در رتبه بندی در گوگل مپ است.

 فاکتورهای مهم در رتبه بندی در گوگل مپ چیست؟

گوگل فاکتورهای ذیل را برای قرار گرفتن در گوگل مپ مورد ارزیابی قرار خواهد داد که به شرح زیر است:

  •  ایجاد پروفایل در Google My Business و تایید آن ( Google My Business signals ).
  • ساختن بک‌لینک‌های معتبر (Link signals).
  • Review signals: حجم و کیفیت نظرات در Google Review،
  • سیگنال‌های سئو On-page مانند اعتبار دامنه، کلمات کلیدی در عنوان و مانند آن (On-page signals).
  • Citation signals: ثبت نام شرکت، آدرس، کد پستی و مانند آن.
  • سیگنال‌های رفتاری که میزان رفتار کاربران را نسبت به وب‌سایت‌تان می‌سنجد (Behavioral signals).
  • شخصی سازی (Personalization)
  • اجازه به اشتراک گذاشتن مطالب‌تان در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران (Social signals).

عملکرد الگوریتم جستجوی محلی

به خاطر داشته باشید که الگوریتم جستجوی محلی نسبت به الگوریتم جستجوی ارگانیک متفاوت عمل می‌کند بنابراین، الگوریتم جستجوی محلی گوگل تمامی فاکتورهای اشاره شده در بالا را بررسی کرده و رتبه بندی در گوگل مپ را بر اساس سه فاکتور ذیل انجام می‌دهد:

  • قرابت: تا چه حد تجارت‌تان به مشتری نزدیک است؟
  • اعتبار: تا چه حد تجارت‌تان در منطقه‌ای که قرار دارد از اعتبار و محبوبیت برخوردار است؟
  • مرتبط بودن: تا چه میزان فهرست‌بندی شما به جستجوی کاربر مرتبط است؟

نحوه بهینه‌سازی برای رتبه بندی در گوگل مپ

با تمرکز بر این سه عامل مهم در کمترین زمان بیشترین تاثیر را خواهید دید:

  • نظرات آنلاین بیشتری دریافت کنید

80% از مشتری‌ها نظرات و پیشنهادات مربوط به یک محصول را می‌خوانند بنابراین، ریویوها یکی از اساسی‌ترین عناصر در رتبه بندی در گوگل مپ هستند چرا که، این نظرات تجربه مشتری را به نحو بهتری نمایش می‌دهند درنتیجه، به کمک آن‌ها می‌توانید توقعات مشتری از برندتان را مدیریت کنید، اعتبار به‌دست بیاورید و به فروش محصولات و خدمات خود بدون تماس با مشتری کمک کنید.

  • لینک‌های محلی بسازید

لینک‌ها یکی از بزرگترین شرایط قرار گرفتن در رتبه بندی در گوگل مپ را برای کاربران فراهم می‌کند بنابراین، یکی از بهترین روش‌ها در ساخت لینک محلی استفاده از روابطی است که با سازمان‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنید و یا مشاغلی که با آن‌ها کار می‌کنید، خواهد بود.

  • با پروفایل‌های اسپم‌ در(GMB)  مبارزه کنید

تاکتیکی است برای حذف رقبای جعلی که برای قرار گرفتن در گوگل مپ تقلب می‌کنند.

بیشتر بخوانید