سئو مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است اما چه فاکتورهایی شامل بهینه سازی می‌شوند؟ البته که طراحی سایت، تولید محتوا، بک‌لینک‌ها، لینک سازی و… همه در مجموعه بهینه سازی قرار می‌گیرند. شاید کمتر کسی بداند که حدودا بیش از 1,805,260,010 (1,8 میلیارد) وب‌سایت توسط  پایش وب سرور Netcraft در ژانویه 2018، در شبکه جهانی اینترنت به ثبت رسیده است و این یعنی رقابت در سطحی وسیع!

سئو و آنچه روی  ان تاثیر می گذارد در قالب تصویر
برای باقی ماندن در صف بهترین ها در این بازار رقابتی، باید به سئو را تقویت کنید.

 بنابراین برای آن‌که بتوان در این رقابت همچنان به عنوان بهترین‌ها باقی ماندباید به بهینه سازی سایت خود بپردازیم و این تنها با دانستن سئو و قوانینش میسر است.

هیچ وب‌سایتی بدون داشتن یک پشتوانه مقتدر و قوی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و آن پشتوانه چیزی جز سئو وب‌سایت نیست.

اینفوگرافی که حاوی کلمه سئو است و مردی که با ذره بین آن را بزرگ تر نشان می دهد

با کمک موتورهای جستجو و جستجوی کلیدواژه‌ای که در ذهنمان است، به وب‌سایتی که شامل آن کلید واژه باشد، متصل می‌شویم وبه پاسخ سوالی که در ذهنمان می‌چرخد دست می‌یابیم..

حدود دهه 90 میلادی، درست زمانی که موتورهای جستجو برای اولین بار در دنیا پدیدارشدند، در همین موقع بود که زمزمه‌های بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو نیز به گوش می‌رسید و سرانجام سئو با تمامی قوانینش متولد شد. قوانینی که توسط موتورهای جستجو تعیین می‌شوند و ما برای بالابردن رتبه وب‌سایت خود ملزم به رعایت آن‌ها هستیم. امروزه، بهبود سئو سایت یک استراتژی اساسی برای بازاریابی است و هم‌چنین صنعتی رو به رشد است.

تایپوگرافی کلمات کلیدی به همراه تصویر یک لپ تاپ
کلمات کلیدی بهینه سازی شده به افراد این امکان را فراهم می سازد تا به راحتی شما را از طریق موتورهای جستجو بیابند

سئو چیست؟

برای بررسی سئوسایت باید درک کنیم که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند، بنابراین باید درکی عمیق از  user intent یا آنچه کاربر نیاز دارد، داشته باشید و هم‌چنین بدانید که کاربران به چه نحوی به جستجو می‌پردازند. سئو به افزایش میزان بازدید وب‌سایت‌تان در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک (غیرپولی) موتورهای جستجو کمک می‌کند و باعث می‌شود تا ترافیک وب‌سایت‌تان به طور کیفی و کمی افزایش می‌یابد.

نمایش نتایج ارگانیک

موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و…، محتوای وب‌سایت‎ها را ایندکس(اضافه کردن محتوای وب‌سایت به موتورجستجو است) می‌کنند تا بتوانند براساس الگوریتم‎های مختلف رتبه بندی خود، ترتیبی را اتخاذ کنند. آیا این الگوریتم‌ها قابل تشخیص هستند؟ هم بله هم خیر!

گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. که از این میان ما تنها چند مورد را می‌شناسیم. مانند محتوای با کیفیت، بک‎لینک‎ها یا لینک‎های پشتیبان، مسائل فنی از قبیل سرعت سایت و.. و باقی مانند رازی سر به مهر در دل گوگل نگه داشته می‌شوند.

مراحل اصلی فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو

برای راحت‌تر شدن کار و رسیدن به نتایج بهتر، سئو وب‌سایت را به سه دسته اصلی می‌توان تقسیم کرد:

سئوتکنیکال(Technical SEO)

 سئو تکنیکال، پایه و اساس استراتژی سئو است و اولین مرحله در فرآیند سئو وب‌سایت محسوب می‌شود.

 همانطور که از اسمش پیداست، هیچ ربطی به محتوای وب‌سایت و روش‌های ارتقا آن ندارد. تنها  فرآیند خزیدن (crawl) ربات‌ها در صفحه وب‌سایت‌تان و اضافه کردن محتوا (index) به گوگل را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند.

  • سئو تکنیکال از فناوری امنیتی ssl استفاده می‌کند. این تکنولوژی، با ایجاد لینک رمز گذاری شده بین سرور وب و مرورگرها، به حفظ اطلاعات کمک می‌کند.
  • در سئو تکنیکال به سازگاری آن با صفحه موبایل دقت کنید، زیرا برای گوگل مهم است که وب‌سایت شما روی نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود. که یک نکته مثبت برای وب‌سایتتان به حساب می‌آید و رتبه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  
  • سرعت صفحه، عاملی برای دریافت رتبه بالا از موتورهای جستجو است. سئو تکنیکال سرعت صفحه را افزایش می‌دهد ( سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهد.)
  • سئو تکنیکال با ایجاد نقشه سایت xml، مسیر را برای ربات‌های خزنده موتورهای جستجو مشخص می‌کند. علاوه بر آن، اطلاعاتی راجع به آخرین دفعه‌ای که صفحه اصلاح و به روز رسانی شده است و اولویت‌های آن نشان می‌دهد.
تصویر دختری در حال تایپ است و روبروی او اینفو گرافی در مورد جمله سئو تکنیکال است

سئو داخلی (on-site seo)

 مرحله دوم سئو داخلی است. حوزه کار سئو داخلی تا حدودی بر روی محتوا و هر آنچه در داخل وب‌سایت بارگذاری می‌شود، مثل محتوا، تصاویر، و… استوار است. برخلاف سئو خارجی و سئو تکنیکال، تمرکز اصلی سئو داخلی فراهم کردن شرایطی است تا موتورهای جستجو بتوانند معنی و مفهوم اصلی مطالب شما را درک کنند و آن را از مطالب بی ارزش تشخیص بدهند.

نموداری جاوی فاکتورهای سئو داخلی
سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک می کند تا مفاهیم مطالب سایت شما را درک کند

البته توجه به این نکته ضروری است که، بهینه سازی محتوا، قسمتی از سئو داخلی است، اما خود به طور مستقل با نام سئو محتوا شناخته می‌شود که به تعریف آن نیز خواهیم پرداخت.

سئو داخلی فاکتورهای مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد که رعایت آن‌ها به بهینه سازی سایت‌تان کمک می‌کند و به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

محتوای صفحه(content):

محتوا بایدبتواند کاری کند تا وب‎سایتتان در موتورهای جستجو رتبه بالاتری را کسب کند. محتوایی تولید کنید که بتواند کاربر را در خود غرق کند، منحصر به فرد باشد و کپی نباشد( کپی بودن، برخلاف قوانین گوگل است و به نوعی سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود). حتی فرصت پلک زدن را از او بگیرید و مخاطب را پای لپ تاپش میخکوب کنید. با این روش هم بر نرخ پرش(bounce rate) اثر می‌گذارید و هم ترافیک موتورهای جستجو را به سمت وب‎سایتتان جذب می‎کنید و از همه مهم‌تر! مشتری‌های بالقوه را به مشتریان دائمی تبدیل می‌کنید.

اینفوگرافی با این روش هم بر نرخ پرش(bounce rate) اثر می‌گذارید و هم ترافیک موتورهای جستجو را به سمت وب‎سایتتان جذب می‎کنید و از همه مهم‌تر! مشتری‌های بالقوه را به مشتریان دائمی تبدیل می‌کنی

محتوای تولید شده می‌تواند در شکل‌های متفاوتی ظاهر شود. می‌تواند به صورت متن، عکس، ویدئو، فایل صوتی، اینفوگرافی و یا ترکیبی از مجموعه همه این‌ها باشد.

و به طور کلی، می‌توان سئو محتوا را در حوزه‌های گوناگونی تولید کرد، که شامل پست‌های وبلاگی، صفحات آماری مانند صفحه ” درباره ما”، صفحات محصولات مانند صفحاتی که در مورد محصولات یک کارخانه و یا.. صحبت می‌کند و صفحه ورود در یک وب‌سایت باشد.

فردی در حال تایپ به فرم گیف و متحرک
محتوایی تولید کنید که بتواند باعث ارتقا رتبه وب سایتتان شود
  • اخیرا، مطالعاتی روی تعداد کلمات به کار رفته شده در یک متن انجام شده است، که نشان می‌دهد محتوای بلند در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو بهتر عمل می‌کنند و رتبه بالاتری را در نتایج جستجوی گوگل یا به اختصار سرپ،  کسب می‌کند.

اما آیا باید به هر قیمتی محتوای بلند تولید کرد؟ این به این معنی نیست که تنها به دلیل داشتن محتوای طولانی، مجاز هستید که از هزاران کلمه بی محتوا و بی هدف استفاده کنید، بلکه محتوای بلند زمانی با ارزش است که پر از مفهوم و پیام باشد.

ارجحیت کیفیت بر کمیت اهمیت بیشتری دارد. برای بهینه سازی محتوای بلند می‌توان از فهرست یا لیستی از آنچه قرار است پیش روی خواننده قرار بگیرد تهیه کنید و آن را در ابتدای صفحه قرار دهید، تا او را از گمراهی هدف رها کنید.

  • از تصاویر و یا محتوای چند رسانه‌ای به تعداد بسیار استفاده کنید تا هم به خوانایی متن کمک کنید و هم جلوه‌های بصری محتوای خود را افزایش دهید، تا بتوانید کاربر را برای مدت طولانی‌تری در صفحه خود نگه دارید.
  • هنگامی که از تصاویر بدون متن استفاده می‎کنید، سعی کنید آن‎ها را مطابق با قوانین سئو بهینه سازی کنید. نام مناسبی را برای آن عکس انتخاب کنید، از alt-text (توضیح تصویر برای موتورجستجو و نابینایان) استفاده کنید.
  • تقویمی برای ویرایش محتوای خود در نظر بگیرید. هر چندوقت یک بار اطلاعات خود را به روز رسانی کنید تا رتبه شما در گوگل پایین نیاید.
  • ساختار سایت نیز می‌تواند در تولید سئو محتوا تاثیر بگذارد. ساختار خوب به گوگل کمک می‎کند تا بفهمد که سایت شما در مورد چیست. هم‎چنین به راحتی محتوای مرتبط با حوزه کاری‌تان را ذخیره کند و رتبه شما را در گوگل بالاتر ببرد.
  • برای اعتبار بخشیدن به محتوای تولید شده و افزایش رتبه خود، سعی کنید که مطالب خود را در شبکه‎های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
گیف دفتر و خودکا به نشانه تولید محتوا
برای اعتبار وب سایتتان محتوای تولید شده را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید

تگ عنوان(title tag):

فرض کنید که کار مهمی برایتان پیش آمده است و با عجله وارد یک مکان اداری مانند بانک، بیمارستان و یا یک اداره می‌شوید. در لحظه اول، ابتدایی ترین چیزی که می‌تواند شما را از گمراهی نجات دهد و به کمک شما بشتابد برچسب‌هایی است که بر روی سینه افراد نصب شده و یا بر روی میز کارشان گذاشته شده است، که حاوی نام و سمت آن‌هاست. این برچسب‌ها به کمک شما می‌شتابند تا بتوانید فرد مورد نظر را بیابید.

تصویری از نمایش تگ عنوان در سرپ گوگل
تگ عنوان باید توضیحی دقیق از محتوای صفحه وب سایت شما بدهد

 تگ عنوان نیز مانند این برچسب‌ها عمل می‌کند. قسمتی از تگ html است که عنوان صفحه را در صفجه نتایج گوگل (SERP) نمایش می‌دهد. قابل کلیک است و عامل نفوذی و مهمی برای کارایی، سئو و به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی است.

  • تگ عنوان باید بتواند توضیحی دقیق از محتوای صفحه وب‌سایت شما بدهد.
  • تگ عنوان، با توجه به قوانین سئو باید شامل کلمه کلیدی مرتبط با محتوای شما باشد. البته در استفاده از کلیدواژه زیاده روی نکنید! حتی الامکان سعی کنید کلمه کلیدی را در ابتدای جمله استفاده کنید.
  • طول آن به طور معمول، باید بین 50 تا 60 حرف باشد و هرچه کمتر از 60 حرف استفاده بشود تقریبا 90% آن در صفحه نتایج گوگل نشان داده می‌شود.

URL (آدرس صفحه):

url یا آدرس صفحه‌، موقعیت مکانی صفحه وب در اینترنت را مشخص می‌کند.

  • آدرس صفحه بهتر است کوتاه، ساده و مرتبط با محتوای صفحه باشد و کاربر را نیز قانع کند.
  • صریح اما مختصر و مفید باشد. کاربر یا موتور جستجو بتواند با دیدن آدرس صفحه شما تا حدودی حدس بزند که محتوای آن در مورد چیست. 
نمایش یو ار ال در تصویر
آدرس صفحه بهتر است کوتاه، ساده و مرتبط با محتوای صفحه باشد

Meta description (توضیح متا):

توضیح متا بخشی از کد html  است که در serp گوگل گنجانده شده است و معمولا باید شامل یک یا دو جمله جذاب باشد تا بتواند توضیحی از آنچه در مقاله قرار است بخوانید، به شما ‌بدهد.

طول متا دیسکریپشن با توجه به به روز رسانی گوگل در طی سالهای مختلف دائما در حال تغییر است. به طور مثال در سال 2017، طول آن تا 300 حرف بوده است اما اکنون بین 120 تا 150 حرف رسیده است.

تصویر متا دیسکریپشن
متادیسکریپشن را به گونه ای انتخاب کنید که نظر کاربران را برای خواندن ادامه مقاله جلب کند

از آنجایی که توضیح متا در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود، به همین دلیل باید بتواند کاربر را مجاب کند تا بر روی محتوای شما کلیک کند. بنابراین، نرخ کلیک (CTR) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای نوشتن توضیح خوب متا باید کمی از هر چیز را بلد باشیم. باید کمی سئو، بازاریابی، فروش و روانشناسی بدانیم.

کلمات کلیدی(keywords):

کلمات کلیدی به گوگل نشان می‌دهد که وب‌سایت شما وجود خارجی دارد و راهی برای شناساندن محتوای تولید شده توسط شما به گوگل هستند تا علاوه بر اینکه رتبه شما در صفحه نتایج گوگل را افزایش دهد، بتواند محتوایی متناسب با ذائقه کاربر تولید کند. در نتیجه ترافیک وب‌سایت‌تان را بالاببرد.

در کدام قسمت‌ها بهتر است از کلیدواژه‌ها استفاده نمود؟

عنوان صفحه، در تگ عنوان (title tag)، بدنه محتوا، meta description (قسمتی از کد html که محتوای صفحه‌تان را نشان می‎دهد) قرار بگیرند.

  • کلمات کلیدی اصلی را از طریق جستجو در سایت‌های معتبر مثل آمازون، جستجوی گوگل ونرم‌افزارهای مرتبط بیابید.
گیف کلمه جستجو که یک ذره بین روی حروف ان حرکت میکند
کلمات کلیدی را از طریق جستجو در سایت های معتبر بیابید
  • از کلمات کلیدی طولانی  استفاده کنید.
  • سعی کنید تنها به تکرار کلیدواژه‌ها نپردازید و از کلمات کلیدی فرعی و مترادف و مشابه که به اختصار LSI  نامیده می‌شود در متن محتوای خود استفاده کنید. با استفاده از این کلمات گوگل می‌تواند معنی کلمه را در بعد وسیع‌تری بفهمد و این به بالابردن رتبه وب‌سایت‌تان کمک می‌کند. آسان‌ترین راه برای پیدا کردن این نوع کلمات کلیدی در قسمت ” جستجوی مرتبط” در انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل است.

سرعت سایت (site speed):

نگاه اول همیشه مهم‌ترین فاکتور در جذب افراد است. اگر شانس خود را در نگاه اول از دست بدهید شانس دومی برای جبران آن نخواهید داشت. ابتدا باید وب‌سایتتان بارگذاری شود تا کاربران بتوانند به آن محتوای اغوا کننده و دل‌انگیز شما دسترسی پیدا کنند.

کاربر توقع دارد که صفحه شما در عرض یک یا دو ثانیه بارگذاری شود و در غیر این‌صورت سریعا صفحه شما را ترک خواهد کرد. سرعت سایت، فاکتور مهم در سئو سایت است و به ربات‌های خزنده گوگل کمک بسیاری می‌کند و باعث افزایش رتبه سایت شما می‌شود.

اینفوگرافی در باره حداکثر زمان انتظار لود شدن صفحه 60 ثانیه است.

لینک داخلی (internal links):

لینک دادن از یک صفحه از وب‌سایت‌تان به صفحه دیگر آن لینک داخلی نامیده می‎شود. به این جهت باید از لینک دادن داخلی استفاده کرد تا کاربران بتوانند به راحتی به صفحات دیگری از وب‌سایتتان که حاوی جزییات بیشتری از موضوع مورد نظر هستند دسترسی پیدا کنند و هم‌چنین، به ارتقا صفحاتی از وب‌سایت‌تان که بازدید کمتری دارند، کمک می‌کند.

برای اینکه بتوانید به خوبی لینک داخلی بدهید باید نکاتی را به درستی رعایت کنید.

  • تنها زمانی از لینک داخلی استفاده کنید که لازم و مرتبط باشد.
  • به طور معمول هیچ حدی برای لینک داخلی دادن تعیین نشده است و هرچه محتوای شما طولانی‌تر باشد، طبیعتا از لینک داخلی بیشتری استفاده می‌شود. ولی افراط نکنید.
  • در سئو داخلی، رعایت این نکته حائذ اهمیت است که، لینک داخلی زمانی با ارزش است که در بدنه صفحه شما قرار بگیرد و نه در نوار طرفین و یا پاورقی.

لینک خارجی(external link):

لینک خارجی به حالتی گفته می‌شود که شما به وب‌سایتی دیگر لینک می‌دهید و یا سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما لینک می‌دهند.

برای افزایش اعتبار سایت‌تان سعی کنید به وب‌سایت‎های معتبر لینک بدهید.

سئو خارجی(off-site seo)

علاوه بر تغییراتی که با سئو داخلی برای افزایش رتبه وب‌سایت‌تان در صفحه جستجو گوگل (serp ) می‎توانید انجام ‌دهید، تکنیک سئو خارجی نیز  به بالا رفتن رتبه شما در گوگل کمک بسزایی می‌کند.

از سئو خارجی اغلب با نام لینک سازی نیز یاد می‌شود. چراکه بیش از 50% بهبود رتبه سایت بر عهده سئو خارجی است، اما کاربردی فراتر از آن دارد . سئو خارجی شامل لینک سازی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو محلی وبوک مارکتینگ و اشتراک گذاری تصاویر در وب‌سایت‌های معتبر است. تولید محتوای با کیفیت باعث می‌شود تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی دریافت کنید، اما چنانچه لینکی به آن محتوا ارجاع داده نشود قطعا شانس دیده شدن آن را کاهش خواهد داد. با به کارگیری توامان سئو خارجی و سئو داخلی می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

مخروطی حاوی فاکتورهای سئو خارجی
بی توجهی به سئو خارجی مانند این است که خانه ای بزرگ داشته باشید اما کسی به دیدنتلن نیاید.

هردو سئو داخلی و خارجی را می‌توان به دو روش سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه می‌تواند انجام شود.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه یادآور آدم‌های خوب و آدم‌های بد توی قصه‌‌ها و فیلم‌ها هستند.

سئو کلاه سفید: تکنیکی است که موتورهای جستجو از آن به عنوان یک طراحی خوب یاد می‌کنند. چرا که با توجه به قوانین موتورهای جستجو و اصول سئو کار می‎کند و به خاطر سرپیچی از قوانین زحمات‌تان هدر نمی‌رود.  اگرچه زمانبر است اما نتایجی ماندگار به جا می‌گذارند

سئو کلاه سیاه: درست نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. تلاش می‎کند تا با روش‌های فریبکارانه رتبه سایت را بالا ببرد. تکنیکی است که موتورهای جستجو آن راتایید نمی‌کنند و موتورهای جستجو سعی در به حداقل رساندن تاثیر سئو کلاه سیاه دارند.

استفاده از سئو کلاه سیاه، نه تنها نتایج ماندگاری در بر ندارد، بلکه اگر موتورهای جستجو بفهمند که این سایت‌ها  با استفاده از سئو کلاه سیاه چه کاری انجام می‌دهند، جریمه خواهند شد و شاید حتی  به طور موقت و یا دائمی بسته شوند.

تصویر یک کلاه سفید و یک کلاه سیاه
سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه یادآور آدم‌های خوب و آدم‌های بد توی قصه‌‌ها و فیلم‌ها هستند.

و هم‌چنین تکنیکی به نام سئو کلاه خاکستری نیز شنیده می‌شود که تقریبا بین این دو روش قرار گرفته است. یعنی نه آنقدر فریبکارانه عمل می‌کند و نه این‌قدر پاک و معصوم و یک‌رنگ!!

و در پایان می‌توان گفت

” بهترین مکان برای پنهان کردن یک جسد صفحه دوم گوگل است.” شاید این عبارت کمی دردناک و در عین حال کمی خنده دار به نظر برسد، اما اگر به سئو بی‌توجه باشید از نظرها پنهان و فراموش خواهید شد و عملا هیچ کسی تمایلی برای بازدید از وب‌سایت‌تان را نخواهد داشت. دیجی‌دودو این امکان را فراهم می‌کند تا از هجوم ترافیک به سمت وب‌سایتتان لذت ببرید.

با توجه به آنچه اشاره شد، سئو به دانش روز احتیاج دارد و همزمان با آن شما نیز، نیازمند رشد و تعالی خواهید بود. برای افزایش آگاهی خود در این زمینه به آموزش سئوسایت در مقاله‎های بعدی دیجی‎دودو توجه کنید.