آیا تاکنون عبارت معروف ” محتوا پادشاه است” را  شنیده‌اید؟

البته که شنیده‌اید! اما الزاما تولید محتوای بیشتر، ترافیک بیشتری را برای وب‌سایت‌تان به همراه نخواهد آورد.

شاید بارها در مقاله‌های متعدد خوانده باشید که محتوای تولید شده‌ای که در صفحه اول گوگل رتبه بالاتری دریافت می‌کند، به طور میانگین حاوی 1890 کلمه است. که این عاملی برای دریافت ترافیک بیشتر نیست و تنها به صورت کلی، صفحات وب‌سایتی که در صفحه اول قرار می‌گیرند به طور میانگین حاوی این تعداد کلمه هستند.

نمودار معرفی تعداد کلمات به کار رفته در یک مقاله است
نمودار معرفی تعداد کلمات به کار رفته در یک مقاله است. خط عمود تعداد کلمات را نشان میدهد و خط افق نشان دهنده صفحات گوگل است

احتمالا این مشکل برای شما هم رخ داده است. محتوایی را تولید کرده باشید اما بنابر دلایلی، آنچنان که انتظار داشته‌اید بازدید نداشته است.

نگران نباشید و برای رفع این مشکل، با ما همراه باشید. اما قبل از آن، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه بازاریابی محتوا در حال تغییر است.

بیش از 440 میلیون وبلاگ وجود دارد.

طبق آخرین جستجو در اینترنت، حدود 440 میلیون وبلاگ وجود دارد. البته با احتساب شبکه‌های اجتماعی مثل مدیوم(Medium) و تامبلر(Tumblr) و مانند آن، این آمار وارقام به بیش از یک میلیارد وبلاگ خواهد رسید. تامبلر (Tumblr) به تنهایی بیش از 400 میلیون وبلاگ دارد.

اما این یعنی چه؟

جمعیت جهان حدودا 7.5 میلیارد برآورد شده است. روز به روز تعداد وبلاگ‌ها ، حتی سریعتر از جمعیت جهان در حال افزایش است. بنابراین، اگر فرض کنیم که تعداد وبلاگ‌ها بیش از یک میلیارد باشد، این یعنی برای هر 7 نفر و نصفی، یک وبلاگ وجود دارد.

و این تعداد بسیار زیاد است!!

بنابراین، در این شلوغی چرا اصلا شخصی باید به شما اهمیت دهد و محتوای وب‌سایت شما را بخواند، در حالی که می‌تواند وب‌سایت دیگری را انتخاب کند؟

چرا بازاریابی محتوا ‌آنچنان که باید مثل گذشته نیست ؟

زیرا باوجود تعداد بی‌شمار وبلاگ‌، رقابت نیز شدت گرفته است. یا به قولی دست بالای دست بسیار است.

هرزمان که تصمیم بگیرید موضوعی را انتخاب کنید و در مورد آن بنویسید، یک و یا شاید میلیون‌ها نفر قبل از شما به نوشتن آن مطلب اقدام کرده‌اند، حتی اگر موضوع، در مورد خبری باشد که دقایقی پیش رخ داده است!

اخیرا، ubersuggest که یک ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی است، حدود 619,718,788 کلمه کلیدی در سطح جهان ردیابی کرده است. در طی 30 روز گذشته، از کل کلمات ردیابی شده در 10,000 جستجو، تنها 24,593,402 کلمه کلیدی  استفاده شده است. 

مهم نیست که بدنبال چه کلمه کلیدی محبوبی می‌گردید، با انتخاب هرکدام از آن‌ها، خود را به رقابتی عظیم دعوت می‌کنید. به طور مثال، برای رتبه‌بندی کلمه‎ای مثل seo  در صفحه اول جستجوی گوگل ، به طور دقیق باید با حدود 581 میلیون سایت وارد رقابت ‌شوید.

تصویر سرچ کلمه سئو در گوگل
برای رتبه بندی کلمه سئو در صفحه اول جستجوی گوگل باید با حدود 581 میلیون سایت رقابت ‌کنید

اگرچه که کلمات کلیدی طولانی، ترافیک بسیار زیادی را برای وب‌سایت‎تان به همراه میاورند، اما حتی این مورد نیز در طول زمان درگیر رقابتی بزرگتر می‌شود.

چگونه استراتژی محتوای‌تان را تغییر بدهید؟

من در اولین وبلاگم که حاوی آخرین خبرها درباره شبکه‌های اجتماعی بود، پستی با عنوان “پیروزی در جنگ بازاریابی موتورهای جستجو ” را در سال 2005 منتشر کردم (البته این پست دیگر وجود خارجی ندارد). ناگفته نماند که در سال 2005، شرایط بازاریابی محتوا نسبت به الان کاملا متفاوت بود. این پست، تقریبا هیچ کدام از نکات سئو را رعایت نکرده بود و اگر اکنون در سال 2019 منتشر می‌شد، تنها به عنوان مقاله‌ای وحشتناک لقب می‌گرفت که فاقد هرگونه ارزش بود. مقاله از 412 کلمه تشکیل شده بود، حاوی هیچ عکسی نبود و هیچ لینکی در آن به کار نرفته بود اما با توجه به شرایط گفته شده رتبه بالایی را در آن سال کسب کرد و عملکرد خوبی داشت. اما واقعا دلیل عملکرد خوب این پست چه بود؟ پاسخ این است، ایده آن کاملا جدید بود.

مطلبی مانند آن تا آن لحظه تولید نشده بود و برای کاربران تازگی داشت و مردم دوست داشتند که بیشتر در موردش بدانند. در نتیجه کوتاه بودن مقاله اصلا امر مهمی نبود. امروزه، اگر بخواهید مطلب جدیدی را نشر دهید، احتمال اینکه کاربران قبلا مطلبی مشابه با آن را خوانده باشند بسیار زیاد است. بنابراین، چرا باید مقاله شما را بخوانند، به اشتراک بگذارند و یا لینک بدهند؟

حتی حالت بحرانی‌تر این است که از هر 10 نفر 8 نفر، تنها به خواندن عنوان مقاله بسنده می‌کنند و از آن 10 نفر تنها 2 نفر برروی مقاله کلیک می‌کنند وکل مقاله را می‌خوانند. این یعنی، کاربران حس می‌کنند که مقاله شما جذاب نیست ویا مشابه آن موضوع را قبلا خوانده‌اند.

مهم نیست که مقاله شما حاوی 1890 کلمه است و افرادی آن را به اشتراک گذاشته‌اند. اگر محتوای شما منحصر به فرد و جدید نباشد، این ارقام برای هیچ فردی اهمیت نخواهد داشت. اصیل و منحصر به فرد بودن لازمه محبوب قلب‌ها شدن است.

اگر به صفحه جستجوی نکات seo یا seo tips توجه کنید، می‌بینید که 3,630,000 مقاله در این رابطه با هم به رقابت می‌پردازند. اما اکثر آن‌ها به همان نکات تکراری اشاره می‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها در تعداد نکاتی است که در مقاله‌هایشان به کار می‌برند.

تصویر سرچ کلمه نکات سئو در گوگل

چگونه محتوایی تولید کنید که تازگی داشته باشد؟

برای اینکه بتوانید محتوای جدیدی تولید کنید، می‌توانید از تجربه‌هایی که در زندگی  خود کسب کرده‌اید، کمک بگیرید. زندگی هر فرد منحصر به فرد است. اگر بتوانید محتوای خود را به تجربه‌های شخصی خود گره بزنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

سعی کنید به جای آن‌که از کلیشه‌ها استفاده کنید، کمی خلاقیت به خرج دهید و همان مطلب را با چاشنی تجربیاتتان به گونه‎ای متفاوت بیان کنید. 

بنابراین چگونه محتوایی منحصربه فرد تولید کنیم که هم حاوی داستان‌ها و تجربه‌های شخصی ما باشند و هم شامل داده‌های آماری باشند؟

در اینجا چند نکته آورده شده است:

Buzzsumo

یک ابزار جستجو و نظارت است. اگر کلیدواژه‌ای مرتبط با حوزه کاری‌تان در آن جستجو کنید، تمامی پست‌های پربازدید و محبوب را به شما نشان می‌دهد.

 Buzzsumoصفحه اول
می توانید کلیدواژ‌ه‌ای مطابق با حوزه کاری خود جستجو کنید و تمامی وب سایتهای مرتبط را بیابید

اما نکته جالب در مورد این ابزار این است که تمامی آنچه که در بین کاربران محبوب است را در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهد. مثلا شما می‌توانید بازه زمانی را به صورت ماه گذشته، سال گذشته، 5 سال گذشته و یا هر مقطع زمانی دیگری که مد نظرتان است، تعیین کنید.

Buzzsumoانالیز محتوا

با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانید درک بهتری از محیط کاری خود داشته باشید وبتوانید خود را به شرایط وفق بدهید.

Google Trends

این ابزار که توسط گوگل ایجاد شده است، وب‌سایتی است که میزان محبوبیت عبارت‌های جستجو شده را در نقاط گوناگون و در زبان‌های مختلف بررسی می‌کند.

تصویر صفحه اول گوگل ترند

می‌توانید روند real-time  را برای هر صنعتی فیلتر کنید. روند real-time  یعنی نمونه‌ای تصادفی از جستجوهایی که در 7 روز گذشته انجام شده است را انتخاب کنید.

تصویر قسمتهای دیگر گوگل ترند

یا حتی می‌توانید از طریق این ابزار، تعداد جستجوهای انجام شده و این‌که چه مطلبی در بین کاربران محبوب بوده است را  در طول یک روز مشاهده کنید.

تصویر قسمتهای دیگر گوگل ترند

خیلی از محتوا نویسان در هر کشوری که باشند می‌توانند از این ابزار استفاده می‌کنند. خوب است بدانید، که بیشترین ترافیک را سایت‌های معتبر و معروف خبری به دست می‌آورند. اما اگر شما هم از تجربه‌های شخصی و داده‌های مرتبط با موضوع انتخابی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که نتیجه خوبی کسب می‌کنید. 

SurveyMonkey

SurveyMonkey نرم افزار خدماتی آنلاین است که برای ارزیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر تاحدی در بین کاربران‌ محبوب هستید و سایت شما را دنبال می‌کنند؛ آسان‌ترین راه برای اینکه بفهمید آن‌ها به چه موضوعی علاقه دارند، این است که از آن‌ها بخواهید تا با نظرات و پیشنهادهایشان به شما کمک کنند.

به طور مثال می‌توانید از ابزار رایگانی مثل SurveyMonkey استفاده کنید و در آن از خوانندگان بپرسید:

“دوست دارید که در مورد چه چیزی بیشتر برایتان بنویسیم؟” و یا

” چه چیزی می‌خواهید یاد بگیرید؟” و یا

” بزرگترین مشکلی که دارید چیست؟ و چطور می‌توانم در حل آن به شما کمک کنم؟”

با پرسیدن سوال‌هایی از این قبیل می‌توانید از لابلای پاسخ‌ها ایده‌های منحصربه فردی را استخراج کنید.  سعی کنید که بیش از 30 پاسخ دریافت کنید. البته هر چه این میزان بیشتر باشد، بهتر است. زیرا می‌توانید از آنالیز متن استفاده کنید و ببینید که اکثر کاربران بیشتر به چه چیزی علاقه دارند.  

 SurveyMonkeyتصویر صفحه ای از

Problogger Job Board

فضایی برای نویسنده‌ها و ویراستاران است. برای اینکه بتوانید محتوای منحصر به فرد و معتبری ارائه دهید می‌توانید از آوردن داده‌های آماری در پست وبلاگ خود  بهره ببرید.  

بعضی‌ از محققین، خلاقیت به خرج می‌دهند و از شرکت مورد نظر درخواست می‌کنند تا به آن‌ها داده‌های آماری ارائه دهند. در عوض، این روند برای آن شرکت مثل یک تبلیغ رایگان عمل می‌کند. چرا که نام آن‌ها در آن پست وبلاگی آورده شده است و حتی گاهی، آن شرکت نیز پست رابه اشتراک می‌گذارد که این کار به بیشتر دیده شدن آن وب‌سایت کمک می‌کند.   

با استفاده از این ویژگی‌ها، درک بهتری از مسیر کاری خود و نحوه تطبیق با روند آن را خواهید داشت.

اما سایر مردم محتوایی عمومی وتکراری تولید می‌کنند و عملکرد خوبی دارند…

بله، تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها محتوایی تولید می‌کنند که تکراری و عمومی است و در هر وب‎سایتی یک مدل از آن پیدا می‌شود. با این وجود رتبه بالایی نیز کسب می‌کنند. زیرا یا با سابقه‌اند و از اعتبار (authority) بالایی برخوردارند، مثل وب‌سایتی چون Huffington Post که یک وب‌سایت خبری است و یا Entrepreneur  که یک مجله و وب‌سایت در مورد کارآفرینی و کسب و کار است، به دلیل وجود بک لینک‌ها و به اشتراک گذاری در شبکه‎های اجتماعی و جستجوی نام تجاری، خدمات و محصولات‌شان (  brand query) مطرح هستند.  یا  این سایت‌ها جزئی از اولین نفراتی بودند که آن محتوا را تولید کرده‌اند (با وجود قدیمی بودن محتوای تولید شده) .

اگر ماهانه بیش از 20,000 بار برندتان جستجو می‌شود( با استفاده از کنسول جستجوی گوگل می‌توانید تعداد آن را به دست بیاورید) و domain authority یا اعتبار دامنه و پیش بینی عملکرد وب‌سایت‌تان در صفحه نتایج جستجوی گوگل بیش از 60 است، می‌توانید محتوایی عمومی و تکراری بنویسید و انتظار نتیجه‌ای مطلوب را نیز داشته باشید.

تصویر کنسول جستجوی گوگل

به طور کلی نوشتن مطالب عمومی نویسی توصیه نمی‌شود. اما اگر مشتاق هستید که به این روش مطلب بنویسید، حتما قبل از آن در مورد آن تحقیق کنید و به منابع متعددی رجوع کنید. حتی اگر دو شاخصه  brand query وauthority (که در پاراگراف قبل توضیح داده شد) را برای نوشتن محتوای عمومی نداشته باشید، می‌توانید محتوای عمومی خوبی را تولید کنید. اما به شرط این‌که به فراتر از بازار محلی توجه کنید، یعنی برروی بازار بین‌المللی تمرکز کنید. مقاله‌های بسیاری وجود دارند که به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. درحالی که جمعیت کل جهان را تنها انگلیسی زبان‌ها تشکیل نمی‌دهند و این کاربران  نیاز دارند تا محتوایی به زبان محلی خودشان بخوانند.

 نتیجه گیری

بزرگترین استراتژی این است که محتوایی شخصی بنویسید. محتوایی که شامل تجربه‌های شخصی از زندگی شماست. داستان‌ها و ماجراهایی که نه می‌توان از روی آن‌ها کپی برداری کرد و نه می‌توان مانند آن را نوشت. چرا که مختص شماست.

اگر هنوز در این عرصه تازه کارید و نمی‌توانید داستان سرایی کنید. می‌توانید از افزودن داده‌های آماری به مقاله‌هایتان استفاده کنید. تا زمانی که شما داده‌های جدیدی برای اثبات و پشتیبانی  ادعای خود دارید مردم با شما همراه خواهند شد چرا که مردم عاشق دانستن و خواندن استراتژی‌های جدید و به روز هستند.

  *این مقاله ترجمه آزادی از مقاله   

 The future of content marketing: it’s not what you think

  است که توسط آقای  Neil Patel ، به آدرس اینترنتی

https://www.linkedin.com/pulse/future-content-marketing-its-what-you-think-neil-patel/

نوشته شده است.