زندگی شبیه به گوگل است باید بدانید که چه می‌خواهید در آن جستجو کنید تا به آنچه می‌خواهید برسید

صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP, search engine result page) صفحاتی هستند که با توجه به جستارکاربر توسط موتورهای جستجو به نمایش گذاشته می‌شوند و مهم‌ترین قسمت صفحه نتایج جستجوی گوگل، فهرست نتایجی است که موتورهای جستجو درپاسخ به کلیدواژه‌های به کاربرده شده نشان می‌دهند.

تصویر صفحه نتایج جستجوی گوگل
صفحه نتایج جستجوی گوگل

ما با روش خود برای ایجاد فهرست واژه‌های کلیدی به راهنمایی شما می‌پردازیم. تمام آن‌ چه لازم دارید رعایت سه نکته در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌باشد و آن سه شاخصه به شرح ذیل می‌باشد :

· مردم همچنین می‌پرسند (people also ask)

· جستجوی مرتبط  (Related searches)

· آنچه مردم جستجو می‌کنند (people also search)

در این مقاله به  شما توضیح خواهیم داد که چرا باید این سه مشخصه را بررسی کنیدو چگونه می‌توانید به تمامی درخواست‌های گوگل برای ایجاد فهرست کلیدواژه‌ای رقابت برانگیز و نهایی دست‌یابید.

اصطلاحاتی که توسط جستجوی گوگل تایید شده است.

هر سه ویژگی‌ای که پیشتر به آن اشاره شد از اهمیت بسیاری برخوردارند؛ به طوریکه هرکدام از آن‌ها به صفحه نتایج جستجوی جدیدی که با سوال کاربر مطابقت داشته باشد  لینک یا ارتباط  داده می‌شوند. درنتیجه، دید خوبی را در نحوه پیگیری ، محدودکردن و یا اصلاح  در جستجوی کاربران و نشان دادن  موضوعات مرتبطی که ممکن است در این مسیر از آن‌ها چشم پوشی  شود ارایه خواهد نمود.

به طورمثال گوگل تلاش و هزینه بسیاری را برای درک و ارزیابی چگونگی ارتباط موضوع‌ها وجستارها نموده‌است و دستیابی به ویژگی‌های صفحه نتایج جستجو یا سرپ برامد مستقیم تمامی آن تحقیقات می‌باشد و درواقع گوگل سعی دارد تا شما را به چرا و چگونگی جستجوی افراد سوق دهد به همین دلیل به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مردم همچنین می‌پرسند (people also ask):

شما نیز احتمالا این باکس را قبلا دیده‌اید. این کشو حاوی پرسش‌هایی مرتبط با سوال اولیه کاربرمی‌باشد که سپس با ارجاع به سایر وب‌سایت‌ها به جستار کاربر پاسخ می‌دهد.

این نوع پرسش‌ها نه تنها به عنوان کلمات کلیدی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه خود عاملی الهام بخش برای ایجاد محتوای جدید می‌باشند. چرا که با مطرح کردن همان سوال به شیوه‌های مختلف جرقه‌ای را در ذهن شما ایجاد می‌کنند.

اما از آن‌جاپی که هرکدام از این سوال‌ها خود یک صفحه جستجوی جدید را در دل خود نهفته دارند، مراقب باشید تا در تله هزار تو و بی انتهای این سوالات تو درتو نیفتید.

اما تمامی این سوال‌ها از کجا می‌آیند؟ وآیا تمامی آن‌ها توسط کاربران پرسیده می‌شوند؟ البته، گوگل همیشه این سوالات را بر اساس جستارهای واقعی اتنخاب نمی‌کند چرا که گوگل هنگام بررسی نتایج متوجه می‌شود که هیچ جستجوی دیگری مرتبط با آن سوال وجود ندارد.

تصویر آنچه مردم می پرسند
مراقب باشید تا در تله هزار تو و بی انتهای این سوالات تو درتو نیفتید.

با طرح سوالی به طور مثال در زمینه دوربین‌های نیکون با این مضمون که کدام‌یک از مدل‌های دوربین دی اس ال آر نیکون بهتراست؟ دریافتیم که حدود ۲۸۳۸ کلیدواژه بالقوه وجود خواهد داشت که یک مرور اجمالی نشان داد که خیلی از این سوال‌ها همان سوال را بارها تکرار کردند یعنی حدود ۶۵/۵۷٪ آن‌ها تکراری بودند. بنابراین به حذف آن‌ها پرداختیم. در نتیجه تنها ۹۹۷ جستار مرتبط غیرتکراری باقی ماند.

جستجوهای مرتبط (Related search):

یکی دیگر از عوامل الهام بخش در ایجاد کلیدواژه‌ها، کشویی‌ست که  ۸ جستجوی مرتبط  با آنچه شما پرسیده‌اید را نشان می‌‌دهد و در پایین‌ترین مکان در سرپ قرار گرفته‌است. با استفاده از این شاخصه دیگر لازم نیست که خودتان دوباره به جستجوهای مرتبط با آنچه نیازدارید بپردازید.

به طور مثال اگر شما سوالی در زمینه “بهترین برند تلفن همراه” و یا “بهترین مدل تلفن همراه اپل” را بخواهید جستجو کنید، خواهید دید که صفحه نتایج گوگل  چه میزان سوال مرتبط برای شما مطابق با علاقه‌مندیتان ارایه می‌دهد.

تصویرجستجوهای مرتبط
این کشو در پایین ترین قسمت صفحه نتایج گوگل قرار گرفته است

کشوی “کاربران هم‌چنین جستجو می‌کنند” (People also search for):

این شاخصه خودش را به جستجوی ارگانیک یوآرال‌ها متصل می‌کند و شامل جستارهای بیشتر (بیشتر از ۸ جستار در دسکتاپ‌ها و ۶ جستار در گوشی‌های هوشمند) می‌شود. در واقع جایگزین عبارت‌های “متاسفانه لینک مرتبط با جستار شما یافت نشد” و “لطفا این را امتحان کنید ” می‌باشد.

با توجه به وجود این هشت سوال در این باکس در هر صفحه جستجوی ارگانیک، ایده‌های بسیاری نیز به ذهن می‌آیند.که البته تعداد بسیاری از آنها جستجوهای تکراری می‌باشند که با حذفشان اگرچه که تعداد قابل توجه کمتری از کلمات کلیدی باقی می‌ماند اما این کلمات کلیدی باقی مانده، کلماتی منحصربه فرد می‌باشند.

تصویر مردم همچنین جستجو می کنند در صفحه جستجوی گوگل

ارزیابی کلیدواژه‌ها

درعین حال که ما  به نتایج ارایه شده توسط گوگل  اعتماد می‌کنیم، همچنین می‌خواهیم که سرپ گوگل کلمات کلیدی مناسب و درخور پروژه موردنظرمان را نیز ارایه دهد. برای رسیدن به این امر، بازبینی اندکی روی آن انجام دادیم.

تصویر جستجو
کلیدواژه ها مانند حافظه عمل می کنند. گذشته، حال و آینده را به هم مرتبط می کنند.

ابتدا، تمامی جستارها را به یک لیست اصلی تبدیل کردیم، سپس از میان آن‌ها آنچه را که مفید بود را نگه داشتیم و اسامی تکراری و فاقد امتیاز مثل “چگونه در مراسم عروسی دوستانمان زیبا به نظر برسیم؟”  و یا ” Wallmart”  را حذف نمودیم چراکه سوال‌هایی فوق‌العاده خاص و عجیب و غریب به نظر می‌رسیدند.

جستارهای جدید باقی مانده را به گروهی از شاخصه‌های سرپ یا صفحه جستجوی گوگل برچسب‌گذاری کردیم تا بتوانیم دریابیم که کدام یک از آن‌ها بهترین پیشنهاد را ارایه می‌دهد.

سپس، کلمات کلیدی‌ای را انتخاب نمودیم که هیچ نوع جستجوی مرتبطی با سوال‌های پرسیده شده نداشتند. به همین جهت، آن‌ها را نیز حذف کردیم و اگر شما نیز می‌خواهید تا به نتایج واقعی و مفید دست پیدا کنید تا بتوانید سوال‌هایی را در کلیدواژه‌های خود داشته باشید که ترافیک خوبی را برای شما به همراه می‌آورند، همین روند را طی کنید.

همچنین تصمیم گرفتیم تا به حذف کلید واژه‌هایی بپردازیم که تعداد حجم جستجوهایی کمتر از ۱۰۰ جستار را نشان می‌دادند. البته تعداد آن کاملا نسبی‌ست و به شما و کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. این شمایید که تصمیم می‌گیرید که “کم” چه مقدار می‌تواند باشد. که البته ممکن است فقط حجم کم جستارها مد نظرتان باشد و بخواهید آن‌ها را نگه دارید و حذف نکنید.

و در نهایت به شما بستگی دارد.

اکنون که می‌دانید چگونه مستقیما کلیدوازه‌های مرتبط با آنچه می‌خواهید را درصفحه نتایج جستجوی گوگل بیابید، زمان آن فرا رسیده است تا به گام بعدی خود فکرکنید. که کاملا به استراتژی بهینه سازی موتورهای حستجو شما بستگی دارد. و در نهایت هر تصمیمی که بگیرید، به اندازه کافی آماده‌اید و نسبت به انتخاب کلیدواژه‌های بهینه  آگاهی و اشراف کامل دارید.