استراتژی بازاریابی مجموعه‌ای از اقداماتی‌ست که به رقابتی پایدار منجر شود.

جان اسکالی

فرم‌ ثبت نام برای هر وب‌سایتی می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد و طراحی و هدف از ایجاد آن،  باتوجه به نوع تجارت شما از یک وب‌سایت به وب‌سایتی دیگر متفاوت خواهد بود.

· بعضی‌ از وب‌سایتها از فرم ثبت نام برای جمع آوری آدرس ایمیل کاربران خود، به منظور اضافه کردن آن‌ها در بخش مشترکین یا subscriber ها استفاده می‌کنند والبته ایجاد این فرم برای استراتژی تولید مشتری یا lead generation strategy شما نیز ایده خوبی به نظر می‌رسد.

· بعضی دیگراز کسب وکارها برای افزایش مشتریان خود به فرم‌های ثبت نام احتیاج دارند چرا که اشتراک بنیان‌اند و برای افزایش درآمد باید در وب‌سایتشان ثبت نام نمود تا بتوانند از طریق آن به کسب درآمد بپردازند.

پرکردن فرم آنلاین
فرم‌ ثبت نام برای هر وب‌سایتی می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد

· عضویت کاربران٬ میزان تعامل و ارتباط میان شما و مشتریان کنونی ویا مشتریان احتمالی را افزایش می‌دهد و باتوجه به اطلاعات بدست آمده از طریق فرم‌های ثبت نام میتوان اطلاعات جامعی را به آن‌ها ارایه داد.

اگر وجود فرم‌های ثبت نام٬ صرف نظر از نحوه و دلیل استفاده آن‌ها باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما نشود عملا کاری بی‌فایده محسوب می‌شود.

برخلاف سایرراهکارهای جذب مشتری که شاید شما نیز از وجود آن‌ها در تجارتتان بهره میبرید، ایجاد یک فرم ثبت نام هزینه بر نیست و تنها کاری که باید انجام دهید این است که تغییراتی جزیی در وب‌سایتتان ایجاد کنید.البته به روز رسانی این فرم‌ها تنها چند دقیقه زمان می‌برد.

خواندن این مقاله برای تمامی افرادی که نرخ تبدیل تولید مشتری آن‌ها حتی با داشتن فرم ثبت نام ضعیف است مناسب می‌باشد وبه تولید مشتری بیشتر، بهبود نرخ تبدیل وسرانجام افزایش درآمد می‌انجامد و هم‌چنین به شما در ایجاد ساختن فرمی جدید و کارآمد کمک شایانی می‌کند.

۱. تعداد فیلدهای فرم ثبت نام نباید زیاد باشد.

کاربران الزاما کارهای مهم‌تری در زندگی دارند که بخواهند تمام وقت خود را در وب‌سایت شما در حال پرکردن فرم بگذرانند. پس، برای تبدیل آن‌ها به خریدار باید فرمی مناسب و تا حد امکان کوتاه و گزیده بسازید.

اگر این فرم‌ها طولانی باشند و اطلاعات بسیاری را از بازدیدکننده‌ها هنگام پرکردن بخواهند، قطعا مشتری بادیدن آن به روند پر کردن فرم ادامه نخواهد داد.

طبق مطالعات بسیار در این زمینه٬ فرم‌هایی با تعداد فیلد کم بیشترین بازدیدکننده را به خود جذب کرده و درنتیجه نرخ تبدیل بالایی را به همراه می‌آورد.

نمودارتحلیل فرم ثبت نام

اگر فرم ثبت نام کنونی شمابین ۶ یا۷ فیلد داشته باشد، تنها با حذف بعضی از فیلدها نرخ تبدیل تا ۵/۴٪ افزایش می‌یابد.

فرم‌های کوتاه تر نه تنها سریع‌تر پر می‌شوند بلکه، برای بازدیدکننده‌ها حس کنکاش در اطلاعات فردی آن‌هارا ایجاد نمی‌کنند و این دقیقا همان چیزی‌ست که مورد نظر ماست.

به وضوح فرم‌هایی با فیلدهای بیشتر، در واقع اطلاعات و مشخصات فردی بیشتری لازم دارند که این امر سبب می‌شود تا کاربر دچار شک و تردید در پر کردن فرم بشود که چرا یک شرکت تجاری به کدپستی من ویا نام‌خانوادگی و شماره کارت من حتی برای دوره‌های آزمایشی رایگان احتیاج دارد. آیا واقعا به این اطلاعات نیاز دارید؟وچرا؟

واز این قبیل فیلدها هستند که می‌توانند حذف شوند تا فرم ثبت نام صفحه شما کوتاه شود.

۲. بدانید که چه موقع از یک یا دو ستون استفاده کنید.

دراکثر موارد توصیه می‌شود از یک ستون در ایجاد فرم ثبت نام استفاده بنمایید.

فرم‌هایی با یک ستون، برای خواندن و پرکردن از سهولت بیشتری برخوردارند و روند پرکردن فرم بسیار واضح بوده وباعث سردرگمی کاربر نمی‌شوند . اما اگر در فرم٬ دو ستون وجود داشته باشد احتمال این‌که کاربر چند خط را ازقلم بیاندازد وجود خواهد داشت و این روند کار را کند می‌کند.

نمونه‌هایی از نحوه برخورد کاربران با دو ستون در فرم را در تصویر ذیل می‌توانید مشاهده کنید.

نمودار نحوه عملکرد کاربران
نحوه عملکرد کاربران در مواجه شدن با فرم‌های دو ستونه

اگر درحال حاضر از فرم ثبت نام دو ستونه استفاده می‌کنید بهتراست آن را با فرم یک ستون جایگزین کنید چرا که اگر کاربر سردرگم شود فرم را رهاکرده و به پرکردن آن ادامه نخواهد داد. اما اگر به هرجهت، حوزه کاری شما به نحوی‌ باشد که وجود این دو ستون امری ضروری باشد می‌توانید ازآن استفاده کنید.

به طور مثال فرض می‌کنیم که فرم شما شامل ۲۰ فیلد می‌باشد. اگر بخواهیم آن‌ها را در یک ستون بگنجانیم، ممکن است برای کاربر طولانی و سخت به نظر برسد و حتی برای پاسخ دادن به باقی سوالات مندرج در فرم احتیاج به بالا وپایین کردن صفحه یا اسکرول کردن (scroll) آن داشته باشید. در این حالت بهتراست از وجود دو ستون در فرمتان بهره ببرید. به طوری که در هر ستون تنها ۱۰ فیلد وجود داشته باشد. در این حالت هر ستون بدون نیاز به اسکرول کردن قابل بررسی کردن خواهد بود.

هاب اسپات (Hub Spot)  طی تحقیقی در این زمینه، فرمی با ۱۳ فیلد را درنظر گرفت. واریانس فرم ثبت نام با دوستون ۲۲٪ نرخ تبدیل بیشتری نسبت به یک ستون را دربر داشت. بسته به شرایط فرمتان٬ باید تشخیص دهید که بهترین زمان برای استفاده از فرمی با یک یا دو ستون چه موقع می‌تواند باشد.

۳. برای پرکردن فرم ثبت نام در کاربران انگیزه ایجاد کنید.

چرا یک نفر باید فرم ثبت نام شما را پرکند؟

قطعا ثبت نام کاربران  در وب‌سایتتان برای شما مفید خواهد بود اما آیا‌ این روند برای آنان نیز مفید است؟ اگر واقع بینانه نگاه کنیم، خیر، برای آن‌ها سودی بهمراه  نخواهد داشت. به غیراز تقاضا برای پرکردن فرم، باید برای منفعت  آنان نیز کاری کنید.

o تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد انگیزه در کاربران به طور مثال٬ شانس برنده شدن آن‌ها در چیزی مثل یک مسابقه را می‌توانید پیشنهاد دهیدو این امر می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۱۵ برابر افزایش دهد.

نمودار نرخ تبدیل
نرخ تبدیل براساس کمپین نوع محتویات تولیدشده

o گاهی اوقات، طرح یک مسابقه عملی نخواهد بود. گاهی با درخواست غیرمستقیم برای پرکردن فرم  می‌توان  نرخ تبدیل را تا ۵ برابر نسبت به درخواست مستقیم افزایش داد.

o  پیشنهادهای مالی نیز موثر خواهند بود.می‌توانید به مشترکین جدید در خرید بعدی آن‌ها از محصولاتتان، به شرط ثبت نام کردن در سایت تخفیف بدهید. و دراین راستا اطمینان حاصل کنید که پیشنهادی جذاب ارایه می‌دهید.

باید یادبگیرید که چگونه یک گزاره ارزشمند بسازید ونحوه بارگذاری آن در صفحه اصلی (جاییکه فرم ثبت نام نیز در آنجاست)  را نیز یاد بگیرید.

۴. تکمیل خودکار یا auto complete  فرم ثبت نام را فعال کنید.

تکمیل خودکار فرآیند پرکردن فرم رابرای کاربران آسان تر می‌کند.

قطعا شما اولین شرکتی نخواهید بود که از کاربران تقاضا می‌کنید تا فرم ثبت نام را پرکنند بنابراین، اطلاعات آن‌ها قبلا نیز در سایت‌های مختلف ثبت و توسط مرورگرهای مختلف ذخیره شده است. البته، اگر شما گزینه پرکردن خودکار را در هنگام برنامه نویسی فرم ثبت نامتان فعال کرده باشید، به محض شروع در پرکردن، مرورگر به طورخودکار فیلدهای مورد نیاز را با توجه به اطلاعات خواسته شده پر می‌کند.

طبق نظر گوگل کاربران  ۳۰٪ سریعتر فرم را درحالت پرکردن خودکار پر می‌کنند.

و سرعت پرکردن فرم٬ دلیلی دیگر برای انتخاب فرم‌های کوتاه می‌باشد.

اما اطمینان حاصل کنید که امکان ویرایش فرم ثبت نام در حالت پرکردن خودکار نیز فعال باشد. به طور مثال، اگرکاربر ایمیل‌های مختلفی مانند ایمیل کاری یا شخصی داشته باشد بتواند هنگام  پرکردن خودکار، ایمیل دلخواه خود را متناسب با نیاز وب‌سایت شما در فیلد مربوطه وارد کند.

۵. اجازه دهید تا کاربران با اکانت‌ شبکه‌های اجتمایشان بتوانند فرم ثبت نام را پرکنند.

روش دیگری که با آن می‌توان فرآیند ثبت نام را سرعت بخشید، استفاده از اکانت شبکه‌های اجتماعی کاربران می‌باشد. اگربتوانید وب‌سایت خود را با شبکه‌های اجتماعی ادغام کنید، کاربران تنها با یک یا دو کلیک می‌توانند به سرعت ثبت نام کنند.

اخیرا٬ ۳۴٪ از کسب وکارها از این شاخصه در وب‌سایتشان استفاده می‌کنند.

نمودار تحلیل استفاده از شبکه های اجتماعی
فیسبوک ( facebook ) محبوب‌ترین شبکه اجتماعی به کار رفته هنگام عضویت در وب‌سایت‌‌ها می‌باشد.

خط افقی در نمودار نشان دهنده شبکه اجتماعی پیشنهاد شده توسط وب‌سایت‌ها هنگام پر کردن فرم و خط عمود درصد شرکت‌هائیست که از شبکه‌های اجتماعی را در فرم خود پیشنهاد می‌دهند.

حال اگربه داده‌ها نگاه کنید خواهید دید، در زمینه پرکردن فرم٬ فیس بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان سایر شبکه‌ها می‌باشد.

در اینجا به نمونه‌ای از فرم ثبت نام اشاره می‌کنیم

فرم ثبت نام و شبکه های اجتماعی که می توانید جایگزین کنید
فرم ثبت نام و شبکه های اجتماعی که می توانید جایگزین کنید.

این فرم حاوی ۴ فیلداست و باتوجه به آنچه که پیشتر اشاره شد نرخ تبدیل خوبی را برای وب‌سایت به همراه می‌آورد.

برای ثبت نام در سایت تنها با کلیلک کردن برروی هرکدام از آن شبکه‌های اجتماعی که در تصویر میبینید می‌توانید عضو آن سایت بشوید.اگر لاگ این نبودید، سیستم به طور خودکار شما را به صفحه دیگری که شامل نام کاربری و رمز ورود شما در آن شبکه موردنظر می‌باشد، هدایت می‌کند.

۶. از گذاشتن CAPTCHA در فرم خود خودداری کنید.

CAPTCHA مخفف Completely Automated Public Turing test to tell computers and Humans Apart   و یا آزمون سنجش کاملا خودکار تشخیص انسان از کامپیوتر می‌باشد.

این فناوری برای تشخیص بین انسان از کامپیوتر به وجود آمده است و یکی از گام‌هایی‌ست که مشخص می‌کند که شما یک ربات نیستید.

تصویرفرم تایید انسان یا ربات
آیا شما به دنیای انسان‌ها تعلق دارید؟

از آنجایی که پاسخ دادن به این ربات کمی وقت‌گیر و در مواردی آزار دهنده خواهد بود بهتر است از گذاشتن آن در فرم خود صرف نظر کنید و ریسک وجود اسپم‌ها و ربات‌ها در وب‌سایتتان را به از دست دان مشتریان احتمالی خود بپذیرید. چرا که باعث می‌شود کاربر از ادامه کار منصرف شود چرا که در بعضی موارد اگر در انجام آن دچار اشتباه شوند بعد از چند تلاش مکرر خسته خواهند شدو ادامه کار را رها خواهند کرد.

۷. درانتخاب قراردادن فرم ثبت نام دقت کنید.

فرم ثبت نام درکدام قسمت وب‌سایتان قرار گرفته است؟

دربعضی از موارد، فرم ثبت نام در چندین نقطه مختلف از صفحه ورود می‌ةواند ظاهر شود. که بسته به نوع تجارت شما می‌تواند در اولویت کارتان نباشد. به طور مثال، اگر فروشگاه تجارت الکترونیکی داشته باشید، اولویت برای کار شما فروش خواهد بود نه دریافت ایمیل کاربران!

نمودار تحلیلی جایگاه فرم ثبت نام
پایین صفحه؟ وسط صفحه ورود؟ پاپ آپ‌ها؟بالاترین نقطه صفحه؟ کدام یک؟؟

رایج‌ترین مکان برای انتخاب جایگاه فرم ثبت نام در پایین صفحه وب‌سایت شما می‌باشد. اما به این معنی نیست که بهترین مکان نیز همان‌جاست!

سعی کنید فرم را در نوار جانبی پست‌های وبلاگتان و یا درپنجره‌ای که با یک کلیک برروی قسمتی از وب‌سایتتان مثل یک متن گرافیکی ویا دکمه و.. ناگهان ظاهر میشود (pop up) بگنجانید.

اما درنهایت جایگاه دقیقی برای آن وجود ندارد وبیشتر به نوع تجارت و اولویت بندی‌های شما در انتخاب جایگاه این فرم در وبلاگتان بستگی دارد.

۸. از آزمون A/B در قسمت‌های مختلف وب‌سایتتان استفاده کنید.

انتخاب جایگاه فرم‌های ثبت نام بهترین نمونه برای انجام آزمون A/B می‌باشند.

شما می‌توانید بسیاری از قسمت‌های فراخوان عمل وب‌سایتتان را مانند ذیل آزمایش کنید:

·  اندازه

·  جایگاه

·  رنگ

· نوع دست‌خط

· جمله بندی

ایجادتغییرات کوچک، تاثیربسزایی درنرخ تبدیل شما می‌گذارد. فقط مطمین شوید که هربار فقط یک نقطه را آزمایش می‌کنید. و به محض انجام دادن آزمون، A/B مطمین باشید که فراخوان عمل فرم ثبت نامتان برای بیشترین تبدیلات بهینه سازی شده‌است.

۹. قسمت‌هایی را که توسط کاربر پرنشده است را هایلایت نمایید.

گاهی امکان دارد کاربربخش‌هایی از اطلاعات خواسته شده درفرم ثبت نام را ازقلم بیاندازد و آن‌را پر نکند. در این حالت، باید اطمینان حاصل کنید که کاربر دوباره کار خود را چک کرده و اشکالات خود را به سرعت رفع می‌کند.

به وضوح این کاربران می‌خواهند در دسته مشتریان شما قرار بگیرند وبه فراخوانی فراخوان عمل شما پرداخته‌اند. در این حالت اگر پاسخی درمقابل فرم پرنشده توسط آن‌‌ها دریافت نکنند فرض می‌کنند که وب‌سایت شما دچار مشکل شده است بنابراین لازم است تا قسمت‌های پرنشده فرم توسط شما هایلایت شود.

تصویر فرم ثبت نام و نحوه هایلایت برای قسمت هایی که توسط کاربر پرنشده
نقاطی که باقرمز رنگ مشخص شده‌اند همان نقاطی هستند که توسط کاربر تکمیل نشده است.

۱۰. خود را در جامعه ثابت کنید.

کسب و کارشما باید قدم‌های مبتکرانه‌ای را برای بالابردن نرخ تبدیل با اعتباربخشیدن به خود در جامعه انجام دهد.

فرم‌های ثبت نام فرصت خوبی برای اثبات شما در رسانه می‌باشد.

برای تحت تاثیرقراردادن افراد باید بتوانید خود را ثابت کنید.اگر به بازدیدکنندگان خود بتوانید نشان دهید که چگونه وب‌سایت شما برای دیگران مفید بوده است٬ آن‌ها تمایل بیشتری برای ماندن و تبدیل شدن به خریداران احتمالی را خواهند داشت.

اگر به شرکت‌های بزرگی مثل اوبر(Uber)٬ آمازون (Amazon) ومانند آن٬ که تاکنون از خدماتش بهره‌مند شده‌اید نگاه کنید می‌بینید که این‌ همان اثبات و اعتباری‌ست که به آن اشاره کردیم.

روش‌های دیگری در اعتباربخشیدن به تجارتتان مانند؛ استفاده آماری از نظرات کارشناسان و یا استفاده از افراد مشهور برای تبلیغ کارشما وجود دارد.

به طور مثال تعداد مشترکین خود را در کنار فرم ثبت نام خود بگنجانید تا بتوانید اطمینان سایر افراد را جلب کنید.

۱۱. از فنون نوشتاری استفاده کنید.

فن نوشتن نیز یکی از عواملی می‌باشد که بر نرخ تبدیل موثر است.

باید توجه کنید که فرم ثبت نام خوانا باشد و از کلمات بزرگ و کوچک بجا و به درستی استفاده کرده باشید.

۱۲. از به کاربردن آنچه که حواس کاربر را پرت می‌کند اجتناب کنید.

در هر صفحه از وب‌سایتتان اولویت بندی داشته باشید و برروی آن تمرکز کنید.

سعی نکنید همه کارها را به طور همزمان از کاربر بخواهید، مثلا انجام همزمان عضویت در وب‌سایتتان، بازدید از محصول جدید که به تازگی رونمایی شده است و دیدن ویدیویی در زمینه تاریخ ایجاد وب‌سایتتان .این باعث می‌شود که کاربر گمراه شود و نتواند روی یک موضوع تمرکز کند.

در نتیجه:

استفاده از فرم ثبت نام به تنهایی به شما در تبدیل کاربر به مشتری کمک نمی‌کند مگر این‌که به این ۱۲ نکته اشاره شده توجه کنید و با استفاده از آن‌ها فرم ثبت نام مناسبی را ایجاد کنید.