تبلیغات در گوگل دقیقا درست‌ترین جایی است که شما را به بازار هدف‌تان می‌رساند. گوگل با 246 میلیون بازدید کننده، روزانه 3.5 میلیارد تعامل کاربری  و تقریبا 700% بازگشت سرمایه (ROI) این قابلیت را دارد، که بابت میزان هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام می‌دهید، آسوده خاطر باشید.

تاثیری که تبلیغات بر احساس و خاطر افراد می‌گذارد مهم‎تر از تعداد تبلیغاتی است که شما می‌سازید. درست مثل تبلیغاتی که در تلویزیون ساخته می‌شدند و اگر از بچه‌های دهه 60 بپرسید شاید اکثریت آن‌ها به تبلیغات گلرنگ و صدف کوچولو که الان برای خودش خانمی شده و یا سس دلپذیر اشاره کنند. اما ریشه تبلیغات دقیقا از کجا  سرچشمه گرفته است؟

تصویری از تبلیغات مختلف که به فرم اجرهای چوبی قرار گرفته اند
استراتژی تبلیغات باید به نحوی باشد که قلب مخاطب را بلرزاند

انسان‌های نخستین دریافتند که با داد وستد و تبادل کالاهایی که دارند می‌توانند سختی‌های زندگی را پشت سر بگذارند. بنابراین برای آگاه کردن سایرین از کالاهای خود به صورت شفاهی و یا برروی سنگ نوشته‌ها به تبلیغ کالای اساسی خود پرداختند. از اولین پیام‌های تبلیغاتی می‌توان به هنر مصریان باستان اشاره کرد که از پاپیروس برای تبلیغ کالاهای خود استفاده می‌کردند. از آنجایی که اکثریت جامعه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، تصویر شی مورد نظر را گاهی همراه با نوشته ضمیمه می‌کردند.  کم کم توانستند ایده‌های اولیه ساخت تیزر تبلیغاتی را رقم بزنند.

تا اینکه در قرن 18 میلادی تبلیغات جایگاه ویژه‌ای را در روزنامه‌ها پیداکرد، که شاید در سریال‌هایی که مرتبط با آن زمان است، بارها صحنه تبلیغ در روزنامه‌ها را دیده باشیم. در قرن 21 با رشد و توسعه جهان به سمت صنعتی شدن، نیاز به تولیدات کارخانه‌ای افزایش یافت و پیامد آن نیز، نیاز به حضور فعال و مشارکت مصرف کننده‌ها برای مصرف این حجم از محصولات تولید شده، احساس می‌شد. بنابراین بازاریابی و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در مقیاس‌های بزرگ و برای ترغیب ضمیر ناخودآگاه مشتری، جایگاه ویژه‌ای را در جامعه باز کرد.

تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز دقیقا چیست؟

گوگل ادز که قبلا با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) نیز شناخته می‌شد، در سال 2000 میلادی دیده به جهان گشود، تا بتواند راهی برای کسب درآمد بیشتر گوگل و البته ارتقا برند شما باز کند. چرا که تبلیغ کنندگان باید به ازای هر کلیک که بر روی تبلیغات آن‌ها می‌شود، که به آن ppc یا تبلیغات کلیکی نیز گفته می‌شود و یا به ازای هر هزار بازدیدکننده یا CPM  هزینه‌ای را پرداخت کنند. که این هزینه شامل تبلیغات، خدماتی که آن شرکت ارائه می‌دهد، لیست محصولات‌شان و محتوای ویدیویی و … می‌باشد.

قبل از اینکه به سایر مسائل مربوط به گوگل ادز بپردازیم ابتدا برای آشنایی بیشتر و مدیریت بهتر تبلیغات در  گوگل، بهتر است با واژگان و عملکرد آن‌ها، کمی بیشتر آشنا بشویم.

گوگل ادز یک سرویس تبلیغاتی آنلاین است که به کسب وکارها اجازه می‌دهد، که در صفحه نتایج گوگل تبلیغات‌شان را قراردهند. این تبلیغات دقیقا شبیه به همان نتایج جستجوی ارگانیک هستند. با این تفاوت که یک باکس کوچک سبز رنگ که حاوی کلمه Ad می‌باشد، در سمت چپ آن‌ها نوشته شده است و جایگاه این تبلیغات معمولا در بالاترین و پایین‌ترین قسمت صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) است.

گیف نمایش گوگل ادز نسبت به جستجوی ارگانیک
تبلیغات در گوگل در بالاترین و پایین ترین قسمت صفحه نتایج گوگل قرار می گیرد
  • رتبه تبلیغ (جایگاه تبلیغات شما) یا Ad Rank : به محض ورود به مزایده کلمات کلیدی و انتخاب کلمه مورد نظرتان، دو فاکتور برای گوگل مهم خواهد بود. بالاترین پیشنهادی که از جانب شما اعلام می‌شود و  امتیاز کیفی شما. امتیاز کیفی یعنی تا چه میزان تبلیغات‌تان به جستجوی آنچه کاربر نیازدارد، مرتبط است. به هم پیوستن این دو فاکتور، جایگاه تبلیغات شما را تعیین می‌کنند. هرچه رتبه بالاتری داشته باشید، بیشتر در این مسیر دیده می‌شوید و کلیک بیشتری دریافت می‌کنید. در نتیجه قطعا اعتبار بیشتری نصیب شما خواهد شد.
اینفوگرافی رتبه تبلیغ مساوی است با بالاترین پیشنهاد * امتیاز کیفی
  • پیشنهادات یا bidding : تبلیغات در گوگل بر اساس سیستم مناقصه استوار است. هرچه که مبلغ بیشتری را به ازای هرکلیک بر روی تبلیغاتتان بدهید، جایگاه بالاتری را دریافت خواهید کرد. سه گزینه برای پیشنهاد قیمت روبروی شما خواهد بود.
  1.     Cpc: یا cost per click ، مبلغی است که شما به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید.
  2. Cpm : یا cost per mille، مبلغی است که شما به ازای هر هزار نفری که آن تبلیغ را می‌بینند، می‌پردازید. یعنی به ازای هر هزار کلیک باید مبلغی را پرداخت کنید.
  3. Cpe: یا cost per engagement، نوعی از پرداخت است که تبلیغ شما در گوگل ادز گذاشته می‌شود و تا اینجا رایگان است و تنها زمانی شما باید مبلغی را پرداخت کنید که کاربر به نوعی با تبلیغ شما درگیر شده است و زمانی حدود 2 ثانیه بر روی تبلیغ شما صرف کرده است.
تصویری از افرادی که در یک مناقصه شرکت کرده اند
هرچه که مبلغ بیشتری را به ازای هرکلیک بر روی تبلیغاتتان بدهید، جایگاه بالاتری را دریافت خواهید کرد
  • کمپین تبلیغاتی: شامل سه نوع کمپین است.
  1.      اگر بخواهید تبلیغات‌تان تنها به صورت تبلیغات متنی باشند (که بیشتر توسط تجار طرفدار دارد)، باید از کمپین search ads استفاده کنید تا تبلیغ شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل به نمایش گذاشته شود.
  2. اگر تبلیغات شما شامل فایل تصویری است، باید از کمپین display ads استفاده کنید تا تبلیغات‌تان در صفحات وب از طریق شبکه نمایش گوگل یا Google Display Network نشان داده شود و
  3. اگر تبلیغات شما به صورت یک فایل تصویری است باید از کمپین  Video Ad استفاده کنید تا تبلیغ 6 تا 15 ثانیه‌ای شما را در یوتیوب به نمایش بگذارد.
  • نرخ کلیک یا click through rate  و یا به طور مخفف CTR: تعداد کلیک‌هایی است که تبلیغ شما دریافت می‌کند. هرچه نرخ کلیک یا بازدید شما بیشتر باشد یعنی رتبه کیفی بالاتری دارید و این یعنی تبلیغ شما بیشتر به آنچه کاربر جستجو کرده است نزدیک‌تر است.

گوگل تا چه میزان به بازدید وب‌سایت‌تان کمک می‌کند؟

اینکه بتوانید افراد را از وجود برندتان آگاه کنید و مشتریان بالقوه خود را افزایش دهید و هم‌چنین فروش خود را نیز افزایش دهید، همه این فاکتورها شما را به سمت تبلیغات سوق خواهد داد. اما ممکن است قبل از اینکه بخواهید بدانید که آیا گوگل به افزایش بازدید وب‌سایت‌تان کمک می‌کند یا خیر، این سوال برای‌تان پیش بیاید که

چرا اصلا باید پلتفرمی مانند گوگل را انتخاب کرد؟

  • گوگل پلتفرمی است که در آن، روزانه حدود 3.5 میلیارد عبارت جستجو می‌شود.
  • ·        به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای کاربران در سرتاسر دنیا مورد تایید است
  • شرکت‌های بسیاری برای ارتقا برندشان از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند، که حتی امکان دارد رقبای شما نیز در میان این شرکت‌ها باشند.
  • بر طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، تبلیغ کنندگان به ازای هر تبلیغی که به گوگل می‌سپارند، 1دلار هزینه می‌کنند اما در مقابل 8 دلار در آمد خواهند داشت.
  • تبلیغات در گوگل در لحظه انجام می‌شود. این بدان معنی است که شما قرارداد ماهیانه‌ای را برای پرداخت هزینه‌ها امضا نمی‌کنید که به آن پایبند باشید و هر زمان که متوجه شدید که کمپینی موفق عمل کرده است می‌توانید مقدار پیشنهادی تبلیغ‌تان را افزایش دهید و حتی برعکس اگر کمپینی بد عمل کند می‌توانید آن را کاهش دهید.  
اینفوگرافی جمله تبلیغ کنندگان به ازای هر تبلیغی که به گوگل می‌سپارند، 1دلار هزینه می‌کنند اما در مقابل 8 دلار در آمد خواهند داشت.

بنابراین چرا نباید این پلتفرم را انتخاب کرد؟ 

این داده‌های آماری دید ما رو نسبت به انتخاب راه و روش بازتر خواهند کرد.

تبلیغات در گوگل تقریبا به طور میانگین، 8% بازدید (نرخ کلیک یا CTR) را به خود اختصاص می‌دهد. یعنی ماهانه، نمایش تبلیغات حدود 180 میلیون ایمپرشن (تعداد افرادی است که آن تبلیغ را مشاهده کرده‌اند) دارد که از این میان 65% تبلیغات پولی در گوگل توسط کاربرانی که واقعا قصد خرید دارند کلیک می‌شود. بنابراین با به کارگیری کمپین تبلیغاتی بهینه در گوگل هم به افزایش بازدید سایت خود کمک کنید و هم بازگشت سرمایه یا به طور مخفف ROI را افزایش دهید.  

اینفوگرافی جمله تبلیغات در گوگل تقریبا به طور میانگین، 8% بازدید (نرخ کلیک یا CTR) را به خود اختصاص می‌دهد

عملکرد گوگل ادز به چه صورتی است؟

همه چیز در گوگل از یک عبارت شروع می‌شود که در ذهن کاربر می‌چرخد و برای رسیدن به پاسخ آن، شروع به جستجو در گوگل می‌کند.

 اینجا درست زمانی است که شما باید خودی نشان دهید و به گوگل بگویید که راه حل مشکل آن کاربر در دستان شماست. گوگل ادز که سیستم تبلیغات درگوگل است، به تبلیغ کنندگان کمک می‌کند تا برای نمایش تبلیغات کلیکی خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل یا SERP،  بتوانند از کلمات کلیدی مشخصی استفاده کنند.

  • کلمات کلیدی: البته این کلمات کلیدی الزاما همان عبارات جستجو شده نیستند. زمانی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، گوگل تمامی کلمات کلیدی پیشنهاد شده از طرف تبلیغ کنندگان را بررسی می‌کند و کلمه کلیدی مرتبط با عبارت جستجو شده را برمی‌گزیند. کلمات کلیدی مشخصی که می‌توان گفت وارد این مزایده می‌شوند، مرتبط با دامنه وسیعی از عبارات جستجو شده‌اند. به طور مثال، اگر کلمه کلیدی پیشنهادی شما ” داروهای حیوانات خانگی” باشد و عبارت‌های جستجو شده به صورت دارو برای سگ‌ها و یا وسایل حیوانات خانگی باشد و مرتبط با عبارت جستجو شده، وب‌سایت شما در این مزایده پیروز شده‌است.
موشن گرافی فردی که در حال جستجو در نت است
بعد از اینکه کاربران کلمه کلیدی ای را جستجو می کنند، گوگل تمامی کلمات کلیدی پیشنهاد شده را بررسی می کند

نکته: هرچه کلمات کلیدی انتخاب شده هدفمند تر و طولانی تر (long tail keywords) باشند، کلیک بیشتری دریافت خواهید کرد.  

  • شرایط جغرافیایی :البته علاوه بر کلمات کلیدی، شرایط جغرافیایی که شما در آن قرار گرفته‌اید نیز مهم است. از آنجایی که هدف گوگل نشان دادن بهترین نتایج است، بنابراین طبیعتا برای فردی که در بندر عباس زندگی می‎کند و درمورد یک رستوران در گوگل در شهر خود جستجو می‌کند، رستوران‌های شهر آمل برایش به نمایش در نمی‌آیند.
  • نوع دستگاهی که با آن متصل می‌شوید: از آنجاییکه بیش از نیمی از جستجوها در گوگل از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود، بنابراین گوگل نیز این موضوع را در نظر می‌گیرد. حتی می‌توان گفت که می‌ارزد که تبلیغات‌تان را برای غالب موبایل در نظر بگیرید.

علاوه بر نکات اشاره شده، محتوای تبلیغات، چه ساعتی از روز  کاربر متصل می‌شود و به تبلیغات شما نگاه می‌کنند نیز موثر خواهد بود.

چگونه می‌توانید شرکت‌تان را در گوگل تبلیغ کنید؟

برای جذب مشتریان واقعی، باید بتوانید به طور مشخص و هدفمند تبلیغ کنید. تنها با پیروی از چندگام، می‌توانید عضوی از مجموعه گوگل ادز شوید.  

ابتدا باید در گوگل حساب کاربری مدیریتی (Google Ads Manager Account) ایجاد کنید. این نوع حساب این امکان رافراهم می‌کند تا بتوانید چندین حساب گوگل ادز را با هم کنترل کنید. سپس بر روی علامت + که بر روی صفحه اصلی مدیریت تبلیغات (Ads Manager homepage) قرارگرفته است، کلیک کنید تا بتوانید کمپین جدیدی را راه اندازی کنید.

 سپس سایر اطلاعات خواسته شده که در ادامه توضیح داده خواهد شد، را وارد کنید. بودجه روزانه و موقعیت مکانی را تعیین کنید، کلمات کلیدی را مشخص کنید و در پایان در مورد آنچه که می‌خواهید تبلیغ کنید، بنویسید.

البته گوگل ابتدا محتوای تبلیغات شما را بررسی می‌کند، تا مغایر با قوانینش نباشد. اگر تبلیغ شما مشکلی نداشت بعد از گذشت 24 ساعت و مطابق با کلمه کلیدی‌ و نوع کمپینی که انتخاب کرده‌اید، آن را منتشر می‌کند.

یک نکته در مورد انتخاب موقعیت جغرافیایی برای ایران وجود دارد. بعد از به روز رسانی گوگل و به دلیل تحریم‌ها، انتخاب موقعیت مکانی ایران امکان پذیر نیست و ممکن است تبلیغات‌تان را  مسدود کند. به همین دلیل باید گزینه تمامی کشورها را انتخاب کنید. 

البته اگر می‌خواهید که از نتیجه کاری که انجام داده‌اید اطمینان حاصل کنید، می‌توانید از آژانس‌هایی که کارشان در زمینه تبلیغات در گوگل است نیز کمک بگیرید. چرا که این آژانس‌ها استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال شما را  بهینه سازی می‌کنند و باعث می‌شوند نتیجه بهتری دریافت کنید. 

هزینه تبلیغ در گوگل چه قدر است؟

در بحث قیمت‌ها، نمی‌توان یک قیمت ثابت و قطعی را در نظر گرفت. چرا که هزینه تبلیغات در گوگل به متغییرهای مختلفی بستگی دارد.

کنترل بخشی از آن‌ها مانند بالاترین پیشنهادی که می‌دهید و درجه کیفی تبلیغات‌تان، در دستان شماست، اما بخش دیگر آن مانند بالاترین پیشنهاد ارائه شده توسط رقبایتان و درجه کیفی تبلیغات آن‌ها، از کنترل شما خارج است.

بنابراین قبل از ورود به این مرحله، تمامی این متغیرها را بررسی کنید. البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که گوگل به شرکت‌هایی که کمپین‌های تبلیغاتی با کیفیتی ارائه می‌دهند، تبلیغاتی با هزینه کمتر و جایگاه بهتر پاداش می‌دهد.

فرمول محاسبه هزینه تبلیغات در گوگل به شرح زیر است:

تصویر محاسبه فرمول هزینه تبلیغات در گوگل

میانگین هزینه به ازای کلیک (cpc) برای کمپین search network بین 1دلار تا 2 دلار است. بیشترین هزینه‌ای که گوگل برای کلمه کلیدی دریافت می‌کند، حدودا 50 دلار خواهد بود. البته اگر می‌خواهید از کلمات کلیدی ارزان قیمت‌تر استفاده کنید و تبلیغات ارزانتری ارائه دهید، می‌توانید به وب‌سایت less expensive keywords مراجعه کنید.

در پایان

کسب وکارهایی که در گوگل تبلیغ می‌کنند، با هزینه‌ای نه چندان زیاد می‌توانند مشتری را به سمت خود جذب کنند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند. از آنجایی که تبلیغات در گوگل خیلی یوزر فرندلی نیست و کار با آن راحت نیست بهتر است انجام تبلیغات خود را به دست افرادی که در این مسیر تبحر دارند بسپارید.

  * طراحی کاور توسط همکار خوبم خانم ها مهدیه امین زاده و اینفوگرافی ها توسط بازهم همکار خوبم خانم مبینا شادی انجام شده است