“جف بزوس” می گوید: برندینگ یعنی همان چیزی که مشتریان در نبود شما می گویند
بسیاری از ما وقتی لغت برند را می شنویم، لوگوی شرکت را به یاد می آوریم و گمان می کنیم “برندینگ” همان ساخت لوگو است اما لوگو تنها بخشی از تبلیغات یک برند است. برند در مفهوم بزرگ تر، یک استراتژی قدرتمند برای یک شرکت است که لوگو و تبلیغات و دیگر سرمایه گذاری ها، حتی پوشش کارکنان یک شرکت را نیز در برمی گیرد.

“استیو جابز”: برندینگ در بازاریابی یعنی فرصت ایجاد یک خاطره در ذهن مشتری

برندینگ در معنای ساده یعنی تمام وعده هایی که یک شرکت می دهد و تمام انتظاراتی که مشتریان از یک شرکت و محصولاتش دارند و در نهایت تعهد برای اجرای آن. برندینگ به محصولات و نام شرکت یک جایگاه احساسی و انسانی می دهد و بدین طریق خود را به مشتریان نزدیک می کند. بگذارید در یک مثال واضح بگویم برندینگ یعنی تفاوت بین اسب و اسب تک شاخ. هر دو اسب هستند اما اسب تک شاخ حالتی مرموز، اسطوره ای و دست نیافتنی و مقدس دارد. اسب تک شاخ، حیوانی متفاوت از اسب معمولی است. این همان کاری است که برندینگ می کند. برندینگ یعنی متفاوت کردن شخص یا تجارت در میان دیگر رقبا. حالا در ادامه نظر شما را به چند نکته برندینگ جلب می کنیم.


The unicorn                                                                     
This bike was parked on the inner court of an old prison.
The prison now houses shops instead of inmates.
برندینگ یعنی ساختن یک ارزش و حس مشترک بین مشتری و سرمایه گذار 

شعار سازی: 

هر برندی برای خود شعاری دارد و مخاطبان رفته رفته او را با شعارش می شناسند. اینشعارها آنقدر همه گیر می شود که حتی به صورت جوک و شعر و طنز بین مردم به صورت ویروسی پخش می شود و این از نقاط قوت شعار تاثیر گذار و جذب مخاطب است. “هیچکس تنها نیست” این شعار شما را یاد کدام شرکت می اندازد؟ شعارها اینطور به شهرت نام یک شرکت و برندینگ کمک می کنند.

برای بهتر نشان دادن موضوع بطری های آب معدنی را در نظر بگیرد. بدون شک اگر آرم شرکتهای مختلف را بردارند ، تمام مشتریان وفادار آنها مزه آب ها را یکی می دانند اما هر کدام از این شرکتها با برندینگ خود را از دیگری متفاوت کردند و مشتریان مخصوص به خود را دارند. به شعارهای آب معدنی های معروف دنیا توجه کنید.

“EVIAN” شما را جوان می کند.

“PERRIER” شادابی، فوران جذابیت

“FIJI” آبی خالص، سالم و طبیعی

به شعار ها توجه کنید که یک شرکت علائم جذابیت را برای تبلیغ آب معدنی خود استفاده کرده و شرکتی دیگر دست روی طبیعت و سلامتی گذاشته.

تمام آب معدنی ها یک مزه را دارند اما با برندینگ هر مشتری تنها یک برند را انتخاب می کند.

لوگو و طراحی شکل محصولات:

لوگو به قدری در برندینگ معروف است که همانطور که در ابتدا گفتیم بسیاری به اشتباه لوگو را همان برندینگ تعریف می کنند. لوگوی گرد و قرمز کوکاکولا را با نوشته سفید در نظر بگیرید. این لوگو در تمام دنیا شهرت دارد. با یک طراحی لوگوی قدرتمند در اولین نگاه به چشم بیایید و ماندگار شوید. اگر برای طراحی لوگو هنوز مردد هستید، “دی جی دودو” می تواند به شما کمک کند.

همان طور که متوجه شدید، تصاویر اولین چیزهایی هستند که مخاطب را به خود جذب می کنند. گام بعدی خود محصولات شما و بسته بندی آنهاست. سعی کنید برای طراحی محصول و جلد آن بیشترین تلاشتان را داشته باشید. محصول شما قرار است چه نیازی را بر طرف کند؟ چه ارزشی دارد؟ رنگها را به تناسب انتخاب کنید. رنگ زرد و بنفش و آبی می تواند در وسایل الکترونیکی و اینترنت به خوبی عمل کند. رنگهای  سرد و کمرنگ آرام بخش هستند و برای محصولات گیاهی و بهداشتی مناسب اند.

بطری های آب معدنی با رنگ های سرد و آرام بخش همان چیزی را تبلیغ می کنند که در شعار هایشان می گویند.

از طراحی رقبایتان کپی نکنید: 

متاسفانه بسیاری از شرکتهای جدید سعی می کنند از طراحی شرکتهای بزرگ تقلید کنند. این یعنی شما خودتان هم در نگاه اول به خودتان اعتماد ندارید و شرکت دیگری را قبول کرده اید، در این صورت چطور مشتری باید به شما اعتماد کند؟ به خاطر داشته باشید هیچ مشتری تنها با شباهت طراحی دو برند سراغ دومی نمی رود. شما باید خودتان را مستقل و متفاوت نشان دهید و به این شیوه جایگاه خاص خود را در ذهن مشتری پیدا کنید.

تبلیغات:

تبلیغات محصول و کمپین سازی به هر طریق می تواند شما را به برندینگ نزدیک کند. قبل تر از مزایای داشتن “وب سایت و “اینستا گرام صحبت کردیم و اینکه داشتن هر کدام چه ضرورت هایی در تجارت شما دارد. تبلیغات ویدئویی، رادیویی، کمپین های اینستاگرامی، بنرهای تبلیغاتی و رنگ آمیزی اتوبوس های شهری و دیوار نگاری، تمام مسابقات و جوایزی که شما به صورت مستقیم و غیر مستقیم خودتان را تبلیغ می کنید یکی از راه های برندینگ است.

همانطور که در مقاله “روشهای هک کردن موتور های جستجو گر” نیز اشاره کردیم امروزه افزایش ترافیک شما قابل پیگیری است و با بالابردن کلیک وب سایت می توانید به بهترین شکل خود را تبلیغ کنید. اگر شما به آنچه می گویید در تبلیغات عمل کنید، بدون شک  هر چقدر تبلیغات بزرگ تر باشد شما در برندینگ نسبت به رقبایتان موفق تر خواهید بود.

هماهنگی تبلیغات آنلاین و آفلاین

اگر شما از رنگ و شعار خاصی در تبلیغات آنلاین استفاده می کنید باید همان نمونه را در تبلیغات پرینتی و آفلاین خود هم استفاده کنید. رنگ و محتوا و نوشته در تمامی تبلیغات آفلاین و آنلاین باید یکی باشد.

Coke
لوگو و شکل بسته بندی محصولات شما را ماندگار می کند

محیط کار شما و کارکنانتان: 

در کشور های در حال توسعه چیزی که در برندینگ به چشم نمی آید رفتار و پوشش کارکنان و محیط کاری آنهاست. متاسفانه سرمایه گذاران در بسیاری از موارد تصور می کنند که این چیزی است که از دید عموم مردم پنهان است و در برندینگ اهمیتی ندارد. به خاطر داشته باشید که مردم شرکت شما را دوست ندارند مگر آنکه کارمندانتان پیش از آن، عاشق کارشان باشند.محل شرکت شما، رنگ و پوشش کارکنان شما خود یک تبلیغ است. یک شرکت قدرتمند تنها فروش محصول،  کسب در آمد و سرمایه گذاری نیست، یک شیوه زندگی برای مشتریان است. کارکنان و شرکت شما اولین تبلیغ در محل هستند.

Sponsored by Google Chromebooks
مردم شرکت شما را دوست ندارند مگر آنکه کارمندانتان پیش از آن عاشق کارشان باشند.

چرا برندینگ؟

مشتری ها شما را به رسمیت می شناسند:

وقتی شما برند می شوید در حقیقت دیواره اعتماد را می سازید.  یعنی وقتی مشتری برای خرید اقدام می کند در ذهنش شرکتهایی را به یاد می آورد که شناخته شده اند. به صورت خیلی طبیعی هر شخص در ابتدا سعی می کند سراغ محصولاتی برود که قبلا اسمش را شنیده بی آنکه حتی لازم باشد خودش آن را استفاده کرده باشد و از کیفیتش آگاه باشد. همین همه گیر شدن یک نام برای انتخاب محصول،  نسبت به یک برند جدید کافی است.

مشتری به شما اعتماد می کند و به دنبال محصولات جدید شما می گردد.

رقابت در بازار:

برند شدن شما را از دیگر رقبا متفاوت می کند. هر چقدر برند شما معروف تر و شناخته تر شود شما متفاوت تر می شوید. برندینگ شبیه به آسانسوری است که شما سوار آن می شوید و به همان سرعت می توانید از رقیبان نا شناخته خود بالا تر بروید.

محصولات جدید را به راحتی معرفی کنید:

وقتی شما یک برند شناخته شده می شوید و مشتری های وفادار و ثابت پیدا می کنید دیگر لازم نیست نگران معرفی محصولات جدید خود باشید. مشتری همین که می دانید این محصول جدید متعلق به شرکت شماست خیلی راحت آن را می پذیرد و حتی جالب تر اینکه تجربه نشان می دهد مشتری ها خودشان منتظر محصولات جدید هستند و بر آورده شدن نیاز خود را در شرکت شما پیش بینی می کنند.

برندینگ شما را از دیگر رقبایتان متفاوت می کند

مشتریان وفادار و هم سو با شما:

یک برند موفق به نوعی یک سبک زندگی را نیز در مشتری پایه گذاری می کند. یک برند موفق مشتری های نسل های بعد خود را در همان خانواده ها جستجو می کند. وقتی شما برند قدرتمندی باشید، رفتار های شما ارزشمند می شود و این ارزش های احساسی بین مشتری و شرکت از سطحی تجاری بالاتر می رود و مشتریان دوست دارند نسل به نسل با شما پیش بروند.

افزایش خلاقیت و سهولت در محصولات:

تجربه می گوید وقتی شما برندی قدرتمند و شناخته شده باشید، به خاطر ارتباط بیشتر با مشتری و وفاداری آنها، خلاقیتتان نیز افزایش خواهد یافت و محصولات جدید تری تولید می کنید. از نظر روانی مشتری شما را دوست دارد، به شما اعتماد دارد و به دنبال محصولات شماست و شما نیز با فکر بهتری خدمات می دهید. تمام این عوامل با هم دخیل است تا به رشد شما کمک کند.

در این مقاله سعی شد راه های برند سازی و فواید برندینگ را توضیح دهیم. همان طور که دیدید برند شدن یک استراتژی قابل دسترسی است. چیزی دور از تصور و ذهن نیست. وقت آن رسیده که نام شرکتتان را فراتر از چیزی که هست ببرید. برند شوید!