موشن گرافیک پاسخ عصر بازاریابی ویدئویی به اینفوگرافی‌هایی بود که تنها تصویری ثابت و بدون حرکت را به نمایش می‌گذاشتند. حضور اینفوگرافی در تولید محتوا چنان تاثیری بر مخاطب گذاشت که طوماری از نوشته‌ها نتوانستند از عهده آن برآیند. چرا که راهی قابل دسترس و آسان برای بیان مفاهیم پیچیده به وجود آورده بود.

موشن گرافیک بر کالبد تصاویر بی جان روح دمید

تا اینکه کم کم موشن گرافیک ظهور پیدا کرد و توانست روحی بر کالبد اینفوگرافی بدمد وکمی شور و شعف را به شیوه‌های متفاوت به یک فایل تصویری تزریق کند و به آن جان ببخشد. طبق برآوردی که صورت گرفته است، تا سال 2020، تقریبا حدود 80% از ترافیک اینترنت را ویدئوها پر می‌کنند و بازار بالقوه‌ ای را برای تولید محتوای ویدئویی به وجود خواهند آورد که این امر بر اهمیت استفاده از موشن گرافیک می‌افزاید.

ظهور موشن گرافیک به دوره‌ای قبل از پیدایش الکترونیک و رسانه‌های امروزی بازمی‌گردد. همزمان با پیدایش زوتروپ‌ها یعنی حدودا بیش از 5000 سال پیش، با کشف کاسه‌ای سفالی در ایران. این کاسه با تصاویری متوالی از یک بز که در حال پریدن به سمت یک درخت و خوردن برگ‌های آن است مزین شده است، که با حرکت سریع و ثابت کاسه، از آن نقوش بی جان، تصاویری متحرک  بر می‌خیزد.

زوتروپ
زوتروپ‌ها تصاویر پی در پی ای هستند که با حرکت آنها می توان یک تصویر متحرک تولید کرد.

   اما می‌توان گفت که موشن گرافیک، بعدها حدودا از اوایل دهه 80 میلادی تا به امروز، کم کم وارد عرصه کسب و کار شد. تا اینکه در سال 2014 بسیار محبوب واقع شد و مورد استفاده بیشتری قرارگرفت . اما برخلاف سایر نرم‌افزارهایی که مانند یک شهاب سنگ که در آسمان شب ظهور می‌کنند و در عرض کمتر از ثانیه محو و بی فروغ می‌شوند و دیگر اثری از آن‌ها پیدا نمی‌شود تا به امروز همچنان درخشان و به روز و محبوب باقی مانده است. با ما همراه باشید تا درباره موضوعات زیر نکاتی را یادآور شویم

  • موشن گرافیک چیست؟
  • دلایلی که باید از موشن گرافیک در بازاریابی استفاده کرد
  • قوانینی که رعایت آن‌ها برای ساخت موشن گرافیک با کیفیت ضروری است
  • ابزاری که با آن می‌توان محتوای موشن گرافی تولید کرد.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک نوعی از انیمیشن است که تمرکز اصلی آن بیشتر  روی طراحی گرافیک متحرک است و برخلاف سایر انواع انیمیشن، حالت داستان سرایی کمتری دارد. به فرم fluid، organic، vector، hand-Draw، collage و film وجود دارند.                    

قطره های باران بر روی گیاه
موشن گرافی طرح دو بعدی را با اضافه کردن بعد به یک طراحی گرافیکی متحرک تبدیل می کند

می‌توانیم موشن گرافیک را به صورت یک سیستم ورودی و خروجی تصورکنیم، که ورودی ما به صورت یک طرح مسطح وبی حرکت، مانند اشکال مختلف و متن است که با اضافه کردن بُعد به آن، با حفظ قوانین مکان و زمان، خروجی طرحی به نام طراحی گرافیکی متحرک تحویل خواهد داد. مثل لوگوهایی که می‌چرخند و متحرکند و یا نمودارهایی که حاوی ستون‌های متحرک هستند.

براساس برخی یافته‌های تحقیقاتی به طور میانگین، کاربران وب 19 ساعت در ماه را به تماشای فایل‌های ویدئویی در پلتفرم‎های مختلف می‌پردازند. این یعنی، تاثیرپذیری آن به گونه‌ای است که بسیاری از کاربران پس از تماشای ویدئوهای محصول تصمیم می‌گیرند که آن محصول را تهیه کنند. با توجه به این آمار قطعا وب‌سایت‌های بیشتری به سمت موشن گرافی روی خواهند آورد.

 دلایلی که باید از موشن گرافیک در بازاریابی استفاده کرد

1.موشن گرافی به برندتان هویت می‌دهد.

شاید تا به حال به تمرین‌های مستمر ورزشکاران بدنسازی توجه کرده باشید، که برای داشتن ماهیچه‌های عضلانی و قوی وزنه‌های سنگین انتخاب می‌کنند. هرچه بیشتر تلاش و تمرین کنند نتیجه بهتری می‌گیرند. آگاه کردن افراد از وجود برندتان نیز مانند همان ماهیچه قدرتی تبدیل مخاطبان، به مشتریان دائمی عمل می‌کند. اگر مشتریان از وجود برندتان مطلع نباشند پس چگونه می‌توانند از شما خرید کنند؟

قوطی نوشابه کوکاکولا که چرخان می اید.
به کمک موشن گرافیک پیام برندتان را به روش های گوناگون به گوش مخاطبان خود برسانید

با استفاده از موشن گرافیک می‌توانید پیام برندتان را به روش‌های گوناگون به گوش مخاطبان خود برسانید. از نحوه انتخاب موسیقی، شکل، رنگ، طراحی و حرکت گرفته تا انتخاب متن می‌توانید تاثیرگذار باشید. البته در بازار امروز، تنها دیده شدن کافی نیست ودرست مثل برندهای معتبر باید تلاش کنید که در خاطره‌ها باقی بمانید.

2.موشن گرافی مفرح است

شاید اگر آنقدر خوش شانس باشید که مشتریانتان با دیدن طراحی گرافیکی متحرک (موشن گرافیک)  و ویدئوهای تبلیغاتی شما به وجد بیایند، درست مثل این است که  مشت‌تان را باز کنید و درون آن یک لوبیای سحرآمیز ببینید و به بیرون از اتاق‌تان پرتاب کنید، خرید از برند شما درست مثل آن لوبیا رشد می‌کند و شما هم در مسیر موفقیت غوطه ور خواهید شد.

3.افزایش نرخ حفظ مشتریان و مشارکت آن‌ها

65% از افرادی که به تماشای یک فایل موشن گرافیک یا ویدئویی می‌نشینند، تقریبا بیش از 4/3 از آن را تماشا می‌کنند. که این میزان بیش‌ از محتواهای است که اساسا  متن بنیان هستند.

موشن گرافیک نمودار رقصان
موشن گرافیک به افزایش نرخ مشارکت مشتری ه کمک می کند

4.به راحتی قابل  اشتراک گذاری است

امروزه دنیا از غالب کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها به سمت گوشی‌های هوشمند در حال تغییر مسیر است. همه چیز به سرعت توسط تبلت‌ها و تلفن‌های همراه رویت می‌شود و تقریبا بیش از 84% از جمعیت کشورهای پیشرفته به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند.

موشن گرافی موبایل و مردی که پشت ان سرک می کشد
همه چیز به سرعت توسط تبلت‌ها و تلفن‌های همراه رویت می‌شود

 نکته مثبت در مورد موشن گرافیک این است که برخلاف فلش‌ها که در سیستم iPhone و iPad  نمایش داده نمی‌شود، در هر دستگاهی قابل نمایش است. که این ویژگی امکان رسیدن به بازار هدف را با اشتراک گذاری و دیده شدن توسط افراد مختلف، برای شما هموار می‌کند.

روزانه، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک با 100 میلیون ساعت تماشای ویدئو و هم‌چنین اسنپ چت با 10 میلیارد ساعت تماشای ویدئو، فرصت بزرگی را در اختیار شما، برای دیده شدن محتوایی که تولید کرده‌اید قرار می‌دهند.

موشن گرافیک بسیار آسان‌تر از سایر رسانه‌ها، به شما کمک می‌کند تا محتوایی خوب و وایرال تولید کنید. حتما می‌پرسید چرا؟ چون محیط جالب و سرگرم کننده‌ای دارد.

5.با کم‌ترین هزینه، بیش‌ترین درآمد را خواهید داشت

برطبق آخرین تحقیقات مشخص شد که مردم علاقه بیشتری به حقایق و داده‌ها نشان می‌دهند، تا به حدس و گمان. مهم‌ترین عاملی که در ساخت موشن گرافیک باید دقت کنید این است که مطلبی بسازید که آموزنده و سرگرم کننده باشد. یعنی حاوی اطلاعات با ارزشی باشد.

برگه ای حاوی نمودار و داده
مردم علاقه بیشتری به حقایق و داده‌ها نشان می‌دهند، تا به حدس و گمان

موشن گرافیک برخلاف محتوای متنی  1500 کلمه‌ای، به شما کمک می‌کند تا  اطلاعات پیچیده را به داستان‌های تصویری و قابل فهم با بازدید بالا تبدیل کنید.

موشن گرافیک تنها برای هویت دادن به برندتان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه در فرایند تبدیل کاربران به مشتریان دائمی نیز کمک می‌کند.

قوانینی که رعایت آن‌ها برای ساخت موشن گرافیک با کیفیت ضروری است

72% از بازاریابان محتوا اذعان دارند که تولید محتوای ویدئویی منحصربه‌فرد و اصیل، به دلیل پرطرفدار بودن آن (همانطور که در پاراگراف‌های قبل اشاره شد) برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. بنابراین هرچه کیفیت محتوای ویدئویی تولید شده بهتر باشد، نتیجه مطلوب‎تری به دست خواهد آمد. موشن گرافیک نیز همانطور که از اسمش پیداست از دو گزینه حرکت و تصویر و علاوه بر آن صدا نیز بهره می‌برد به همین دلیل جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد. ساخت موشن گرافیک خوب باید شامل این نکات باشد:

  1. باید بتواند مشتریان را به سمت خرید سوق دهد.
  2. باید بتواند نیاز مشتری را درک کند. بنابراین باید بداند که مخاطب شما کیست؟ و دقیقا همان مطلب را تولید کند و به گونه‌ای جذاب و پر محتوا باشد که مخاطب تمایل به اشتراک گذاری آن را داشته باشد.
  3. باید ارزش تماشا کردن را داشته باشد. حاوی مطالب خنده‌دار، سرگرم کننده، مفید و انگیزشی و با ارزش باشد.  
  4. موشن گرافیک‌ها بسیار کوتاه ساخته می‌شوند. یعنی مدت زمان پخش آن‌ها می‌تواند از 30 ثانیه شروع شود و تا کمتر از 2 ثانیه طول بکشد. شاید تمایل داشته باشید تا محتوایی بسازید که حاوی کلی اطلاعات و طرح باشد اما باید توجه  داشته باشید که شفافیت و سادگی اصولی است که لزوما باید در ساخت موشن گرافی رعایت شود. 
ساعت شنی متحرک
موشن گرافیک ها به دلیل حجم و مدت زمان کم پخش از مقبولیت بالایی در کسب و کار برخوردارند.

انواع موشن گرافیک

موشن گرافیک انواع گوناگونی دارد اما ما تنها چند مورد اصلی‌تر و مهم‌تر را بررسی خواهیم کرد.

  1. Explainer video

به این دلیل که تنوعی از تقاضاها را پوشش می‌دهد، پرطرفدارترین نوع موشن گرافیک به حساب می‌آید.

یک فیلم انیمیشنی و یا موشن گرافیکی کوتاه مدت است که بیشتر در حوزه تجارت  مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که قابلیت آن را دارد که داستان یک برند را به گونه‌ای که در ذهن تماشاگران باقی بماند تعریف کند. محتوایی پیچیده را به مفاهیم قابل درک می‌شکند و محصول را به بازارهدف نزدیک‌تر می‌کند.

  • UI Animation

UI یا User Interface animation انیمشین واسط کاربری می‌تواند در بازاریابی محصولات‌تان مورد استفاده قرار بگیرد. افکت آن بسته به زمان و مکانی که قرار است در سایت‌تان و یا منو شما قرار بگیرد متغیر است.

  • Icon

راه دیگری که با کمک آن می‌توانید میزان تعامل خود  با مشتری را افزایش دهید، استفاده از آیکون‌های متحرک است. البته باید توجه کنید که از فایل‌های کوچک و با حجم کم استفاده کنید که سرعت بارگذاری صفحه‌تان را کاهش ندهد.

ایکون متحرک فروش
از آیکون های متحرکی استفاده کنید که حجم کمی داشته باشند و سرعت بارگذاری را کاهش ندهند
  • لوگوها

می‌توان کمی خلاقانه تر عمل کرد. با متحرک کردن لوگو شرکت‌تان، حالتی پویا و فعال به آن بدهید. لوگو موشن گرافیک، ایده‌ای جذاب و سرگرم کننده است.

البته این کار پیام بزرگی را برای مشتری شما نیز به همراه خواهد داشت. به مشتری نشان می‌دهد که شرکت شما در سطح خوب مالی قرار گرفته است و هم‌چنین شرکتی با سلیقه‌اید و برای کار خود ارزش قائلید و وقت می‌گذارید و در این کار خبره و  متخصص هستید.

لوگو متحرک گوگل
لوگوهای متحرک نشان دهنده میزان اعتماد به نفس کارفرماست.

و این برای خود من هم بارها اتفاق افتاده است که براساس این ویژگی‌ها برند یا محصولی را انتخاب نموده‌ام

  • بازاریابی محصول

مفهوم این نوع موشن گرافیک تقریبا به ایده  Explainer video نزدیک است. تمرکز بازاریابی محصول، روی خود محصول و نحوه مصرف یا کاربرد آن است.  که بیشتر برای آن دسته از محصولاتی که توضیحاتی پیچیده‌تر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • عناوین فیلم‌هایی که در مدیوم سینما و تلویزیون ساخته می‌شوند

با استفاده از اشکال ساده و به کمک موشن گرافیک می‌توان در این عرصه نیز فعالیت کرد. اگر نگاهی به گذشته موشن گرافیک بیاندازیم می‌بینیم که ورود حرفه‌ای موشن گرافیک با ساخت عناوین فیلم‌ها شروع شده است.

دوربین متحرک
موشن گرافیک عامل جذابیت شروع فیلم ها خواهد بود

اینفوگرافیک‌ها حاوی اطلاعات هستند و موشن گرافیک به این اطلاعات حرکت و جان می‌بخشد. نمودارهای متحرک ویا هر نوع طراحی دیگری باعث جذب مشتری خواهد شد. با اضافه کردن انیمیشن و یا موشن گرافی به اینفوگرافیک‌ها، آن‌ها را به یک ویدئو توضیحی یا Explainer video تبدیل می‌کنیم.

موشن گرافی اینفوگرافیک ها
نمودارهای متحرک توجه مشتری را به خود جلب می کنند.
  • برای معرفی و ارائه  مورد استفاده قرار می‌گیرد

دیگر جلسات ارائه یک محصول و یا پایان نامه‌ها و مواردی از این قبیل با پیشرفت تکنولوژی خسته کننده و یکنواخت نخواهند بود. با کمک موشن گرافیک به متن‌ها و عکس‌ها می‌توان ارائه‌ای پویا و خلاق انجام داد که مخاطبان را درگیر کند و حتی باعث می‌شود تا آن‌ها در مباحث نیز شرکت کنند.

  • گرافیک اخبار

کاربرد دیگر موشن گرافیک، گرافیکی است که در برنامه‌های خبری و یا رویدادهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید، بعضی از برنامه‌های خبری از متن‌های متحرک در  هنگام ارائه خبراستفاده می‌کنند، که توسط فرد اخبارگو، هر زمان که نیاز باشد به نمایش در می‌آید. یا حتی در هنگام پخش رویدادهای ورزشی که ورزشکاری خاص و یا منطقه‌ای خاص که مورد نظر است را  می‌توان با یک پیکان و دایره نشان ‌داد.

  1. GIFها

گیف‌ها حالت مفرح و سرگرم کننده موشن گرافی هستند. به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی طرفداردارند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. اگر به جای داده‌های آماری که به صورت عدد و رقم در پست‌ها استفاده می‌شوند، جایگزین شوند  توجه زیادی را به خود جلب خواهند کرد.

ابزاری که با آن می‌توان محتوای موشن گرافی تولید کرد.

این ابزار به این فرم طبقه‌بندی می‌شوند:

  • ابزار طراحی
  • ابزار زمان بندی
  • ·        ابزار دوبعدی و سه بعدی ساز
  • ابزاری برای جلوه‌های ویژه.

و بهترین نرم‌افزارها برای ساخت موشن گرافیک از این قرار است:

  • Autodesk Maya
  • Adobe After Effect
  • Adobe Premiere Pro
  • Adobe Photoshop

برای آموزش موشن گرافیک باید از چهار مهارت گرافیک، انیمیشن، ویدئو و کدنویسی برخوردار بود. چرا که همه این چهار مهارت لازمه ساخت موشن گرافیک هستند. دیجی دودو شما را در این سفر (آموزش موشن گرافیک و ساخت موشن گرافیک) همراهی خواهد کرد و در این زمینه همراه و همیار شما خواهد بود.

* طراحی کاور توسط همکار خوبم خانم مهدیه امین زاده انجام شده است